En ny vinkel på lavalder?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-05-02 05:25

I går kom jeg til at anskue begrebet lavalder (seksuel, naturligivs)
på en ny måde.

Men først vil jeg lige gøre klart, at jeg er modstander af at
basere noget som helst på folks kronologiske alder. Selvfølgelig
skal man ikke have alle rettigheder og pligter (stemmeret,
værnepligt og så vid're) fra den dag man bliver født, det er klart,
men eftersom folk udvikles i forskelligt tempo er det groft mindre-
talsundertrykkende at basere tildelingen af rettigheder og pligter
på kronologisk alder (det undertrykker både dem der er tidligt
udviklede og dem der er sent udviklede). Den humane løsning er at
få sparket psykometrien igang, sådan at den udvikler modenhedstests
som gør at folk får rettigheder og pligter så snart de hver især er
parate til dem.

Nu hvor det er ude af verden, så drejer min tanke sig om de
lande som har en absurd seksuel lavalder. I Holland er den
12. Når en pige eller dreng er fyldt 12 år, har vedkommende
ret til at blive dyrket sex med af en person på samme alder
eller ældre (det er i alle lande implicit at to personer under
lavalderen godt kan dyrke sex med hinanden). Der er vistnok
noget med at forældrene må protestere, men hvis de ikke gør
det, er det lovligt.

I USA er lavalderen i mange stater 18 år. Det er altså ulovligt
og *strafbart* at bolle en pige på 17 år og 364 dage, selv om
hun gerne vil og på intet tidspunkt har taget ord som "voldtægt"
eller "tvang" i sin mund.

De fleste vil nok være enige med mig i, at begge disse lavaldre
er absurde, ekstreme, ude af trit med virkeligheden.

Den lavalder som man har i Danmark er langt mere rimelig, den er
på 15 år. I England, Norge og Sverige er den vistnok på 16 år,
muligvis er der lande i Europa hvor den er 14. Men skal der være
en lavalder (hvad jeg, som nævnt ovenfor, ikke mener) så har vi
her i Danmark ramt ganske rigtigt. Man kan diskutere et år fra
eller til, men vi er ret tæt på det mest fornuftige (hvis man
altså *skal* ensbehandle, ignorerende det faktum at folk er uens).

Derfor har jeg ment at USA (og Holland, omend i mindre grad) havde
en decideret tumpet lovgivning. Men her igår slog det mig, at ved
at sætte en absurd grænse for lavalder, så tvinger disse lande
faktisk de unge til selv at tage stilling. Her i Danmark kan de
unge se på lovgivningens 15 års-grænse og konkludere at det da
vist er rimeligt nok. De behøver med andre ord ikke selv at tage
stilling. Loven definerer at man boller fra man er fyldt 15.

De hollandske piger og drenge får derimod friheden til at blive
bollet, længe før de er parat til at bruge den. Jeg har ikke
set statistikker, men det er min klare overbevisning at langt
de færreste hollændere begynder at dyrke sex som 12-årige. De
fleste (er jeg sikker på) venter flere år ud over den grænse
som lovgivningen fastsætter. DE TAGER SELV STILLING!

Ligeledes i USA. Jeg er 99.9% sikker på, at langt de fleste
USAnere (okay, så i hvert fald langt de fleste USAnske piger)
bliver seksuelt aktive før de fylder 18 år. Igen: DE TAGER
SELV STILLING!

Naturligvis er det urimeligt at 17-årige ikke frit kan vælge
sexpartnere (mange mænd ville vægre sig ved den juridiske
risiko der er ved at blive kæreste med en person under
lavalderen - hun kan på et hvilket som helst tidspunkt
"skifte mening" og hive en i retten, og derved kan personer
under lavalderen ikke frit vælge partner - nogle takker nej,
tit de mere tænksomme og følsomme voksne som vel egentlig er
de bedst egnede) i USA. Men det er ikke min pointe.

