Autostol til præmatur...
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 21:48

Hej alle,

Vores datter er født for tidligt (præmatur)

Hun er derfor temmeligt lille af sin alder, og vil fortsat være lille i
lang tid fremover.

Vi leder derfor med lys og lygte efter en god autostol som hun kan bruge
længe...

Er her andre med præmature børn?
Hvilke autostole har i valgt ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/

Fra : John Sahl

Dato : 13-05-02 22:19

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> wrote in message news:abpfqq.170.1@fischer-streton.dk...
> Er her andre med præmature børn?
> Hvilke autostole har i valgt ?

Du kan faktisk leje stole hos både Shell og FDM så kan de
følge hende op i størrelse og priserne er heller ikke så tossede.

--
John Sahl, Webmaster http://www.websetter.dk
Skribenter søges på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-05-02 22:23

"John Sahl" <spamtrap1@mandezonen.dk> skrev:

> Du kan faktisk leje stole hos både Shell og FDM så kan de
> følge hende op i størrelse og priserne er heller ikke så tossede.

Statoil har også udlejning af stole. Vi havde en boxette (den
mindste model) det første stykke tid. Jeg ved ikke om den er for
stor til jer, men den er udformet så barnet ligger helt vandret, så
måske kan I bruge sådan en.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 22:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> mindste model) det første stykke tid. Jeg ved ikke om den er for
> stor til jer, men den er udformet så barnet ligger helt vandret, så

"Problemet" (som andre med præmature børn vil nikke genkendende til) er,
at hun nu er blevet så "stor", at hun ikke gider ligge ned og glo op i
et ned...
Hun vil sidde og følge med i hvad der sker.
Men hun er har ikke den fysiske størrelse til mange af de stole som vi
umiddelbart er stødt på *suk*

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 22:48

Søren C. Fischer wrote:
> op i et ned...
^^^^
net

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 22:31

John Sahl wrote:
> "Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> wrote in message
>
> Du kan faktisk leje stole hos både Shell og FDM så kan de
> følge hende op i størrelse og priserne er heller ikke så tossede.

Vores "problemer" er netop (som mange andre med præmature børn), at hun
skal bruge en lille stol i så lang tid, at vi synes vi vil købe egen
stol.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-05-02 22:26

> [...]
>
> Vores datter er født for tidligt (præmatur)
>
> Hun er derfor temmeligt lille af sin alder, og vil fortsat være lille i

reelt vil jeg sige det nok ikke har ret meget at sige at hun er født for
tidligt.....
jeg kan ikke huske de reelle regler om hvornår de skal ligge i lift med
liftnet, hvornår de må komme i den "lille" autostol ( jeg ved ikke hvad den
hedder... men den type hvor barnet nærmest ligger skråt ned i stolen med en
4 eller 5 punkts sele) og hvornår de så skal over i den "almindelige"
autostol....
jeg er ret sikker på at andre herinde kan hjælpe dig med det....

min tanke er så at i skal gå ud fra at hun er født til tiden... dvs den
måned hun skulle have været født i, brug den som udgangspunkt til hvor hun
skal være...... hvis hun feks kan komme i "skråstolen" når hun er tre
måneder og hun er født 2 mdr for tidligt, vil hun jo reelt være 5 mdr for
jer.... men have størrelsen for en baby på ca 3 mdr..... make sence??

> Vi leder derfor med lys og lygte efter en god autostol som hun kan bruge
> længe...

som john også nævner..... de kan lejes billigt og nemt skiftes ud når hun
bliver for stor hvos feks shell...... vi købte først en reel autostol da han
skulle sidde oprejst....

> Er her andre med præmature børn?
> Hvilke autostole har i valgt ?

min søn er ikke født for tidlig men har altid været lille.... han brugte den
liggende i temmelig lang tid...... han kunne sidde selv da han kom op i en
der kunne indstilles til både skånende og lige ryg støtte.... det gjorde det
nemmere for ham at sove når han blev træt.... det bliver børn jo tit i bilen
og der er ikke noget mere ynkeligt end et barn hvis hovede vipper fra side
til side i takt med bilen....

mærker må du ikke spørge mig om*G* det er snart læææænge siden.... pt sidder
han på selepude til trods for at han er 8 år.... han er stadig en bette
skid....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-02 22:37

Sabina Hertzum wrote:
> "Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> wrote in message
>
> reelt vil jeg sige det nok ikke har ret meget at sige at hun er født
> for tidligt.....

