Oplæg til diskusion
Fra : Dyl

Dato : 15-05-02 15:25

Hejsa.

Vores datter er idag 10 dage gammel og samtidigt vores første barn.

Ind til videre går vores daglige diskusion på, om vi skal tage Nanna op
HVER gang hun græder en lille smule, eller som jeg mener; kun når hun har
grædt et stykke tid som "bevis" for at hun virkelig vil op, og det ikke blot
er hysteri.

Min kæreste mener, at min tankegang mere er rettet i mod lidt ældre småbørn,
end en baby på 10 dage....

Hvad mener i "GARVEDE" forældre, og Jer der måske har ældre børn, hvorledes
har Jeres metode påvirket Jeres barn/børn, hvis man kan se så'en på det ?

Venter spændt på Jeres respons !!

/Bjarne.

Fra : Anja

Dato : 15-05-02 15:52

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Vores datter er idag 10 dage gammel og samtidigt vores første barn.

Tillykke med datteren

> [...]
> HVER gang hun græder en lille smule, eller som jeg mener; kun når hun har
> grædt et stykke tid som "bevis" for at hun virkelig vil op, og det ikke
Jeg har aldrig ment at et lille barn skal ligge og græde. Hvis en af mine
børn har grædt så har jeg taget dem op. Det er jo barnet måde at sige at der
noget som det ikke er helt tilfreds med.

> Min kæreste mener, at min tankegang mere er rettet i mod lidt ældre
småbørn,
> end en baby på 10 dage....

Før i tiden sagde man at det udviklede lungerne - det ved man godt i dag at
det ikke gør.

> Hvad mener i "GARVEDE" forældre, og Jer der måske har ældre børn,
hvorledes
> har Jeres metode påvirket Jeres barn/børn, hvis man kan se så'en på det ?

Ja mine børn er generelt glade og tilfredse. Den yngste er 5 måneder (idag)
og jeg kunne i drømme om at lade ham ligge med den bagtanke at det bare var
hysteri. Det sker at jeg ikke lige når at få maden færdig i tide og at han
brokker sig over ventetiden men han ligger ikke bare og græder.
Samtidig vil jeg sige at han da godt må brokke sig men han skal ikke være
ked af det

Anj

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-05-02 15:53

"Dyl" <dyl@city.dk> wrote in message
> Hejsa.
>
> Vores datter er idag 10 dage gammel og samtidigt vores første barn.

tillykke med hende

> [...]
> HVER gang hun græder en lille smule, eller som jeg mener; kun når hun har
> grædt et stykke tid som "bevis" for at hun virkelig vil op, og det ikke

10 dage gamle babyer tror jeg næppe er i stand til hysteri..... læs hvorfor
længere nede......

> Min kæreste mener, at min tankegang mere er rettet i mod lidt ældre
småbørn,
> end en baby på 10 dage....

spædbørn har reelt nogle ret basale behov som i løbet af ret kort tid bliver
nemmere for jer at skelne imellem....
10 dage gammel vil jeg sige hendes behov umiddelbart kan være en af
følgende:

tryghed/nærhed
sult/tørst
kulde/varme
bleskift

og hendes eneste kommunikationsform er at græde... derfor vil hun primært
græde hvis en af de ovenstående giver hende "problemer"

hvis tryghed/nærhed er hendes "problem" vil det indimellem være nok at i
snakker til hende, stikker hånden ned til hende og aer hende.... men nogle
gange kan det også være hun måske har drømt som gør at hun har behov for at
mærke mors eller fars hjerteslag og så må i tage hende op.... men forsøg
først at nusse hende lidt.... det kan være det er nok....

sult/tørst giver sig selv.....

kulde/varme det vil i kunne mærke på hende... hvis hun er ualmindelig kold
skal hun naturligvis dækkes... og er hun varm skal hun klædes af.... pas dog
på med træk og direkte sol......

bleskift giver også sig selv.... sådan en beskidt ble er bestemt ikke rar at
have på....

