Problemer med ABU Suverän ???
Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 12-05-02 21:19

Hej NG.
Jeg har hørt, at noooogle har haft problemer med lineoplægget på Suverän.
Jeg har selv to kammerater, der fisker med det uden problemer. Igår mødte
jeg en fisker, der måtte stoppe fiskeriet pg.a lineoplægget. Det kan ikke
være rigtigt. Jeg bliver deprim, hvis det eneste bud på et ordentligt
fiskehjul idag ikke fungerer og har derfor sat mig for at løse problemet,
hvis det altså findes. Jeg vil derfor meget gerne høre fra dig, hvis du har
et Suverän, der gør knuder.

Jesper

Fra : Mich@el

Dato : 12-05-02 22:19

Hejsa.

Anne Bordum & Jesper Hansen wrote:

> [...]
> hvis det altså findes. Jeg vil derfor meget gerne høre fra dig, hvis du har

Mit Suverän kan ikke bruge fireline, Pga. dårligt lineoplæg.

Jeg har affundet mig med problemet og bruger i stedet Siglon.

Mvh.
Michael

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-05-02 10:39

Jeg har et suveræn der ikke gør knuder. Jeg har brugt nylonline og fireline
på det. Har lige fået en spole med noget andet superline som jeg ikke kan
huske navnet på, men det er mørkegrønt og flettet ligesom Dynewire.

Kun tilfredshed fra min side, men Abu skriver faktisk om startproblemer i
deres nye katalog.

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-05-02 12:05

> [...]
> hvis det altså findes. Jeg vil derfor meget gerne høre fra dig, hvis du har

Er ABU suverän det eneste bud på et ordenligt hjul. Hvad med Shimanos
hjul?? Efter min menning overgår de da ABU på næsten alle punkter, der
er selvfølgelig lige deres "suveräne" snekkedrev, men ellers er der ikke
meget at komme efter. Jeg har aldrig oplevet et bedre lineoplæg end på
Shimanos topmodeller. Aero GT, Stradic og Twin Power, som er efter min
menning topen af Kræmen - eller? Og et Aero GT er prismæssigt discount
i forhold til Suverän.

Er jeg den eneste med den holdning?

Mvh.

MMJ

PS: Jeg har altid brugt Fireline på mit Aero hjul og har aldrig haft en
fuglerede er en løkke!

Fra : Brian

Dato : 13-05-02 13:07

> [...]
>
> Mvh.
>
> MMJ
>
> PS: Jeg har altid brugt Fireline på mit Aero hjul og har aldrig haft en

Jeg kan kun give dig ret hvad angår Shimano, Jeg har ikke prøvet ABU
Suverän, havde dog tænkt mig at anskaffe et på et tidspunkt.
jeg bruger pt. et Shimano Biomaster GT8000 og et Shimano Aero GT6010
Baitrunner, Begge med Fireline, uden problemer, hverken med lineoplæg,
fuglereder, løkker o.lign..
Baitrunneren har jeg brugt i flere år, til næste alt fiskeri

Mvh.
Brian C.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-05-02 13:29

"Morten Jørgensen" skrev
> [...]
> Shimanos topmodeller. Aero GT, Stradic og Twin Power, som er efter min
> menning topen af Kræmen - eller? Og et Aero GT er prismæssigt discount

Shimano er stadig de eneste, der har et ordentligt
lineoplæg. Folk der påstår det modsatte har
aldrig haft et Shimano hjul.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Steen Hansen

Dato : 25-05-02 12:36

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> "Morten Jørgensen" skrev
>
> Shimano er stadig de eneste, der har et ordentligt
> lineoplæg. Folk der påstår det modsatte har
> aldrig haft et Shimano hjul.
> --

Folk der har denne påstand har aldrig haft andet end shimano i håndet.
Shimano er det eneste hjul der er så dårligt konstrueret at det ikke kan
holde over et år. Shimano har ikke bedre linioplæg end andre hjul f.eks.
Michell.

Fra : Brian

Dato : 25-05-02 16:23

Puhh..
jeg har brugt flere hjulmærker, ABU er da ganske fine, men at beskylde
Shimano for at være noget skrammel på den måde det er s.. da doget osv.
jeg bruger og har brugt mine Shimano fastspole hjul i flere år uden nogen
form for probler, bevares de kan være svære at rense og smøre pga. mange
dimse og funtioner, men holdbarheden kan jeg ikke sætte een finger på, og
for lige at få det på det rene, så bruger jeg det ene hjul til
spinnefiskeri, og det andet til surfcasting med det der følger, uden nogen
form for problemer såhhh... at de skulle være så dårlige som du siger det
kan jeg overhovedet ikke give dig ret i

men dette er en diskution der kan køre i det uendelige, det minder meget om
debatten INTEL vs AMD, bare for at tage et andet eksempel

mvh. Brian

og jo jeg har også haft abu

Fra : Teknik Hillerød

Dato : 13-05-02 16:18

Davs !!
Ja jeg kan desvære ikke sige noget godt om ABU mere!!!!!
Jeg har prøvet at bruge det men, men, men, AK OG VE !!