Og der tager du netop fejl

Hun er idag 8½ måneder, og vejer lige godt 4 kilo.
(Født 3 mdr for tidligt)
Så "pæren" er mindst som en 6 mdr's, og hun vil følge med - se ting

> der er ikke noget mere ynkeligt end
> et barn hvis hovede vipper fra side til side i takt med bilen....

Nemlig - og derfor leder vi efter en stol som funker godt til meget små
børn der ikke gider ligge ned...

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 13-05-02 23:28

> Hun er idag 8½ måneder, og vejer lige godt 4 kilo.
> (Født 3 mdr for tidligt)
> Så "pæren" er mindst som en 6 mdr's, og hun vil følge med - se ting

Købte en lille autostol i Bilka (350 kr) til vores datter.
Babysam har også nogle ret gode stole, der koster 800 til 1000 kr.
Jeg tænker på de små stole, som har bærehank, så du kan tage stolen med i
butikker og lign.
Mon ikke det er noget for din datter ? De er beregnet til børn op til 9 kg.
Her vil hun jo være i stand til at sidde og følge med, når i er ude at
trille.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-02 06:22

> Og der tager du netop fejl

med den udtalelse mente jeg rent faktisk udelukkende at det stadig er
vigtigst at i køber efter hvad størrelse og udviklingstrin hun ligger på...
ikke hvad alder hun reelt har..... og det mener jeg stadig.....

> Hun er idag 8½ måneder, og vejer lige godt 4 kilo.
> (Født 3 mdr for tidligt)
> Så "pæren" er mindst som en 6 mdr's, og hun vil følge med - se ting

lækkert)

> Nemlig - og derfor leder vi efter en stol som funker godt til meget små
> børn der ikke gider ligge ned...

se det skrev du jo intet om i det oprindelige indlæg...... det er jo lidt
svært at rådgive ud fra at hun er født for tidligt når man ikke selv har et
barn der ligger på de udviklingstrin...
jeg vil anbefale den type jeg beskrev før hvor hun kan ligge skrå... hun
ligger stadig højst med hovedete men har ryggen støttet... hvilket jo må
være det primære.....
men igen.... hun er lille ja.... men hvor stærk er hun og hvor langt i den
reelle udvikling er hun???
hvor ligger hun rent udviklingsmæssigt..... det er det jeg personligt vil
vælge en stol ud fra.....

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-02 09:32

Sabina Hertzum wrote:

> se det skrev du jo intet om i det oprindelige indlæg...... det er jo
> lidt svært at rådgive ud fra at hun er født for tidligt når man ikke
> selv har et barn der ligger på de udviklingstrin...

Nøh... men derfor skrev jeg også mit oprindelige indlæg delvist henvendt
til andre præmatur-forældre - det er nogle lidt specielle problemer vi
står med...

> jeg vil anbefale den type jeg beskrev før hvor hun kan ligge skrå...
> hun ligger stadig højst med hovedete men har ryggen støttet...
> hvilket jo må være det primære.....

Ja, vi har idag en billig Chicco, men den virker noget spinkel i det -
og med tanke på, at den type stole funker op til 9 kilo, så er det at vi
prøver at finde en god stol af den type

Udviklingsmæssigt er hun som cirka 6-7 måneder, men størrelsesmæssigt
cirka som en nyfødt (4 kilo, 57cm)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-02 09:46

> Nøh... men derfor skrev jeg også mit oprindelige indlæg delvist henvendt
> til andre præmatur-forældre - det er nogle lidt specielle problemer vi
> står med...

tjoooo men stadig burde der måske have været lidt flere oplysninger med i
det oprindelige indlæg..... det kunne jo være at vi andre havde nogle gode
ideer til den størrelse hun har, også selvom vores ikke er født for tidligt,
så har de jo også engang været så små som hun er nu......

