herakiske RS eller...
Fra : Torben c

Dato : 14-05-02 13:21

Et dumt spørgsmål og alligevel ikke. For at gøre en lang historie kort.

Lad os sige at min tipoldefar er oprettet i en access table, inklusiv hans
sønner, deres sønner, og deres sønner ......
Alle personer er oprettet med en record, inclusiv et felt, der peger på
parent_record. Det vil sige deres far.

Nu vil jeg have et recordsæt indeholdende en tilfældig person (En Fætter,
eller Grandonkel, eller ...).

Når personen er udpeget, skal jeg bruge et recordsæt, der indholder
personens far, og dennes farfar, og dennes oldefar....osv..

Kan man det ?

pt. laver jeg en simpel conn.execute("sql") hver gang en "far" skal findes.
Det vil sige typisk 4-5 gange laves conn.execute("sql") for at finde den
direkte linie til Tipoldefar..
Det virker ikke særligt effektivt.

PS Jeg er egentlig ligeglad med stamtræet, men det viser meget godt hvad jeg
mener.
Det er en bedre metode jeg efterlyser.

Fra : Nils Lastein

Dato : 14-05-02 22:29

"Torben c" <nomail@fffxxx.com> wrote in message
> [...]
> direkte linie til Tipoldefar..
> Det virker ikke særligt effektivt.
>
> PS Jeg er egentlig ligeglad med stamtræet, men det viser meget godt hvad

Hierarkieske træer er _altid_ problematiske... Oracle har en dejlig
funktion til at forespørge i en såkaldte "selv-referende" tabeller - men
hverken MS SQL Server eller for den sags skyld MS Access har det. Hvis jeg
var dig ville placere hele tabellen i et recordset og ved at anvende
pointere fremfor "clean" SQL få en hurtigere søgning, som ikke inkludere så
mange åbninger og lukninger af datasæt.

Nils

Fra : Nils Lastein

Dato : 14-05-02 22:36

"Nils Lastein" <nila@dsr.kvl.dk> wrote in message
-- snip --
> Hierarkieske træer er _altid_ problematiske... Oracle har en dejlig
> funktion til at forespørge i en såkaldte "selv-referende" tabeller - men
-- snip--

CONNECT BY hedder Oracle's funktion.

Nils