Hvad er TCP Receive window?
Fra : Søren Badstue

Dato : 12-05-02 21:54

Hejsa.
Jeg har haft et problem med hastigheden på ADSL på en computer. Jeg har
spurgt overalt jeg er kommet og alle jeg har mødt om de havde nogen forslag
til løsning. Det var ingen af foreslagene der virkede. Så fandt jeg helt
tilfældigt et link til http://www.dslreports.com/tweaks der straks fortalte
mig at jeg slulle prøve at ændre TCP Receive window værdien.
Det virkede, og nu suser computeren afsted. Men hvad er det jeg har ændret,
og hvad gør det?

mvh
Søren Badstue

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-05-02 22:26

"Søren Badstue" <soren.badstue@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
> mig at jeg slulle prøve at ændre TCP Receive window værdien.
> Det virkede, og nu suser computeren afsted. Men hvad er det jeg har ændret,

I RFC 761 står der blandt andet (på side 4):

Flow Control:

TCP provides a means for the receiver to govern the amount of data
sent by the sender. This is achieved by returning a "window" with
every ACK indicating a range of acceptable sequence numbers beyond
the last segment successfully received. For stream mode, the window
indicates an allowed number of octets that the sender may transmit
before receiving further permission. For record mode, the window
indicates an allowed amount of buffer space the sender may consume,
this may be more than the number of data octets transmitted if there
is a mismatch between letter size and buffer size.

Det er en værdi, som din computer sender til maskiner den henter data
fra, for at angive, hvor hurtigt computeren i den anden ende af
forbindelsen må sende data.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't hit the keys so hard, it hurts.

Fra : ReneBo

Dato : 13-05-02 02:51

Det var da godt du fik løst problemet.

Har du på et tidspunkt 'optimeret' med et andet program.
(Ex et program der troede du brugte modem. ?)

/ReneBoC

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-05-02 09:00

ReneBo <renebo@renebo.com> writes:

> Det var da godt du fik løst problemet.

Jotak, men hvilket problem hentyder du til (hint: Se hvis indlæg du
svarer på)?

> Har du på et tidspunkt 'optimeret' med et andet program.
> (Ex et program der troede du brugte modem. ?)

Nej, jeg har 65536 stående i både /proc/sys/net/core/rmem_default og
/proc/sys/net/core/rmem_max, hvilket gør at jeg her et recieve window
på 64 KB.

Er du i øvrigt ikke rar at svare under det du citerer, og klippe det
væk, som du ikke svarer på. På den måde er det meget lettere at se
hvad du svarer på.

--
Jacob

Fra : Søren Badstue

Dato : 13-05-02 20:49

ReneBo <renebo@renebo.com> skrev i
> Det var da godt du fik løst problemet.
>
> Har du på et tidspunkt 'optimeret' med et andet program.
> (Ex et program der troede du brugte modem. ?)

Det har jeg ikke, svjh. Men jeg laver så meget sjovt, at det da kan være en
mulighed.

--
SB