> Ja, vi har idag en billig Chicco, men den virker noget spinkel i det -
> og med tanke på, at den type stole funker op til 9 kilo, så er det at vi
> prøver at finde en god stol af den type

det er vel smag og behag i bund og grund.... som sagt er det meget
længe siden jeg selv brugte den type stol*G*

> Udviklingsmæssigt er hun som cirka 6-7 måneder, men størrelsesmæssigt
> cirka som en nyfødt (4 kilo, 57cm)

udviklingsmæssigt... snakker vi her om styrke og muskelmasse eller om rent
psykisk udvikling...
altså kan hun sidde selv og spise fast føde og sådan???
for en god ordens skyld snakker jeg jo om fysisk udvikling.... altså om
hvorvidt hun kan sidde i højstol og om hun kan trille eller endda kravle....
( hvilket nogle børn født til tiden jo kan i den alder)........ eller om hun
muskelmasse-mæssigt er som en nyfødt???

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-02 11:38

Sabina Hertzum wrote:
> udviklingsmæssigt... snakker vi her om styrke og muskelmasse eller om
> rent psykisk udvikling...

Psykisk.

> [...]
> kravle.... ( hvilket nogle børn født til tiden jo kan i den
> alder)........ eller om hun muskelmasse-mæssigt er som en nyfødt???

Hun kan ikke sidde selv, og bliver fortsat ammet, får vælling/grød i
flaske.
Hun har ikke muskelstyrke til selv at holde hovedet i en autostol der er
for lodret...
Trille er tæt på, men ikke kravle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-02 11:48

> Psykisk.

skønt

> [...]
> flaske.
> Hun har ikke muskelstyrke til selv at holde hovedet i en autostol der er

se det er jo den slags oplysninger der kan bruges så vil jeg da klart
anbefale en stol der normalt vil blive brugt til et spædbarn.... jeg har et
eller andet sted et billede af min søn i sådan en hvis du er interesseret
kan jeg godt sende den til dig... men jeg tror bestemt du ved hvad type jeg
snakker om......

har i snakket med lægen eller sundhedsplejesken om hvor hun er rent
"aldermæssigt"... altså hvilken aldersgruppe hun vil følges med??

som jeg umiddelbart læser det svarer hun nogenlunde til et "normalt" barn på
ca 3 mdr.... kik evt her:
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/pregnancy/coping/aboutbabies/article.j
sp?articleIdent=dk.pregnancy.coping.aboutbabies.dk_pregnancy_xmlarticle_0003
64

eller vækstkurverne for piger her:
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/pregnancy/coping/wellbeing/article.jsp
?articleIdent=dk.pregnancy.coping.wellbeing.dk_pregnancy_xmlarticle_000852

eller sikring af børn i bilen her:
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/pregnancy/coping/wellbeing/article.jsp
?articleIdent=dk.pregnancy.coping.wellbeing.dk_pregnancy_xmlarticle_000372

håber det kunne hjælpe lidt

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-02 15:11

Sabina Hertzum wrote:
> [...]
> sådan en hvis du er interesseret kan jeg godt sende den til dig...
> men jeg tror bestemt du ved hvad type jeg snakker om......

Ja, boxette eller liftnet - men hendes psykiske udvikling gør netop at
det gider hun ikke.
Hun vil ikke ligge ned på ryggen mens vi kører, hun er blevet så tilpas
bevidst om tingene, at hun vil følge med.
Problemet er netop, at hendes fysiske størrelse umiddelbart gør det
oplagt at benytte en alm. spædbarns-løsning, men hun vil sidde op

> har i snakket med lægen eller sundhedsplejesken om hvor hun er rent
> "aldermæssigt"... altså hvilken aldersgruppe hun vil følges med??

