Spil af tid, men???
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 13-05-02 20:47

Når man læser frikirkernes historie igennem, ser man gang på gang nye ider
blomstre frem, håb om fornyelse har banket på menighedernes dører,
fældesskabet er er rykket nermere, en Pinsemand og en fra IM kan gå på de
samme møder.

Men de åbne dører har også ulæmper som her i nyere tid, hvor fældesskabet
åbnede dørene for nye håb om vækkelse, helbredelse, menighedsvækst og nye
ider om hvordan tingene skal udføres, nye tjenester etapleres musik og dans.
Alt lover godt i den nye fældesskab hvor vi alle kan være ét.

Men det nye fældesskabet endte med splid, strid, personlige katastrofer,
udsmidninger, bortvisninger og dandelser af mange nye menigheder og
trosretninger, fordi fældesskabet ikke var et Guddommeligt fældesskab.

Havde man i f.eks. Pinsemenighederne holdt sig til det gamle budskab og de
gamle Åndelige undervisninger og lærer og afvist det nye herlighedslærer ved
at stå uden for den fældeskirkelige fældesskabet.

Ville så Herlighedsteologien have kunnet lave den splittelse i kirkerne, som
den bragte i sit kølvand ???

Hvor er fældesskabet egentligt fra folkekirken, hvorfor var der ingen
folkekirkelig splittelse i herligtoloernes kølvand?????? Er der ikke kun
fordi folkekirken stå uden for det egentlige fældesskabet.

Folkekirken er så svært at få med i et fældeskirkeligt fældesskab, fordi det
kun er et par præster der er døbt i Helligånden og en lovændring er en
folketings beslutning.

De få folkekirke Præster som ivrigt deltager for at opnå et fældesskab, har
simpel hen ikke Folkekirkens mandat til at forandre deres kirkes skik og
tradisioner og behøver derfor at være tvesindige for at deltage i det
fældeskirkelige arbejde, et evangelige som pligten kalder for om søndagen og
så privat et andet evangelium der passer til den fældeskirkelige
lejligheden.

F.eks. Jeg vil meget gerne høre Pahus, Skærbæk undervise i Tungetale med en
demonstration fra en folkekirkens talerstolen, på samme måde som de gør på
deres aftenmøderne!

Min overbevisning er; at Den Økumeniske Kirke kun er en religion sideløbende
med Mormoner, JV, Moon mm, der med søde ord prøver at vinde svage sjæle ikke
for Gud, men for deres hjemmelavet trologi ider.

Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-05-02 22:00

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er fældesskabet egentligt fra folkekirken, hvorfor var der ingen
> folkekirkelig splittelse i herligtoloernes kølvand?????? Er der ikke kun
> fordi folkekirken stå uden for det egentlige fældesskabet.

Herlighedsteologien eller den mere "inspirerede" Gudsdyrkelse har aldrig
rigtig været populær i Folkekirken, hvor kristendommen - måske på grund af
præsternes høje uddannelseskrav - har det med at blive
"overintellektualiseret", måske fordi den i så høj grad bygger på lærte
Lutherske traditioner. Således kan jeg sagtens forstå din kritik. På den
anden side siges det at Grundtvig i visse maniske perioder eksperimenterede
med den form for åndelighed.
Hr. og Fru Jensen kommer i Folkekirken for at kunne tænke over Guds Ord og
synge nogle salmer, ikke for at deltage i noget, der - lidt groft sagt -
for de fleste i vores nordeuropæiske kultur snarere ligner overtroiske
voodooceremonier fra Caribien...Jeg ved heller ikke helt hvor meget belæg
der er for denne opfattelse med at man mødes for at tale i tunger, dyrke
håndspålæggelser og lignende? Jeg tvivler altså seriøst på at de første
kristne gjorde den slags, når de mødtes. Pinseunderet var en markant,
enkeltstående begivehed, ikke nødvendigvis noget der skal søges efterlignet
hver søndag.

> Folkekirken er så svært at få med i et fældeskirkeligt fældesskab, fordi
det
> kun er et par præster der er døbt i Helligånden

Det er noget vrøvl.

Det kan godt være, man ikke bliver nedsænket, men man BLIVER altså nu engang
døbt i både Faderens, Sønnens og Helligåndens navn, og mig bekendt er
Helligånden da også i høj grad inddraget i præstevielsen.

> [...]

og
> så privat et andet evangelium der passer til den fældeskirkelige

Det er vist sværere for katolikkerne, ser det ud til, med ham der blev fyret
i Lyngby.