Man kan stille spørgsmål ved om 12-17 årige er specielt gode
til at tænke selv, til at tage stilling. Hvis jeg mente at
de var, så ville jeg gå ind for fri ubegrænset sex, men da
jeg ikke mener dette, er jeg i stedet tilhænger af tildeling
af rettigheder og pligter baseret på objektive psykoemtriske
prøver (at disse prøver så ikke findes endnu anser jeg for
en uvæsentlig detalje).

Men såvel den hollandske som den USAnske lovgivning lægger
pres på teenagerne til at tænke selv. Mens den danske lov-
givning reelt ikke lægger et sådant pres, netop fordi
lavalderen er sat på et fornuftigt/rimeligt sted. Uanset om
de unge så er dårlige til at tænke selv og til at tage
stilling så er vi vel alle enige om, at lidt stillings-
tagen og lidt selvstændig tankevirksomhed (altså sådan som
det er i USA og Holland) er bedre end ingen stillingstagen
og ingen selvstændig tankevirksomhed (sådan som det er her
i Danmark, og i vores nabolande)?

....En skæg vinkel, ikke?

--
Peter Knutsen

Fra : mc

Dato : 15-05-02 20:36

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> [...]
> få sparket psykometrien igang, sådan at den udvikler modenhedstests
> som gør at folk får rettigheder og pligter så snart de hver især er

Er det en spøg?

*SNIP SNAP SNUDE*
> ...En skæg vinkel, ikke?

Temmelig.

Fra : Arcane Mysteria

Dato : 15-05-02 21:13

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> I går kom jeg til at anskue begrebet lavalder (seksuel, naturligivs)
> på en ny måde.

hold det for dig selv næste gang.

[klip perversitet]
> få sparket psykometrien igang, sådan at den udvikler modenhedstests
> som gør at folk får rettigheder og pligter så snart de hver især er
> parate til dem.

næste gang kom da til mig...jeg skal gerne sparke din psykose ad H til!

[klip perversitet]
> ...En skæg vinkel, ikke?

nej. du er sgu noget af mest perverse...
lad mig gætte; skolelærer? pædagog? ...eller bare en idiot som minder
mig
om hvorfor vi ikke får genindført eutanasi!

...//Arcane

Fra : Tomas O.

Dato : 15-05-02 21:17

Arcane Mysteria skrev:

> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> hold det for dig selv næste gang.

Smuk måde at debattere på!

> [klip perversitet]
>
> næste gang kom da til mig...jeg skal gerne sparke din psykose
> ad H til!

Flot.. mens du er igang kan du så ikke lige slå alle jøderne
ihjel også?

> [klip perversitet]
>
> nej. du er sgu noget af mest perverse...
> lad mig gætte; skolelærer? pædagog? ...eller bare en idiot
> som minder mig om hvorfor vi ikke får genindført eutanasi!

Dødstrulser er ikke pænt.. du kan risikere en politianmeldelse.

Hvad med at forholde sig til det han rent faktisk skriver i stedet
for bare at lukke lort ud? Gå ind i de enkelte punkter og kritiser
manden, hvis du ikke er enig med ham, men lad venligst mudderet
forblive i muddergruppen. Det her indlæg er ikke en skid
konstruktivt, det er teenagecrap.

Tomas
FUT dk.snak.snik

Fra : Arcane Mysteria

Dato : 15-05-02 21:36

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> Smuk måde at debattere på!

det her skal forestille at være offenligt forum og jeg ytrede min mening
på samme måde som den pædofile stodder gjorde.

> Dødstrulser er ikke pænt.. du kan risikere en politianmeldelse.

hahaha, nej nu har jeg sgu aldrig. hvem vil melde mig? dig? -og for
hvad?
hvori ser du belæg for en anmeldelse sherlock?

jeg skal vel i øvrigt ikke minde dig om at eutanasi skam fungerer i
bedste
velgående i dag i både dk og tyskland. hvert år aborteres 800 abnorme
tyske børn.

hvordan du kan trække hitler og ww2 ind i dette..tjae det ville være
interessant at høre om. men for lige at 'slå' en af flere ting på plads:
jeg sympatiserer ikke på nogen måde med hitler.

