Ring til SMS gateway
Fra : John Smith

Dato : 15-05-02 08:48

Vi skal have en FreeBSD server op som står og overvåger vores services. I
tilfælde af nedbrud skal den så sende en SMS til undertegnede. Men hvordan
gøres dette rent praktisk?

Jeg havde forestillet mig, at vi skulle have en analog linie til det (og
modem), hvorefter vi så kunne ringe til en SMS gateway? Men hvordan aflevere
man en SMS og må/kan man overhovedet benytte en sådan SMS gateway? Og kan
man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver det
af (SMS?) software?

Mvh.
John.

Fra : Christian Laursen

Dato : 15-05-02 09:16

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> writes:

> [...]
> man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver det

Vi bruger med success blot en almindelig GSM telefon fra Nokia til formålet.

Med den rigtige model, det rigtige kabel og gnokii fungerer det faktisk
ganske fint.

Christian Laursen

Fra : John Smith

Dato : 15-05-02 09:33

> Vi bruger med success blot en almindelig GSM telefon fra Nokia til
formålet.

Det er noget vi skal have stående ved en udbyder. Jeg ved ikke helt med støj
osv. i et serverrum - om signalet kan komme ud.

> Med den rigtige model, det rigtige kabel og gnokii fungerer det faktisk
> ganske fint.

"gnokii"? Er det et program som også kan køre på FreeBSD og hvad ér det? Og
hvilken tlf. skal man have? Man kan vel ikke få en mobiltlf. med ekstern
antenne (lyder også dyrt at få en udbyder til at etablere ekstern antenne)?

Mvh.
John.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 15-05-02 14:13

On Wed, 15 May 2002 10:32:55 +0200, "John Smith"
<nowhere@microsoft.com> wrote:

>Det er noget vi skal have stående ved en udbyder. Jeg ved ikke helt med støj
>osv. i et serverrum - om signalet kan komme ud.

Hvad med et lydkort og en ganske almindelig telefonopringning: "Hej,
er du vågen ..."
--
Svend Olaf

Fra : John Smith

Dato : 15-05-02 15:21

> Hvad med et lydkort og en ganske almindelig telefonopringning: "Hej,
> er du vågen ..."

Nej. Det er vist ikke så brugbart til det jeg skal bruge (den skal komme med
en fejlmeddelelse).

Mvh.
John.

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-05-02 16:38

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> wrote:

>"gnokii"? Er det et program som også kan køre på FreeBSD og hvad ér det? Og
>hvilken tlf. skal man have?

"gnokii" er så vidt jeg ved et program til de gamle Nokia'er, der
kørte en hjemmeflikket og udokumenteret protokol. Nyere Nokia'er
kan man vistnok snakke med vha. normale AT-kommandoer, så det
burde være muligt fra ethvert os.

>Man kan vel ikke få en mobiltlf. med ekstern antenne

Pessimist. Der findes tonsvis af mobiltelefoner med udgang til
ekstern antenne. Det er vist kun i det seneste par år, der er
begyndt at komme nogle få modeller uden.

>(lyder også dyrt at få en udbyder til at etablere ekstern antenne)?

Det er så en anden sag.

--
Allan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-05-02 16:56

http://www.cstr.ed.ac.uk/projects/festival/

,

--
"Alla sammanträffande med verkligheten är helt Adam Sjøgren
slumpmässiga, alla melodier är påhittade." asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-02 11:18

> [...]

> tilfælde af nedbrud skal den så sende en SMS til undertegnede. Men hvordan

Hvis du vil have en pålidelig aflevering af SMS bør du kontakte det
teleselskab du har din mobiltelefon hos. Mod lidt ekstrabetaling kan
du sikkert få adgang direkte til deres SMS gateway.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-05-02 11:42

Thomas Bjorn Andersen <tbanews@gen-v.net> writes:

> Hvis du vil have en pålidelig aflevering af SMS bør du kontakte det
> teleselskab du har din mobiltelefon hos. Mod lidt ekstrabetaling kan
> du sikkert få adgang direkte til deres SMS gateway.

Mod lidt ekstrabetaling er efter de officielle prislister i
størelsesordenen 3600 kroner i kvartalet. Og så betal;er man stadigvæk
normal pris per SMS.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-05-02 12:52

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Mod lidt ekstrabetaling er efter de officielle prislister i
> størelsesordenen 3600 kroner i kvartalet. Og så betal;er man stadigvæk
> normal pris per SMS.