Jeg har været i en fiskegrej butik ! Puha ! retur til ABU det er en fast
kasse og post rute ?? Fuck noget bæ !! ( Sorry Gutter med ABU )

Jeg har haft mindre uheld med Simano !!! Line oplæg og andet ( skruer der
går løst, eller hjulet åbner sig, " Spriner " ) det finder ABU som en
SUPRISE løsning i deres serier ! Men ikke SIMANO ( den sikre fiske tur uden
uheld ) jeg har nu fisket fra 6 Års aldren og er 34 År så lidt errafaring
skulde jeg mene at have !!

Hilsen

SIMANO FISKEREN ( GULD & SHIMANO )

Henrik Larsen

Fra : -- kent --

Dato : 13-05-02 16:37

On Mon, 13 May 2002 17:18:27 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Teknik
Hillerød wrote:

Jag hoppas att du vet mer om IT-teknik än om fiskerullar.....

<klipp>

Fra : SEJ

Dato : 13-05-02 16:30

Hej

Jeg har et Suverän 3000 hvor jeg benytter flettet line dynacable og har
konstateret følgende:
Når jeg kaster på Øresund med 40-60 g. og en linetykkelse på 0,28 er der
ingen problemer, hvis jeg derimod benytter samme linetykkelse til 10-20 g.
går det tit galt, typisk det underliggende line bliver hevet med af. For at
undgå dette går jeg så ned i linetykkelse, jeg tror det er 0,12 dynacable
hvor der så ingen problemer er.
Når blot tingene hænger sammen dvs. stang, line blink og vedkommende der
kaster går det fint.
Jeg er fuldstændig enig i at Shimano har bedre lineoplæg og næsten uanset
hvad man gør er det idiot sikret.
Derimod syntes jeg at designmæssigt er suverän klasser over Shimano, men
inden jeg starter en religionskrig, så er det min smag jeg omtaler

Fra : Brian

Dato : 13-05-02 19:46

> [...]
> Derimod syntes jeg at designmæssigt er suverän klasser over Shimano, men
> inden jeg starter en religionskrig, så er det min smag jeg omtaler

Nuuuu ved jeg ikke rigtig mht. til design, og især ikke på suverän hjulene,
der min mening nu, at Shimanos er bedre, men, det er vel et spørgsmål om
smag og behag.

nu er jeg heller ikke ligefrem Shimano fanatiker, kun når det gælder
fastspolehjul hælder jeg mest til Shimano, når det gælder multihjul, Hedder
det stadig ABU, selvom jeg dog har et enkelt Shimano

Mvh.
Brian

Fra : Magnus Harkjær

Dato : 13-05-02 21:20

Jeg har fisket med Abu Suverän i ca. 3 måneder nu, og er egentlig yderst
tilfreds med det... Dog kunne lineoplægget være bedre med Fireline, da jeg
brugte Fireline 0.12 havde jeg tit problemer med linen borede sig ned under
hinanden, det hjalp dog meget at skifte til 0.17 istedet.. Jeg har dog
stadig problemer med at der nogle gange fuldstændig ud af ingen ting kommer
en kæmpe fuglerede som man mister op til 20-30 meter line på når det er
slemt, og det sker da også der kommer nogle løkker på selve spolen.. Jeg
tvivler desværre på jeg nogensinde kan gå væk fra Fireline igen.

Mht. resten af hjulet synes jeg personligt det er verdens bedste hjul hvis
man passer godt på det, spinstops osv. osv. bliver udført til mindste
detalje, perfektionisme!

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 14-05-02 07:12

Hej gruppe.
Når jeg skriver, at Suverän er det eneste bud på et ordentligt fiskehjul,
har det følgende baggrund:
Jeg har fisket ivrigt siden '67, og var så heldig at min far dengang gav mig
et DAM Quick Finessa 110. Jeg fisker stadig med hjulet, der kører perfekt.
Det har ikke været behandlet specielt pænt, men det kører silkeblødt og har
i alle årene kun kostet et par nye lejer og en enkelt bøjlefjeder. Jeg er
(bl.a.) faglært maskinarbejder og har ofte haft kammeraters hjul til
service. Det, jeg bliver deprim over er, at da jeg var knægt, kunne man
(stort sét) kun vælge mellem DAM, Cardinal og Mitchell - alle fornuftige
hjul. Nu kan man vælge mellem et hav af hjul, og det er noget skrammel
altsammen ! Alt er blevet stadig dårligere: materialer, pasninger o.s.v. Det
eneste fremskridt, der er sket på fastspolehjul de sidste 30 år, er således
krydsoplægget, det lydløse bagstop og lidt højere spoler. Al anden udvikling
har haft til formål at gøre hjulene billigere at fremstille. Jeg synes at
ting skal laves så de holder, hvis det er muligt - det er altså det mest
bæredygtige. Jeg bryder mig ikke om den holdning, der siger "jeg er ligeglad
med, om det holder, jeg køber et nyt hver 3 - 5 år"

Jeg fisker iøvrigt med fireline 0,17 på et 20 år gammelt DAM-hjul - uden
problemer overhovedet.