> [...]
> manden, hvis du ikke er enig med ham, men lad venligst mudderet
> forblive i muddergruppen. Det her indlæg er ikke en skid

jeg er ikke enig med manden (er i øvrigt ikke den eneste). hvordan jeg
udtrykker dette kommer egentlig ikke dig ved. du kan fut'e alt det du
vil
herfra hvis det tænder dig.

...//Arcane

...som bestemt ikke har meget tilfælles med "ægte kærlighed til børn" og
denne terms disciple!

Fra : Tomas O.

Dato : 15-05-02 21:53

Arcane Mysteria skrev:

<5e0d678669e733c82e9a8254dd97e557.92124@mygate.mailgate.org>

Wow en modig mand der sender anonymt.

Du er virkelig mand for dine meninger.

FUT mudderet

Fra : Arcane Mysteria

Dato : 15-05-02 23:05

> Arcane Mysteria skrev:
>
> <5e0d678669e733c82e9a8254dd97e557.92124@mygate.mailgate.org>
>
> Wow en modig mand der sender anonymt.

Du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om.
Der er en million grunde til være "anonym". Husk lige på at bare fordi
du havde videt til at kigge i min
header -sandsynligvis i dine bestræbelser på at se mit "tlf. nr. med
henblik på en klage- og
fandt at jeg brugte mailgate (som i øvrigt har været min sig hele tiden)
, er det ikke ensbetydende med anonymitet.

hvorfor skulle jeg oplyse dig mit tlf. nr eller min adresse (for nu at
blive
lidt i symbolikken)? hvad rager det dig?
jeg sender dig gerne et billede, men det andet er no need to know.

> Du er virkelig mand for dine meninger.

jeg kan slet ikke se hvad det har med min "anonymitet" at gøre. hvad
skulle få mig til at tro på dine "genuine" oplysninger? hvem der gemmer
sig bag din ip kan jeg kun gisne om og overlade til isp'erne.
det eneste formål din ip har er at kunne misbruges af andres begær
efter smagsdommeri og tvungen enighed. er du så højner dit kodeks lig
med gyldigheden i dine "private" oplysninger må være din hovedpine...

> FUT mudderet

jeg skal med glæde oplyse at fut ikke har nogen effekt med mailgate.

...//Arcane

Fra : Tomas O.

Dato : 16-05-02 01:22

Arcane Mysteria skrev:

SNIP en masse sludder:

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.

PLONK

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-02 12:00

Arcane Mysteria <arcane@digitalessex.com> stjal båndbredde med
følgende:

[klip-en-masse-vrøvl]

Hvorfor forsvinder du ikke bare fra denne NG og undlader at viser dig
igen? Din ration af tåbeligheder er for længst opbrugt!

--
-Jens B.

Fra : Chokmah

Dato : 16-05-02 09:41

On Wed, 15 May 2002 20:36:21 +0000 (UTC), "Arcane Mysteria"
<arcane@digitalessex.com> wrote:

>det her skal forestille at være offenligt forum og jeg ytrede min mening
>på samme måde som den pædofile stodder gjorde.

hvem er det præcist ?

>hahaha, nej nu har jeg sgu aldrig. hvem vil melde mig?

I :

skrev du :

"hvorfor vi ikke får genindført eutanasi!"

eutanasi : medlidenhedsdrab

det kan reelt godt tolkes som en døds trusel !

hvilket det kan stå den som det er stilet til frit for at melde til
poltiet der SKAL behandle en døds trusel.

og det kan godt være du tror at det hjælper at udstede døds trusler
bag mailgate som anonymiserinegs servise.

men nu har mailgate altså bare en ret stram poltik med de her ting og
det er ikke meningen at derres servise den skal bruge til det !

uanset hvileken anonymiserinegs servise du bruger så skal de altså
hoste op med dir navn og adresse hvis der kommer en polti anmeldese
med dommer kendelse - hvilket er vsært at få - men hvis der forligger
en døds trusel .... og den der føler sig truede insistere på at få en
restsag så skal de sgu ud med den !

MvH
Bo M Mogensen

--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-02 11:17

"Chokmah" <chokmah@c.dk> wrote in message
> [...]
Ubehageligt at se noget nedsættende i at være "stodder" eller at være
pædofil, hvis ikke en dommer har afgjort forbrydelse.