Kan man stadigt ringe direkte op til f.eks TDC's gateway og sende sms via et
analog modem? (self hvor man så betaler alm telefon takst men dette er noget
billigere end det før omtalte ;))

/Dennis

Fra : John Smith

Dato : 15-05-02 15:25

> Mod lidt ekstrabetaling er efter de officielle prislister i
> størelsesordenen 3600 kroner i kvartalet. Og så betal;er man stadigvæk
> normal pris per SMS.

Ved du hvordan det rent praktisk fungere? Er det et analogt modem man ringer
op med og aflevere en SMS? Hvilken protokol osv.? Men jeg har også tænkt på
at sætte et GSM modem i røven af min maskine og så en antenne op på min
udbyders tag - måske er det den bedste løsning.

Mvh.
John.

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 15-05-02 15:55

> [...]

> at sætte et GSM modem i røven af min maskine og så en antenne op på min
> udbyders tag - måske er det den bedste løsning.

Nu ved jeg ikke, hvem udbyderen er, men hvis det er en tele-udbyder,
mon der så ikke er dækning i maskinstuerne? Det er der ofte den slags
steder Check det med ham, inden du går for langt med "antenne på
taget" løsninger.

MvH
Karsten

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-05-02 15:56

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> writes:

> Ved du hvordan det rent praktisk fungere? Er det et analogt modem man ringer
> op med og aflevere en SMS? Hvilken protokol osv.?

Den dyre løsning er at få et SMS Large Account-abonnement. Så skal du
enten kontakte deres gateway via et modem eller via internettet. I
begge tilfælde tror jeg at man skal bruge en protokol der hedder UCP.

Prøv:
<http://www.cmg-wireless.com/asp/downloads.asp> de nederste par filer.

> Men jeg har også tænkt på
> at sætte et GSM modem i røven af min maskine og så en antenne op på min
> udbyders tag - måske er det den bedste løsning.

Det skulle vist nok være ret nemt. Prøv at finde de tekniske deltråde
at tråden fra sslug-misc på
<http://www.sslug.dk/emailarkiv/misc/2002_05/threads.html#00017>

Det er 'bare' noget med at sende AT-kommandoer til GSM-modemmet.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 15-05-02 13:20

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> wrote in message
> [...]
> man en SMS og må/kan man overhovedet benytte en sådan SMS gateway? Og kan
> man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver

Måske er dette ikke den bedste løsning, men kunne du ikke bare
lave et program, der via www.besked.dk sende en sms hver (fx) 5 time?
Dette er i det mindste gratis, men måske ikke lige det du søger?

mvh
db

Fra : John Smith

Dato : 15-05-02 15:24

> [...]

> lave et program, der via www.besked.dk sende en sms hver (fx) 5 time?
> Dette er i det mindste gratis, men måske ikke lige det du søger?

Nej, det er ikke lige det jeg søger. Jeg skal bruge en løsning hvor jeg er
99,99% sikker på at SMSen kommer frem. Besked.dk kan jo ændre i det fra dag
til dag.

Mvh.
John.

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 15-05-02 16:46

> [...]

> man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver det

Well. Det letteste er nok at bruge et GSM modem enten i form af en
mobiltelefon eller et dedikeret stykke hardware. Et stykke dedikeret
hardware kan erhverves fra Wireless Communications i Karlslunde - tlf:
77317788.
Hvis du ikke kan få lov bruge SMS-gatewayen der hvor du collocater
dine servere kan du vel snildt overtale dem til at der skal sættes en
sådan op...

Alternativet er fx. en LAK konto hos TDC, men det koster!

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 15-05-02 18:15

> [...]
> man en SMS og må/kan man overhovedet benytte en sådan SMS gateway? Og kan
> man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver

Det mest stabile, og også rimeligt billigt, er at sætte et GSM industri
modem på din servers serielport.
De koster i omegnen af 2000,- kr. og kan som regel fås med mulighed for
ekstern antenne som efterfølgende kan købes hos en eller anden antennemontør
der er vant til at montere mobiler i biler.

Jeg har dårlige erfaringer (hos Sonofon) med at ringe op via et analogt
modem til en SMS server. Det sker alt for ofte at der går kage i det.

M.h.t. GSM modems, så har TDC (og givetvis også de andre) specielle
abonnementer der kun dækker SMS.