ABU Suverän er et sympatisk forsøg på at lave et hjul, der mekanisk og
materialemæssigt er på højde med de klassiske hjul men samtidig har
fordelene ved den højere spole, krydsoplægget og det lydløse bagstop - sådan
et hjul vil vi gerne ha'.

Jesper

"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:G3AD8.2048$4f4.121822@news000.worldonline.dk...

Fra : peter pan

Dato : 14-05-02 08:28

"Anne Bordum & Jesper Hansen" <bordum.hansen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:TQ1E8.2412$4f4.193680@news000.worldonline.dk...
> Hej gruppe.
> Når jeg skriver, at Suverän er det eneste bud på et ordentligt fiskehjul,
> har det følgende baggrund:
SNIP en hel masse

Jesper,

Jeg kan ikke udtrykke det omkring udviklingen bedre selv. Det ene år et gult
hjul, det næste år et rødt, mere og mere nylon og plastik osv,
produktudvikling med primær baggrund i marketing.

Jeg (og tre andre af mine fiskekammerater) er i dette forår begyndt at fiske
med Suverän 3000. Tidligere har vi bl.a brugt Shimano Stradic, som ganske
givet har et bedre lineoplæg end Suveränen, men som andre også har
kommenteret så går det ganske glimrende med 0,15-0,17 Fireline på Suveränen.
Der hvor jeg har mit håb er, at det i modsætning til Shimanoet ikke er
ødelagt (læs slidt) efter 2-3 år, men kan holde lige så længe som
eksempelvis de gamle ABU Cardinal. Jeg har stadig et Cardinal 33 som jeg
anvender til aborrefiskeri engang imellem og det er 25-30 år gammelt
efterhånden. Hvis man kigger ind til mekanikken i Suveränen ser det rigtig
godt ud så jeg synes absolut det er værd at prøve, så må det jo prøve tidens
test .

Hvis du tilfældigvis kommer forbi ABU's farbrikker i Svängsta ved Mörrum kan
du være heldig og erhverve et hjul med kosmetiske fejl til ca. 900 Svkr i
deres factory outlet, det må vist siges at være et røverkøb.

Knæk og bræk

Thomas

Fra : Brian

Dato : 14-05-02 10:32

"peter pan" <peter.pan@batman.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjul, det næste år et rødt, mere og mere nylon og plastik osv,
> produktudvikling med primær baggrund i marketing.

Har ABU ikke selv været med på den bølge, ja jeg spørger bare?

Mvh. Brian

Ps. Nu har jeg brugt mit Shimano Aero GT6010 baitrunner intensivt (også
spinnefiskeri) i adskillige år og det kører stort set som da jeg fik det

Fra : Anders og Berit

Dato : 14-05-02 14:34

Det er også hvad jeg synes om. Færre enklere og solidere modeller. Man kan
sværge til køb og smid væk (Siger jeres erfaring om mennesker også, at dem
der hælder til køb og smid væk, er de samme som løber længst for at spare en
10'er), eller man kan synes om gedigen kvalitet. Ingen tvivl om at man kan
få køb og smid væk modeller der arbejder lækkert en tid.

Jeg skal heller ikke deltage i en religionskrig, men Shimanoerne er altså et
mareridt, at skille ad for rensning og service. Kvalitet og finish er i top,
men der er alt for mange dele og overflødige funktioner.

Mvh
Anders

Fra : Henric

Dato : 14-05-02 09:16

Klipper in mitt svar från swnet.fritid.fiske:
Jag och min fiskepolare köpte vars en med skönhetsfel (har dock ej hittat
dem än) i Svängsta för 999:-.
Båda hade problem med linupplägg (det kommer en hel klase lina eftersom
rullen konar linan poröst och ej spolar på den översta halva centimeterna).
Gratis byte av evighetsskruv (eller något
ditåt) och hitintills går dom perfekt. En robust men ändå ganska känslig
rulle som kastar långt och drillar fisk riktigt bra. Bromsen är kanon. Det
enda den förlorar mot min Shimano super X är att den inte är riktigt lika
finkänslig - att smyga efter havsöring med 12 grams drag passar den sämre
till än att trycka iväg 25-30 grams snapsdrag.
Mvh Henric

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 14-05-02 10:15

Kan det tænkes at alle problemerne er på ældre hjul? I Nap og Nyt fra i år
skriver Abu at Suveræn havde nogle startproblemer.

Erik Breum Petersen