> [...]
en
> demonstration fra en folkekirkens talerstolen, på samme måde som de gør på

De er under visse retningslinjer, som jeg ikke tror tillader tungetale og
andre af den slags ting. Skemaet som sådan er meget stramt, og som sagt
lægges der vægt på intellektuel kristendomsforståelse snarere end dèn form
for åndelighed som ses i Frikirker.

> [...]
ikke
> for Gud, men for deres hjemmelavet trologi ider.

Nu er ingen af de tre retninger du nævner mig bekendt meget for økomeni.
Økumeni er mere for de store "etablerede" kristne retninger, såsom
Katolicismen, Protestantismen og hhv. Den Græske og Russiske Ortodokse
Kirke.
Og der er som sådan ikke tale om en bestemt Kirkeretning, men snarere om et
fællesskab mellem forskellige Kirker.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 06:28

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kristne gjorde den slags, når de mødtes. Pinseunderet var en markant,
> enkeltstående begivehed, ikke nødvendigvis noget der skal søges

Hos de Præster der vil have alt det Åndelige vås ud af bibelen og tager
afstand fra et Åndelige liv i folkekirken, tvivler jeg meget på at
Helligånden er til stede og hjælpsom med deres ønsker og afstandtagen. Og
det er en meget stor del af folkekirken jeg omtaler her, der tager samme
afstands fra de Åndelige gaver som du selv tager ovenover!

> det
>
> Det er noget vrøvl.

Nej; det jeg tror ikke! hvordan kan man være døbt i Helligånden samtidig
med man frasige sig de Åndelige Gaver fra Gud der er beskrevet af Paulus i 1
Kor 12 ?

> [...]
> døbt i både Faderens, Sønnens og Helligåndens navn, og mig bekendt er
> Helligånden da også i høj grad inddraget i præstevielsen.

Det er nu ikke vandåben jeg nævner, men Helligåndsdåben der er en oplevelse
for sig selv!

> har
> og
>
> Det er vist sværere for katolikkerne, ser det ud til, med ham der blev
fyret
> i Lyngby.

jeg har ikke fulgt med!

> [...]

> lægges der vægt på intellektuel kristendomsforståelse snarere end dèn form

Jeg har for 15-18 siden været en del sammen med Pahus i
Apstolsk/Pinsekirker, Og hans karasmatiska " retningslinie" talte med
tungetalen og er meget for de Åndelige gaver. Og hans medhjælper i
Karlslunde strandkirke HK Neerskov har jeg mødt til sommerstævne i Mariager
mange gange, han taler også i tunger og har prædiket meget om Helligåndens
dåb i de katolske kirker østpå!

> [...]
> Økumeni er mere for de store "etablerede" kristne retninger, såsom
> Katolicismen, Protestantismen og hhv. Den Græske og Russiske Ortodokse

Ja " alle skal bliv ét "

> Og der er som sådan ikke tale om en bestemt Kirkeretning, men snarere om
et
> fællesskab mellem forskellige Kirker.

Selvføligt er Økumenisk en bestemt kirkeretning og har et " mål " at arbejde
efter. Målet er af forvandle alle kirkesamfund til en fældes kirke i
enighedens under fældes dogtrin omkring dåb, nadver og tjeneste (se
Lima-dokumentet) hvad forvandler Økumenisk fældesskab til en kirkeretning
for alle! Det er på grundlag af " målet " jeg kan stå frem og sige det er
ikke den retning folkekirken kan gå, for folkekirkens dåb, nadver og
tjenester (embeder) ligge urokkelige fast, uden en (Grund)lovsændring fra
folketinget.

Er jeg forkert på den? hvad har Folkekirken at tilbyde til den Økumeniske
fældesskab og hvor meget kan folkekirken slippe (forandre sig) for at blive
ét i fældesskabet med Pinsekirken. Er der seriøse Folkekirkelig arbejde
igang eller er det kun en lille håndfuld præster der vil have forandringen
foretaget.

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-05-02 07:00

> [...]
> igang eller er det kun en lille håndfuld præster der vil have forandringen

Økumeni arbejder ikke sådan at folkekirken skal ligne pinsekirken eller
omvendt. Man mødes på det grundlag der er enighed om, tager lidt hensyn til
hverandre i fællesgudstjenesten og ved de lejligheder hvor man mødes på
tværs af kirkesamfundene. Det er jo der "faren" i økumenien ligger Erik og
ikke i at nogle (en) menighed vil omdanne de andre til sin forståelse af
kristendommen.