> Hvad mener i "GARVEDE" forældre, og Jer der måske har ældre børn,
hvorledes
> har Jeres metode påvirket Jeres barn/børn, hvis man kan se så'en på det ?
>
> Venter spændt på Jeres respons !!

så længe i alle er så nye i det hele her ( i som forældre og hun som barn)
går der lige lidt tid inden i lærer hinandens signaler at kende..... med
tiden vil i kunne høre på den måde hun græder på hvad det er hendes behov
er.... og efterhånden udvikles hendes behov også......

primært vil jeg sige at i pt skal bruge jeres instinkter.... men hvis det
hele hænger på hvorvidt i skal tage hende op hver eneste gang hun klynker så
vil jeg umiddelbart sige nej....
klynker hun så start med at tjekke om hun har lavet i bleen.. om hun er kold
eller varm.. og hvor længe det er siden hun har spist sidst.... herefter kan
i så ret hurtigt afgøre hvad hun har brug for.... er det ingen af de tre så
har hun brug for mor eller far.....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Nyberg

Dato : 15-05-02 16:06

Tillykke med hende......

Nøje hvor kan jeg godt huske, selv om det er 2½ år siden......man sidder der
som første gangs forældre og man aner ikke sine levende råd, om hvad man bør
gøre eller ikke gøre, nu er det jo sådan at der ikke lige følger en manual
med til sådan en størrelse........
Vi gjorde det at vi prøvede os frem, gjorde som vi nu syntes var rigtigt for
os og vores søn, hvis man har sin sunde fornuft - som de fleste har - ja så
går det nok.

Prøv jer frem - gå over til hende tal beroligende til hende eller syng en
lille sange uden at tage hede op - det hjælper somme tider - bare det at de
ved at man er lige i nærheden.
Nå hun bliver et par uger mere kan man som regel høre forskel i gråden om
det er, sult, en tør mås, mave onde eller bare tryghed den lille mangler,
det kunne vi med vore søn da han var lille.

Håber at i kan bruge noget at til at blive lidt klogere på forældre rollen.

Held og lykke

Kh
Malou - mor til Magnus på 2½ år

Dyl <dyl@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce27011$0$78750$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Janus Høi

Dato : 15-05-02 16:04

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev i en meddelelse

> Vores datter er idag 10 dage gammel og samtidigt vores første barn.

Tillykke!
Det er skønt, ikke?

> Hvad mener i "GARVEDE" forældre, og Jer der måske har ældre børn,
hvorledes
> har Jeres metode påvirket Jeres barn/børn, hvis man kan se så'en på det ?

Jeg føler mig nu ikke særlig 'garvet'.

Vores datter levede på det nærmeste i favnen på os i de tre første måneder.
Hun havde kolik, så hun var meget ked af det det meste af tiden.

Men vi var ofte nødt til at gå lange ture med hende, mens hun skreg i
barnevognen. Så min erfaring kan nok ikke rigtig bruges til noget.
Heldigvis.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside:

Fra : vagn torup

Dato : 15-05-02 16:05

Hej Bjarne
Jeg vil klart sige, at I skal tage hende op ved det mindste klynk for at
forsikre hende om, at I er der og har hørt hende.
Når hun er godt og vel 3 mdr. ville jeg vente for at se, som du skriver, om
hun virkelig mener det.
Jeg har selv 4 børn i alderen 5½ år - 16 mdr. og vi har altid reageret ved
mindste grynt, når de var så små.
Indimellem skyldes de små hyl bare at babyen "snakkede i søvne", men vi tog
dem alligevel altid op og nussede, kyssede og krammede.
Om det er forklaringen på, at vi i dag har nogle meget trygge og
tillidsfulde børn, som ikke har mareridt og er bange for alle mulige og
(u)mulige ting og som 99% af tiden er i supergodt humør, aner jeg virkelig
ikke, men jeg kan absolut ikke forestille mig, at vi har skadet dem ved at
gøre sådan.
MVH Rikke

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 15-05-02 16:16

"Dyl" <dyl@city.dk> skrev...

> Vores datter er idag 10 dage gammel og samtidigt vores første barn.

Også et stort til lykke herfra.

> [...]
har
> grædt et stykke tid som "bevis" for at hun virkelig vil op, og det

Min personlige holdning er, at et så lille barn ikke skal ligge alene,
hvis det græder - så skal man straks komme hen til det. Man behøver så
ikke nødvendigvis tage hende op, men derimod prøve andre
"beroligelsesmidler" først. Men når hun græder, skal hun have selskab og
vide, I er der.