Jeg har lidt hurtiglavet kodesovs til at snakke med et sådan modem (lavet
til et Origo 900 GSM modem, så det skal nok rettes lidt m.h.t. kommandoerne
for at virke med et andet fabrikat). Det kan uden tvivl forbedres kraftigt,
og faktisk kan man suge en masse info ud af et sådan modem og føde det ind i
f.eks. RRDTool, MRTG eller en database/logfil.

/* GSM modem controller program */
/* 2000-03-02-jfn */

#include <stdio.h> /* Standard input/output definitions */
#include <string.h> /* String function definitions */
#include <unistd.h> /* UNIX standard function definitions */
#include <fcntl.h> /* File control definitions */
#include <errno.h> /* Error number definitions */
#include <termios.h> /* POSIX terminal control definitions */
#include <time.h>

int fd; /* file descriptor */
struct termios options; /* device options */
char *device; /* device file */
char command[255]; /* modem command */
char *phonenumber;
char *message;

int parse_arguments(int argc, char **argv)
{
char *usage = "Usage: modemctl -d DEVICE -c COMMAND\n";

if (argc == 1)
{
fprintf(stderr,usage);
fprintf(stderr,"\n");
fprintf(stderr,"-d DEVICE What device to use (ex. -d
/dev/tty01)\n");
fprintf(stderr,"-c COMMAND What modem command to
execute (ex. -c ATDT12345678)\n");
fprintf(stderr,"-p PHONENUMBER What phonenumber to
call\n");
exit(0);
} else {
while (argc > 1) /* find parameters */
{
if (strncmp(argv[1],"-d",2) == 0)
{
device = argv[2];
}
if (strncmp(argv[1],"-c",2) == 0)
{
strcpy(command, argv[2]);
}
if (strncmp(argv[1],"-p",2) == 0)
{
phonenumber = argv[2];
}
if (strncmp(argv[1],"-s",2) == 0)
{

}
if (strncmp(argv[1],"-m",2) == 0)
{
message = argv[2];
}
argc--;
argv++;
}
if (strcmp(command, "sendsms") == 0)
{
%s", phonenumber,message);mmand, "AT+CMGS=\042%s\042,129
}

if (strcmp(command, "signal") == 0)
{
sprintf(command, "AT+CSQ\r");
}

if (strcmp(command, "dial") == 0)
{
}

if (strcmp(command, "hangup") == 0)
{
}

if (strcmp(command, "callforward") == 0)
{
}

}

return(0);
}

int open_port()
{
fd = open(device, O_RDWR | O_NOCTTY | O_SYNC); /* open in read write
modem */
if (fd == -1)
{
fprintf(stdout,"open_port: Unable to open ", device," -
\n");
return(1);
}
else
{
fcntl(fd, F_SETFL, 0);
return(0);
}
}

int close_port(void)
{
close(fd);
return(0);
}

int get_options()
{
tcgetattr(fd, &options); /* get termios options */
return(0);
}

int set_options()
{
tcgetattr(fd, &options);

cfsetispeed(&options, B9600); /* set input speed */
cfsetospeed(&options, B9600); /* set output speed */

options.c_cflag &= ~PARENB; /* parity off */
options.c_cflag &= ~CSTOPB; /* one stopbit */
options.c_cflag &= ~CSIZE;
options.c_cflag |= CS8; /* 8 data bits */

options.c_cflag |= (CLOCAL | CREAD);
/* options.c_cflag &= CRTSCTS; */
options.c_lflag &= ~(ICANON | ECHO | ECHOE | ISIG); /*
disable various input processing */
options.c_lflag = (ICANON);
options.c_iflag = (IGNPAR | ICRNL | IXON | IXOFF);
options.c_oflag &= ~OPOST; /* disable output processing (raw
mode) */

options.c_oflag = 0;

options.c_cc[VMIN] = 0;
options.c_cc[VTIME] = 10;

/* tcflush(fd, TCIFLUSH); */
tcsetattr(fd, TCSANOW, &options); /* set new termios options */
return(0);
}

int send_modem()
{
if (write(fd, command, strlen(command)) < strlen(command))
return(0);
}

char buf[255];
int res,counter;

int recieve_modem()
{
counter = 0;
while (counter < 100)
{
res = read(fd,buf,255);
buf[res] = 0;
fprintf(stdout,"%s",buf);
if (strncmp(buf,"OK\n",3) == 0) return(0);
if (strstr(buf,"ERROR") != NULL) return(1);
if (strstr(buf,"NO CARRIER") != NULL) return(1);
counter++;
}
return(0);
}

int poelse;

main(int argc, char **argv)
{
parse_arguments(argc, argv);
open_port();
set_options();
send_modem();
poelse = recieve_modem();
close_port();
return(poelse);
}