En betjent fortalte mig, at i mine nabogader på Nørrebro løses de fleste
ægteskabelige konflikter ved vold, og den % der anmeldes, ignoreres næsten
altid, fordi vagthavende klart forstår, at den anmeldende kvinde(eller mand)
ønsker en trediepart involveret i konflikten, men dødsrisiko er der aldrig
tale om.
Og de 2-3, der lemlester årligt i Danmark indenfor familien, har ikke talt
om muligheden før, så det ville intet gavne hvis politiet oftere tog trusler
alvorligt.
Men idag tvinges politiet til at tage meget alvorligt pga feminisme og
ideologi.

I filmen "Pianisten" skriver heltinden et mange sider langt brev til sin
elsker, om hvordan han skal overhøre hendes modstand mod at blive slået
hårdt, og kneble hende osv, men de han endelig slår lidt, så piber hun at
han skal passe på hendes hænder og ansigt.

Her en ny og bedre anmeldelse om denne fremragende film, der virkelig siger
mange dybe og rigitige ting om ægte erotisk SM ( og anden) "perversion".
-------------

"Det modsatte af en pornofilm".Pianisten-spoiler. Om kontrol/ambivalens.

"Pianisten" er psykologisk, realistisk, dyb og værd at se to gange.

Samtlige avisanmeldere ser defekt og nedtur i den kvindelige hovedpersons
SM-afprøvning - det er jeg uenig i. Det er politisk korrekthed at kræve
lighed og se sygdom i afvigelse fra normen.

Informations anmelder kalder filmen for "det modsatte af en pornofilm",
hvilket er en måde at sige, at selvom man kan kalde den smukke kvindes
kærligheds-fantasier for hovedemne, så er det ikke en film. der skal ophidse
og pirre - ikke en film der spekulerer i stereotyp, traditionel, dyrisk
liderlighed, som de masseproducerede video og nat-TV-produktioner. Nej ,
dette er HenrikIbsen-agtig, lækker socialporno for de der tør se dybt , .og
som ejer relativismens nådegave.

Denne film pirrer lysten til at forstå storbymenneskets fortrængninger og
selvhad, som undertiden bryder ud i psykose-symptomer og fører til
indlæggelse og psykofarmaka-medicinering

Hvilket er sket med klaverspil-professorindens far, og derfor bor hun sammen
med sin mor - rigelig tæt, bedømt udfra hvad er normalt.

Hun er nået højeste perfektion og tilfredsstilelse mht sit spil og sin
lærergerning, hvor hun har total kontrol og respekt om sig. Hun udfører en
effektiv, gammeldags undervisning - uden den "demokratiske" ligeværdighed
med de studerende, som idag er normal

Hun er tændt på kontrol - og ønsker selv at blive domineret, da endelig
lynet slår ned mht kærlighed mellem hende og en begavet, magtglad
studerende, der er lige så kropslig flot som hun.

Men magtkampen mellem de to fører til, at den mere konforme mand ser sygdom
i hendes lyster - og derved vises, at perversitet er et spørgsmål om smag.
Sindsygdom er smagssag( som. Nietzsche lader Zarathustra sige ). Men de
fleste biografgængere er nok for lidt skeptiske overfor lægekunst til at se
så frit og tolerant på hovedpersonens grænseudvidende eksperimenteren med
sig selv og andre. Som perifert rummer "usympatisk" , bagatelagtig vold mod
andre.

Den over to timer lange film overrasker og overrasker, for de to stærke
magtmennesker bryder konstant rollespillets regler, når de får modgang.

Hun bliver et større menneske ved at få indsigt i sine grænser - han er ung
og fanget i sin karriere-succes, og vælger den lette løsning at falde
tilbage på sin overfladiske, flinkeskolede popularitet og status.

Hvis noget kan få folk til at stille spørgsmålsregn ved "objektive regler
for sygdom og perversitet ", er det denne filosofisk og psykologisk overbevi
sende (og mangedobbelt Cannes-belønnede) film. Ved at undgå at stikke hånden
ind i den hvepserede, som pædofili-debat er, har filmen opnået extrem
positiv berømmelse - men det er nærliggende at anvende filmens indsigter på
bl.a. det betændte incest og kriminel-lavalder emne.