> Min kæreste mener, at min tankegang mere er rettet i mod lidt ældre
småbørn,
> end en baby på 10 dage....

Jeg er enig med din kæreste (og andre skribenter her i tråden) - hun er
for lille til "bare" at være hys.

Kærlig hilsen
Christina

Fra : Girlie

Dato : 15-05-02 17:11

> [...]
blot
> er hysteri.
>
> Min kæreste mener, at min tankegang mere er rettet i mod lidt ældre

En nyfødt på 10 dage er ikke i stand til at være hys, bare fordi det har
"lyst" til at være det. Et nyfødt barn kan ikke bevidst manipulere med sine
forældre ved at græde.
Men gråden er nu engang den ENESTE kommunikationsform den lille har, også
selvom alle fysiske behov er opfyldt og det "bare" har behov for omsorg (at
blive taget op).
I gamle dage mente man at man spolerede ungerne ved at give dem for meget
omsorg.
Tværtimod, vil jeg mene. Man ødelægger børn ved at give dem for mange ting
og for lidt omsorg.
Så mit råd er: Tag hende op, når hun har behov.
Min datter havde meget behov for at blive holdt om, og ja, det var hårdt
indimellem. Til gengæld reducerede det kraftigt gråd-tiden, når jeg tog
hende med det samme.
Hvem kan holde ud til at høre på en grædende baby i lang tid, blot fordi man
a princip ikke vil "spolere" det?
Det er da blot at gøre livet surt for en selv og barnet, når man kan få ro
med det samme ved at opfylde barnets behov for en varm favn:)

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 15-05-02 18:48

Tillykke med datteren !

Jeg er enig med de andre, i at din datter skal tages op hvis hun græder. Det
er ikke så længe siden hun kom ud af mors mave, og børn i den størrelse,
elsker nogengange bare at ligge på mor og far, og lytte til deres hjerte.
Det hjælper også tit hvis de har mavepine. Det får dem til at slappe af.
Vores børn har også hængt på os, konstant de første måneder, (jeg ved godt,
at man ikke får tid til så meget andet), men senere vil hun kunne ligge for
sig selv og hygge sig, ved at kigge op i loftet eller kigge efter jer.

Det er først, når barnet er ca. 2 år, det begynder at udvikle vilje og
hysteri/ stædighed. Deraf betegnelsen trodsalder???

MVH. www.tjekmig.dk Mor til 3

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-05-02 08:35

Dyl wrote:

> [...]
> har Jeres metode påvirket Jeres barn/børn, hvis man kan se så'en på det ?

Efter min mening (men det er jo lidt vanskeligt at eftervise) kan børn i
den alder slet ikke blive hysteriske.

De har ganske få, meget enkle behov. De bliver sultne, tørstige, trætte
og utrygge. Og det har een og kun en måde at angive disse behov: Det
græder. Og du kan ikke vide, før du har undersøgt sagen, hvad der er
galt.

(Dertil komme naturligvis behov som barnet ikke selv registrerer
direkte: en tør ble, varmt tøj etc.)

Og så mener jeg i øvrigt som en af mine gode venner: Man kan ikke give
et barn for meget tryghed og kærlighed.

/Kristian
Far til Albert, 17 måneder.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : MM

Dato : 31-05-02 19:46

> [...]
> direkte: en tør ble, varmt tøj etc.)
>
> Og så mener jeg i øvrigt som en af mine gode venner: Man kan ikke give

Jeg er fuldstændig enig. Vores søn (som også hedder Albert Er nu 5 mrd.
og vi har helt fra starten taget ham op HVER gang han græd. I starten var
det rigtig mange gange om dagen, men allerede efter en måneds tid, blev det
mindre. Da han var to mrd. kunne han sagtens ligge et stykke tid efter at
han var vågnet, og bare kigge rundt, og idag ligger han ofte meget længe før
han "kalder" på os for at fortælle at han er vågen. Men nu ved han jo også
at vi kommer, når han har brug for det, så der er jo ingen grund til at
græde med det samme Han ligger også gerne for sig selv på sit legetæppe.

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen
Ja nu har jeg jo så endelig fået lavet den længe ventede hjemmeside:
www.alberts.webbyen.dk