Rusten hjørnestander i funkis-hus ?
Fra : ERIK GUDMUNDSSON

Dato : 07-02-01 01:21

Hej

Vort hus fra 30'erne har vinduer helt ud til hjørnerne i stuen. I hjørnet
står en metalstander som er rusten. Der er rent faktisk to, en i hvert
hjørne. Den ene har jeg rustbehandlet og lukket til igen. Men den anden er
så rusten at den skal skiftes og har flækket et par af de mursten den hviler
på. Ydermere sidder det overliggende vindue synligt i spænd. Spørgsmålet er
nu, hvordan en sådan stander skiftes og om operationen er kompliceret ? Og
hvordan repareres de underliggende mursten ? Jobbet er antageligvis for
profesionelle, men jeg vil alligevel gerne høre meninger.

Venligst

Erik Gudmundsson.

Fra : Eli Juel Christensen

Dato : 09-02-01 22:54

"ERIK GUDMUNDSSON" <erik.gudmundsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> profesionelle, men jeg vil alligevel gerne høre meninger.

Hej!
En mulighed er at leje et par "spindel rør" (ja jeg kan ikke lige huske
deres rigtige navn)
tage vinduer med rammer ud, sætte "spindelrørene" i vindues åbningen
(tæt på hjørnet), spænde dem op
Og derefter frigøre stander og udskifte med en rustfast stander.

Med venlig hilsen
Eli Juel Christensen
ICQ#49096708

P.s. Hvis du selv forsøger så husk:
Start med at lægge dig på knæ
Kig lidt opad
Fold hænderne
Bøj dit hoved
og bed til DIN gud

Fra : SØREN KRING

Dato : 13-02-01 23:41

"Eli Juel Christensen" <indigo@cmail.dk> skrev i en meddelelse

> tage vinduer med rammer ud, sætte "spindelrørene" i vindues åbningen
> (tæt på hjørnet), spænde dem op
> Og derefter frigøre stander og udskifte med en rustfast stander.

HOV!
Ja unskyld jeg råber, men pas på med det. Det lyder som om det lige nu er
vinduerne, der bærer overliggeren ("de sidder i spænd"). Så lad være med at
fjerne noget som helst inden du har en understøttelse under overliggeren.
Eli skriver godt nok "rammer", men den kan misforstås. Lad karmene sidde!
indtil du har en understøtning på plads. Du kan evt. save en passende
stolpe.

hilsen Søren