Ja, de fatter ikke en klap om præmatur.
Vi har dog god kontakt til neonatal-folk både på Riget og tildels også
vores lokale sygehus...
Hun følger terminen; d.v.s. hun er idag ca. 6 måneder (korrigeret).
Men hendes fysiske udvikling er sløv, og hun vil formentlig altid være
lille...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-02 15:30

> [...]
> Problemet er netop, at hendes fysiske størrelse umiddelbart gør det
> oplagt at benytte en alm. spædbarns-løsning, men hun vil sidde op

nej det er ikke det jeg taler om...... den stol jeg snakker om gør at barnet
har en vinkel som i en skråstol.... altså så hovedet er over benene og
barnet nærmest sidder godt tilbagelænet, frem for ligger.... den min søn
havde ( og iøvrigt elskede) kunne derudover også indstilles således at han
kunne sidde mere oprejst indimellem og ligge mere ned andre gange.... det
aflastede også ryggen.....

men det er da dejligt at hun har sådan en fart på*G* også selvom det giver
lidt problemer hen ad vejen......

> Ja, de fatter ikke en klap om præmatur.

så må i jo undervise dem

> Vi har dog god kontakt til neonatal-folk både på Riget og tildels også
> vores lokale sygehus...
> Hun følger terminen; d.v.s. hun er idag ca. 6 måneder (korrigeret).

jeg er ikke helt med på hvad du mener med korrigeret?? altså hendes faktiske
alder er 6 mdr eller, at hun ville have været 6 mdr hvis hun var født til
terminen??

> Men hendes fysiske udvikling er sløv, og hun vil formentlig altid være
> lille...

men absolut ikke mindre dejlig og heller ikke mindre kvik....
efter hvad jeg har hørt indhenter de fleste for tidligt fødte børn rent
mentalt hurtigt deres jævnaldrene... omend de er små af vækst....
jeg kan huske en skolekammerart der var født for tidligt men han var sku
klogere end alle os andre*S*

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 14-05-02 19:01

On Tue, 14 May 2002 16:11:10 +0200, "Søren C. Fischer"
<usenet@fischer-streton.dk> wrote:

>Hun følger terminen; d.v.s. hun er idag ca. 6 måneder (korrigeret).
>Men hendes fysiske udvikling er sløv, og hun vil formentlig altid være
>lille...

Ja, eller ikke vores store på 14 vejede ca 1200 g da hun var 7
dage og var 46 lang idag er hun 168 og vejer 55 kg
I starten syntes jeg næsten ikke hun voksede men hun er kommet efter
det hun er enda begyndt af få lidt fedt depoter

Med hensyn til sikkerheds udstyr i bil, cykkel el barnevogn har vi
altid kikket på hendes vægt fordi lægerne råde os til det.

MVH

Winnie

Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 14-05-02 14:50

> Hvilke autostole har i valgt ?

Min dreng er ikke for tidligt født, men har brugt sin baby-autostol fra han
vejede ca. 4 kg. Den har en god hovedstøtte, så der var ingen problemer med
det. Den er godkendt op til 13 kg.

Den er af mærket Britax Rock-A-Tot deluxe, købt i Sverige, hvor den var
blevet kåret som bedste køb i en undersøgelse. Tror også den sælges i
Danmark, har i hvert fald set "ikke-deluxe"-udgaven, men den har ikke samme
hovedstøtte. Det er i hvert fald sikkert noget, der kan skaffes hjem.

Håber det kan hjælpe....

Mange hilsner, Lisa

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-02 15:12

Lisa Terpe Woods wrote:
> Den er af mærket Britax Rock-A-Tot deluxe, købt i Sverige, hvor den

Fint takker - den vil vi kigge på
Vi er tit i Sverige - er de billigere derovre ?

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 14-05-02 17:18

> Fint takker - den vil vi kigge på
> Vi er tit i Sverige - er de billigere derovre ?

Jeg tror man kan spare lidt, når kursen er god, men det er vist ikke værd at
køre efter. Vi fandt bare den stol, vi ville have - og det var altså i
Sverige, hvor vi skulle over alligevel.

Hej fra Lisa

Fra : Kat

Dato : 14-05-02 16:43

"Søren C. Fischer" skrev:
> Vores datter er født for tidligt (præmatur)

Min bedste venindes datter blev for 5 ½ år siden født 2 mdr. for
tidligt. Hun var dog endnu mindre af vækst ved fødslen (950 g.), da
moderen havde haft præeklamsi.