Spændingsfeltet mellem at vi vil kontrol og orden - og ofte selv søger
afgrunden og vil udsættes for uforudsigelig underkastelse, er et hovedemne
for filmen. Franske psykologer der gik dybt ind i Camus-debatten om
foræringen af selvstændighed til Algeriet, talte meget om "den hvide mands
selvhad" og de fransk-østrigske filmmagere bag "Pianisten" tager denne tråd
op med stor kunst.

Bo Warming 35861000

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-05-02 10:55

> [...]
> få sparket psykometrien igang, sådan at den udvikler modenhedstests
> som gør at folk får rettigheder og pligter så snart de hver især er

det er muligvis udemærket i teori... men hvad med praksis?? vil du have at
der hvert år skal arrangeres tests fra børnene er helt små til de har fået
alle rettigheder??
jeg tror de generelle retningslinier er udemærkede at have.... et eller
andet sted skal vi jo starte... og din teori her indbyder mildest talt til
at vi starter med at lave "kørekort" til tusind forskellige ting.....

> De fleste vil nok være enige med mig i, at begge disse lavaldre
> er absurde, ekstreme, ude af trit med virkeligheden.

absurde, nej... ekstreme, ja... ude af trit med virkeligheden... ja, i
danmark.....

> [...]
> eller til, men vi er ret tæt på det mest fornuftige (hvis man
> altså *skal* ensbehandle, ignorerende det faktum at folk er uens).

jamen klarer folk generelt ikke det udemærket alligevel??

> [...]
> vist er rimeligt nok. De behøver med andre ord ikke selv at tage
> stilling. Loven definerer at man boller fra man er fyldt 15.

nej det gør den ikke... lovgivningen tillader at man dyrker sex fra man er
15.... mange gør det... men lige så mange gør det før eller senere end
det.....

> [...]
> fleste (er jeg sikker på) venter flere år ud over den grænse
> som lovgivningen fastsætter. DE TAGER SELV STILLING!

det mener jeg så også at de danske piger og drenge gør i lige så høj
grad......

> Ligeledes i USA. Jeg er 99.9% sikker på, at langt de fleste
> USAnere (okay, så i hvert fald langt de fleste USAnske piger)
> bliver seksuelt aktive før de fylder 18 år. Igen: DE TAGER
> SELV STILLING!

og jeg gentager... det samme gør de fleste danske piger og drenge....
der vil jo altid være nogen der følger lovgivningen på punkt og prikke......
sådan er det jo nu engang når vi tænker på at vi alle er forskellige.....

> [...]
> af rettigheder og pligter baseret på objektive psykoemtriske
> prøver (at disse prøver så ikke findes endnu anser jeg for

jamen det er egentligt ikke så uvæsentligt da det jo ikke i praksis er
testet om det er en konstruktiv løsningsmodel...

> [...]
> det er i USA og Holland) er bedre end ingen stillingstagen
> og ingen selvstændig tankevirksomhed (sådan som det er her

jo omend jeg ikke mener den er helt sand..... jeg mener stadig at de danske
drenge og piger i lige så høj grad selv vælger hvornår de er klar til
det..... det baserer jeg på den viden jeg har fra mine veninder gennem
tiden..... der har nemlig været piger imellem der mistede mødommen da de kun
var 11-12 år.... men såsandelig også i den modsatte grøft hvor de har været
20-21 år......

jeg tror de "ekstreme" aldersbegrænsninger lægger et stort pres på
opdragelsen af disse unge mennesker... hvilken forælder vil have at deres 12
årige datter frivilligt går ud og dyrker sex bare fordi det er lovligt??
tror du ikke at forældrene her skal overkompensere hvor lovgivningen
glipper??
det samme med de 18 årige unge amerikanere.... de bliver opdraget til at man
venter til man er voksen og har fundet den man vil tilbringe livet til...
hvis ikke vi lige tænker på de ekstremer vi ser i ricky lake show......

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.