--

E.Dalgas

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-05-02 07:27

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke i at nogle (en) menighed vil omdanne de andre til sin forståelse af

Sådan opfatter jeg det nemlig også: Økomeni er anderkendelsen af, at der er
een eneste ting, vi trods alt alle har til fælles uanset retning, og det er
troen på Jesus Kristus. Vi er forskellige på alle mulige måder, men der er
visse fundamentale ting, vi har tilfælles.

Jeg tror ikke på at det er et overkirkeligt, men derimod et mellemkirkeligt
samarbejde. Der er ikke nogen kirkeretningers suverænitet, der er truet. Det
handler bare om dialog og om at finde ud af, hvor langt man kan enes. Vel at
mærke når hver retning står fast på sin egen lære, som - omend modvilligt -
respekteres af de andre.

Du får det næsten til at lyde som Mosegaards fiktive, overkirkelige "United
Cross"-organisation, men har du belæg for det i Lima-traktaten?

Tag nu. f.eks. Pavespørgsmålet: Katolikkerne kan ikke undvære ham, vi kan
ikke fordrage den position, han besidder og grækerne og russerne har deres
egne patriarker. Alene af dèn grund ville det være helt hen i vejret om at
mene at disse ting skulle kunne forenes i een kirkeretning. Man kan være
økumenisk katolik, økumenisk protestant osv. osv, men det er betyder kun at
man i stedet for at lege reformationskrig er i stand til at se hinanden i
øjnene og tale sammen som civiliserede mennesker uden hhv.at hidkalde
Inkvisitionen eller smide om sig med skriftsteder om Antikrist og Babylon
fra Johannesåbenbaringen...

Man kan således mene at økumenien snarere er "terapi" end det er egentligt
samarbejde. Det handler simpelt hen om at begrave stridsøksen efter mange
århundreders krige.

Anders Peter Johnsen

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-05-02 07:39

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> skrev

> Du får det næsten til at lyde som Mosegaards fiktive, overkirkelige
"United
> Cross"-organisation, men har du belæg for det i Lima-traktaten?

Øh, spørger du mig ? Den virkelige økumeni tror jeg først vil komme når
katolikkerne træder ind på banen for alvor.

> Man kan således mene at økumenien snarere er "terapi" end det er egentligt
> samarbejde. Det handler simpelt hen om at begrave stridsøksen efter mange
> århundreders krige.

Ja og der er jeg enig med Erik.Larsen i at denne begravelse af stridsøksen,
ofte sker på bekostning af det sande evangelium og iøvrigt udvander Guds
ord.

Ps. Jeg har prøvet på at sende et svar til dig i tråden "Ingen vej udenom"
og får konstant fejl meldinger, men på et eller andet tidspunkt må
meddelelsen jo ryge igennem. så svaret kommer.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-02 08:35

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ps. Jeg har prøvet på at sende et svar til dig i tråden "Ingen
> vej udenom" og får konstant fejl meldinger

Hvad siger den fejlmelding helt præcist?

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-05-02 08:49

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abqene$rpd$1@egon.worldonline.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Hvad siger den fejlmelding helt præcist?

Nu har jeg slettet fejlmeldningen og husker ikke lige dens nøjagtige
formulering, men det var en soket-fejl. Det kan også være lige meget nu, for
meddelelsen røg igennem umiddelbart efter at jeg skrev mit Ps. til Anders.

--

E.Dalgas

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-02 09:14

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> også være lige meget nu, for meddelelsen røg igennem
> umiddelbart efter at jeg skrev mit Ps. til Anders.

OK!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 12:20

> [...]
> troen på Jesus Kristus. Vi er forskellige på alle mulige måder, men der er
> visse fundamentale ting, vi har tilfælles.

Jeg kan kun anbefale du selv læser Den Økumeniska kirkes udlæg og ønsker
omkring Tjenester, dåb og nadver, samt læg mærke til den "hjertes"
forandring man vil have for at afskaffe uviligheden.

http://www.commonname.com/english/search/PSEngine.asp?userid=0&engine=google
&query=google-søgning%20golgel

Jeg håber på en komentar når du har læst den økumeniska hjemmeside??

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 12:40

--

> [...]

> omkring Tjenester, dåb og nadver, samt læg mærke til den "hjertes"
> forandring man vil have for at afskaffe uviligheden.

Den vil ikke, prøver en ny

http://www.katolsk.dk/verdenskirken/vatican_2/oekomeni.htm#Anchor-Kapite-243
62

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 18:36

> [...]

at
> mærke når hver retning står fast på sin egen lære, som - omend

http://www.katolsk.dk/jk/jesus_frame.html

Her mener den katolske kirke at de har Guds kald til at genoprette Guds
kirke, ved at forandre evangeliet så alle kan bruge det, det kalder jeg
Overkirkelig vilfarelse!

