Måleudstyr
Fra : Jakob Madsen

Dato : 06-02-01 21:16

Jeg står og skal bruge en tester som skal kune måle cat.5 kabler m.m. med.
Jeg har set at Fluke har lavet et par modeller der kan det, men er der
nogler der ved hvad de koster, om der er andre der laver noget ligende og
hvor man kan få dem.

MVH Jakob Madsen

Fra : Arne Keller

Dato : 06-02-01 23:06

Hej Jakob

"Jakob Madsen" <webadmin@it.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har set at Fluke har lavet et par modeller der kan det, men er der
> nogler der ved hvad de koster, om der er andre der laver noget ligende og

Hvis du virkelig kun har brug for at måle Cat 5 kan du købe en brugt DSP100
eller DSP2000 de sidste har Fluke vist en del af på lager.

Men hvis du har brug for at teste installationer idag og fremover skal du gå
efter en af disse testere:
http://www.kabling.dk/kabling/dokumentation/maaleudstyr.htm

Du skal nok regne med ca. 40.000 + moms for en af disse testere incl.
nødvendigt tilbehør.
Dine evner som handelsmand kan evt. rette lidt på prisen

--
Arne Keller
Kemp & Lauritzen Kommunikation

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-02-01 09:11

"Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> nødvendigt tilbehør.
> Dine evner som handelsmand kan evt. rette lidt på prisen

Nu er jeg heller ikke særlig kendt på kabeltester markedet, men findes der
en tester, der både kan teste RJ45 kabler og Twinax/IBM cabling? Eller er
det bare et spørgsmål om den rette adapter til en tester?

--
Bjarke Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 07-02-01 15:03

Hej Bjarke

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Arne Keller" <arne.keller@get2net.dk> wrote in message
> DSP100

snip

> Nu er jeg heller ikke særlig kendt på kabeltester markedet, men findes der
> en tester, der både kan teste RJ45 kabler og Twinax/IBM cabling? Eller er
> det bare et spørgsmål om den rette adapter til en tester?

Det er vigtigt at definere hvad men vil teste:

Til en privat som laver en del installationer/kabler er en gennemgangstester
det rigtige, den måler et RJ45 kabel igennem og indikerer på lysdioder om
ledere er lige igennem.
Den tester ikke for "split pair", NEXT eller lignende.
Denne type kan vel købes for ca. 3.000 excl. moms

Hvis man vil lidt længere har Fluke en 620 som kan teste gennemgang, split
og længde.
http://www.flukenetworks.com/cabling/620+lan+cablemeter/overview.htm
Den kan også teste coax.
Det er et udemærket instrument til simpel fejlfinding.
En del af vore montører har dem i værktøjskassen.
Jeg gætter på at prisen ligger på 6.000 excl. moms

Hvis man vil lave installationer professionelt er der efter min mening ingen
vej udenom en kvalitetstester som kan teste efter standardernes krav.
Det er en af dem jeg har henvist til tidligere i tråden til ca 40.000 excl
moms
Disse testere kan dog også lejes på dagsbasis fra flere af de større kabling
distributører.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-02-01 21:50

On Wed, 7 Feb 2001 09:11:15 +0100, "Bjarke Andersen"
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Nu er jeg heller ikke særlig kendt på kabeltester markedet, men findes der
> en tester, der både kan teste RJ45 kabler og Twinax/IBM cabling?

Mener du faktisk Twinax? Eller mener du bare IBM STP-kabling? Jeg
har aldrig set noget, der kunne teste både UTP og Twinax. (Men
jeg skal ikke udelukke, at det findes. Arne?)

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 07-02-01 22:55

Hej Asbjørn

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Mener du faktisk Twinax? Eller mener du bare IBM STP-kabling? Jeg
> har aldrig set noget, der kunne teste både UTP og Twinax. (Men
> jeg skal ikke udelukke, at det findes. Arne?)

Twinax, det er da fra den gang men ikke målte noget
Et ohmmeter var alt rigeligt.

Jeg ved faktisk ikke om der findes måleudstyr, men jeg har set
gennemgangstestere til Twinax.

--
Arne Keller
www.kabling.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-01 09:12

> [...]
> har aldrig set noget, der kunne teste både UTP og Twinax. (Men
> jeg skal ikke udelukke, at det findes. Arne?)

Har faktisk ingen anelse om det hedder Twinax eller IBM kabling længere.

Men der er tale om gamle fede IBM kabler i væggen. Vi bruger 10BaseTX
baluner for at lave stikkene om til Ethernet.

Samme kabling bruger de i firmaets svenske afd. dog her er det Token-Ring.

Hvorfor jeg nævnte Twinax, er nok mere fordi at i 1900 rødkål, kørte firmaet
fede Twinaxdåser på de kære kabler.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-01 09:21

On Fri, 9 Feb 2001 09:12:25 +0100, "Bjarke Andersen"

> Har faktisk ingen anelse om det hedder Twinax eller IBM kabling
> længere. Men der er tale om gamle fede IBM kabler i væggen. Vi
> bruger 10BaseTX baluner for at lave stikkene om til Ethernet.

Så er det IBM STP-kabling.

> Hvorfor jeg nævnte Twinax, er nok mere fordi at i 1900 rødkål,
> kørte firmaet fede Twinaxdåser på de kære kabler.

Twinax er kabling, ikke kasser. Det er et sært coax-kabel med to
ledere i stedet for en enkelt. Jeg kan ikke mindes at have set
andet end end System/36 køre med det.

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-01 10:23

> Twinax er kabling, ikke kasser. Det er et sært coax-kabel med to
> ledere i stedet for en enkelt. Jeg kan ikke mindes at have set
> andet end end System/36 køre med det.

AS/400 kan også, men det er jo næsten samme arkitektur som S/36

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-02-01 11:54

On Fri, 9 Feb 2001 10:22:48 +0100, "Bjarke Andersen"

> AS/400 kan også, men det er jo næsten samme arkitektur som S/36

Jeg ved godt, at AS/400 kan, men jeg har som sagt aldrig set det
anvendt på andet end System/36. Og selv det er efterhånden meget
længe siden.

-A

Fra : Jakob Madsen

Dato : 07-02-01 13:13

Jeg håbede på at der var noget måleudstyr der var til at betale med
menneske-penge, det skal være en tester, som jeg skal bruge til at måle om
kablerne virker i netværket, hvis der skulle være en fejl, der må da være en
tester i en anden prisklasse.

MVH Jakob Madsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-02-01 18:45

> [...]
> kablerne virker i netværket, hvis der skulle være en fejl, der må da være

Hvis det ikke er længere tid du skal bruge den over har du så ikke overvejer
at leje en? - det koster typisk 1000,- + moms at leje en Fluke DSP100.
F.eks Nordisk Solar de udlejer dem så vidt jeg ved..

/Dennis

Fra : John Bach

Dato : 07-02-01 19:34

Du kan jo ringe til en elektrikker det laver netværk og få en mand ud og
teste