/Jesper

Fra : Per Tolbøll

Dato : 15-05-02 19:22

> [...]
>man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man kan, men hvad kræver det

Der er flere muligheder:

Du kan få f.eks et Nokia Phonecard 2200 (hedder det vistnok). Det er groft
sagt en GSM-telefon uden taster og lyd, lagt på et PCMCIA-kort. Virker den
som jeg tror, får man en ekstra COM-port, og kan hamre deruda' med
AT-kommandoer.

Har din PC en infrarød port kan du kommunikere med en almindelig mobilos med
IR-port - også her med AT-kommandoer.

Selve AT-kommandosættet til SMS er vistnok nogenlunde standard - Ericsson
har publiceret dem i brugervejledningen til DI-27-modemet (en lille IR-klods
til at sætte under de ældre Ericsson'er) - jeg fandt den et sted på nettet
og har den stadig liggende som PDF et eller andet sted.

Jeg har selv prøvet at snakke med en gammel Ericsson med ovenævnte DI-27
modem og en alm. bærbar med IR-port - det gik uden problemer (PC'en kørte
godt nok NT4, men hvad betyder det for en rask ung mand ?!)

Go' fornøjelse

//Per

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-02 21:27

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> writes:

> [...]
> til at sætte under de ældre Ericsson'er) - jeg fandt den et sted på nettet
> og har den stadig liggende som PDF et eller andet sted.

Det fulgte også med på den medfølgende cdrom til min Siemens telefon.

Problemet er bare, at SMS'er sendt fra almindelige telefoner somme
tider har det med at sidde fast i flere timer, hvis ikke ligefrem
dage, og så er det måske ikke så relevant når det drejer sig om at få
hurtig og pålidelig besked om serveren der lige er gået ned.

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-05-02 21:58

Thomas Bjorn Andersen <tbanews@gen-v.net> writes:

> Problemet er bare, at SMS'er sendt fra almindelige telefoner somme
> tider har det med at sidde fast i flere timer, hvis ikke ligefrem

Da ikke sendt gennem et GSM-modem. SMS-systemet kan jo ikke se om
SMS'en er skrevet med en AT-kommando eller ved at bruge tastaturet på
mobiltelefonen.

Det er da disse email-gatewaye der har haft den kvalitet man kan
forvente af gratis tjenester.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-05-02 23:17

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
> mobiltelefonen.
>
> Det er da disse email-gatewaye der har haft den kvalitet man kan

Um, ja. Siger du, at den service man kan koebe hos mobilselskaberne
ikke er bedre?

Fra : Per Tolbøll

Dato : 16-05-02 20:39

>Um, ja. Siger du, at den service man kan koebe hos mobilselskaberne
>ikke er bedre?

Det tror jeg ikke den er - og den har da vist heller ikke været beregnet til
den slags fra starten - i modsætning til den snart afdøde OPS-tjeneste - og
den aldrig rigtig levende ERMES.

Jeg har engeng talt med Sonofon om emnet - og der lagde de som en del af
markedsføringen frem, at XX procent af alle meddelelser (sendt via deres
betalings-gateway) var afleveret inden for 4 sekunder , YY procent inden for
10 sekunder osv.

Du kan også med et almindeligt modem bare *ringe op* til modtageren, vente
10-15 sekunder og så lægge på igen. Her er der dog ikke de store muligheder
for at detaljere informationen.

De fleste el-grossister (Louis Poulsen, Solar m.m.) forhandler også færdige
alarm-dimser, der kan ringe op og plapre en meddelelse af.

/Per

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 16-05-02 00:01

> [...]

> SMS gateway? Og kan man gøre det fra Unix?? Jo, ved jeg jo godt at man
> kan, men hvad kræver det af (SMS?) software?

http://www.nordicmessaging.se/
et analog-modem eller et "isdn-modem" kan gøre det.
ovenstående sw er licenceret betalins-sw.
Det er et godt stykke sw.
du kan sende sms'er fra et shell-script og fra et medfølgende web-interface
du kan lave dit eget perl-cgi-script, der benytter cmd-line-interfacet og
dermed lave dit eget web-interface.

Vi bruger det på mit arbejde til at sende sms'er til shipping/supporrt
folk.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use