Økumeni betegner efter katolsk opfattelse bestræbelserne på at genoprette
den fulde enhed mellem alle kristne. Det er et faktum, at de kristne på
trods af deres tro på den ene Gud er spilttet i mange forskellige
kirkesamfund med indbyrdes forskellig og delvis modstridende lære, liturgi
og organisation. Udgangspunktet for al økumeni er, at denne tilstand er i
modstrid med Guds plan, sådan som den f.eks. findes udtrykt i Jesu
ypperstepræstelige bøn aftenen før han skulle lide: "Ikke for dem alene
beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må
være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for
at verden skal tro, at du har udsendt mig" (Joh 17,20-21).

Og her er en af måderne at forkynde det nye Økumeniens evangelie på
home10.inet.tele.dk/alpha/s10.htm

Hvad er ALPHA 2 ?
ALPHA 2 er et kursus der følger efter ALPHA. Formålet er at hjælpe med den
videre udvikling som kristen og få deltagerne ind i kirkens fællesskab.

Erik L

Åb 18 v4

Og jeg hørte en anden røst fra himlen sige: Drag ud fra hende, mit folk, for
ikke at deltage i hendes synder og blive ramt af hendes plager.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 11:14

> [...]
Økumeniske
> blive
>
> Økumeni arbejder ikke sådan at folkekirken skal ligne pinsekirken eller

Det er elles grundlaget i f.eks "Lima-dulomentet" at alle kirker/menigheder
i Økumenisk-regi skal med tiden forandre sig imod fældes mål i forkyndelse
omkring dåb, nadver og tjenester.

> [...]
> ikke i at nogle (en) menighed vil omdanne de andre til sin forståelse af

Der er ingen kirker der ikke skal ofre noget af deres personlighed for at
opnå det fældesskab.

F.eks. Baptisterne der er Baptister på grundlag af deres dåb og har aldrig
førhen accepteret barnedåben fordi den der bliver døbt ikke tror og
bekender sig til Jesus før dåben, Men skal i Økumenisk sammenhæng acceptere
barnedåben, kun for fældesskabets skyld.

Det samme gælder folkekirken hvor mange barnedøbte har valgt at blevet
Baptister, så folkekirken skal nu acceptere gendøberne, voksendåb og troens
dåb, kun for fældesskabets skyld!

Jeg har kun taget dåben som et eksembel ud af mange; Åndens gaver,
treenighedslæren, kald, tjenester og nadver, hvor man skal acceptere andres
tro på lige fod med sin egen. Og det føre kun forviring med sig.

Jeg vil gerne se den dag Biskop Kjeld Holm tvætter Moses Hansens føder for
fældesskabets skyld???

Fra : E.Dalgas

Dato : 14-05-02 12:21

Erik Engelbrecht Larsen <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ce0e359$0$51194$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
kirker/menigheder
> i Økumenisk-regi skal med tiden forandre sig imod fældes mål i forkyndelse

Ja, men du misforstår mig jo. Eller er modellen der arbejdes efter i
økumenien måske Pinsekirkens opbygning og lære ?? Nej vel !

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 12:44

> [...]
>
> Ja, men du misforstår mig jo. Eller er modellen der arbejdes efter i
> økumenien måske Pinsekirkens opbygning og lære ?? Nej vel !

Nej det tror jeg ikke, for Folkekirken og pinsekirken skal have samme
evangelium, dåb, nadver og tjenester mår den Økumeniske kirke en dag vil
fungere læs selv,

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 14-05-02 13:09

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

Citat :
www.katolsk.dk/verdenskirken/vatican_2/oekomeni.htm#Anchor-Kapite-24362

Økumeniens indre, uløste problem er dette: At sandheden forpligter, og ingen
af os kan fritage os selv eller andre for troskaben mod sandheden. Økumeni
er derfor nødvendigvis at acceptere en i dag uløselig spænding. Men den nye
økumeniske indsigt fremmer sansen for kristendommens grundværdi: --Slut--

Sandheden forpligter; men det er den økumeniske sandhed der forpligtiger,
dvs. et nyt evangelisk sandhed eller en ny katolsk opfattelse af
evangeliumet diregeret fra Rom, for alle kirker kan komme med i den nye
sande enighed i samme tro og kirke??

Den slags minder meget om LOs trosvækkelse, " Tro som os, eller bliv moppet
af os, til du tror som os "