> Hun er derfor temmeligt lille af sin alder, og vil fortsat være
lille i
> lang tid fremover.

Hende jeg kender er tynd og ranglet (slank), men følger min. højden på
sine jævnaldrene og har gjort det de sidste 2 år.

> Vi leder derfor med lys og lygte efter en god autostol som hun kan
bruge
> længe...
>
> Er her andre med præmature børn?
> Hvilke autostole har i valgt ?

Så vidt jeg husker, så købte de autostole ud fra barnets vægt og ikke
alder - eller nogen anden sammenligning med normalt udviklede børn.
Så de startede med en af de stole der hed 0-9 kg og som kunne tippes
lidt, så man kunne aflaste lidt, men samtidigt have barnet oppe og
sidde.
--

/kat
---

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-02 17:52

Kat wrote:

> Min bedste venindes datter blev for 5 ½ år siden født 2 mdr. for
> tidligt. Hun var dog endnu mindre af vækst ved fødslen (950 g.), da
> moderen havde haft præeklamsi.

Nu har jeg ikke skrevet hvad min datter vejede da hun blev født, men det
tog noget tid før hun rundende et kilo...

> [...]
> Så de startede med en af de stole der hed 0-9 kg og som kunne tippes
> lidt, så man kunne aflaste lidt, men samtidigt have barnet oppe og

Ja, det er også det jeg efterhånden er nået frem til...
Vi må ud i butikkerne og se på varerne

Fra : Nyberg

Dato : 14-05-02 17:51

Hej.
Vores søn var også meget lille da han belv født - han er født for sent og
havde tabt sig 1,5 kg......nå men vi købte en Maxi Cossi, med hovedestøtte,
den var vi smadder glad for, da han så kunne holde hovede selv så fjernede
vi støtten, den sad han i til han var knap 9 mrd. I dag er han 2 ½ år, og er
på samme størelse som alle andre på den alder, vi fortsatte med Maxi cossi
som stor autostol, så den kan klart anbefaldes.

held og lykke i jeres søgen

Mvh.
Malou

Søren C. Fischer <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abpfqq.170.1@fischer-streton.dk...

Fra : Nina Hald

Dato : 14-05-02 21:23

Hej Søren.

Jeg stod for ca. 14 dage siden med en autostolstol i hænderne i Silvan, den
var beregnet fra nyfødt til ca. 9 kg, den kunne spændes ind og ud alle vegne
og havde fem forskellige ligge/sidde instillinger. Derudover var der en
bøjle så stolen kune bruges som gyngestol på et gulv og bæres i bøjlen når
den skulle med frem og tilbage. Den var desuden så højt hævet over sædet i
bilen at selv en lille størrelse ville kunne se ud af vinduet. Jeg husker
hverken pris eller navn, men den virkede solid og der stod mindts ti på
hylden, så prøv at kontakte dem,Silvan; om ikke andet kan det da være at
Holbækafdelingen kan sende til din lokale Silvan.

Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-05-02 06:47

Hej Søren

Vores datter er godt nok ikke født for tidlig, men hun er født med en
hjertefejl der gør at hun har haft meget svært ved at tage på. Hun har også
altid(og er stadig) meget lille af sin alder, så vi har også altid haft de
samme problemer. Hun er nu 8 måneder og vejer 5,7 kg.

Vi købte en "Rømer Babystar 0-13 kg" og den har hun brugt fra hun var ca. 2
måneder gammel (vejede 3,5 kg) og bruger den stadig. Jeg tror hun vil kunne
bruge den et par måneder endnu uden problemer. Hun er i hvert fald godt
tilfreds med at sidde i den, og der er stadig god plads både i højden og
bredden.

Den kan i hvert fald godt anbefales, jeg mener at den koster omkring 900 kr.
Den er købt i en babyudstyrsforretning.

Karina

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 15-05-02 08:08

Stefan Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Den kan i hvert fald godt anbefales, jeg mener at den koster omkring
> 900 kr. Den er købt i en babyudstyrsforretning.

Ok, thanx
Det lyder som sådan en jeg fluks skal ud og kigge på

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ?
Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html