Pastel og fixativ?
Fra : Trine Banke Brennech~

Dato : 12-05-02 15:22

Hejsa

Jeg er begyndt at forsøge mig lidt med pasteller og har et spørgsmål: hvad
gør I mht. fixering, når I bruger pasteller?

Jeg synes farverne bliver helt ødelagt, hvis man fixerer til sidst; men
hvis man ikke gør det er det ikke rigtigt til at opbevare malerierne (slet
ikke, når det er malerier der er bare lidt større end alm. A4.). Så hvis der
er nogen, der har nogle tips eller i hvert fald kan fortælle, hvad de
plejer...

Og så har jeg et tillægsspørgsmål, hvis der er nogen, der kender et billigt
sted i Århus, hvor man kan få indrammet malerier?

Med venlig hilsen
Trine

Fra : max

Dato : 12-05-02 19:51

> [...]
billigt
> sted i Århus, hvor man kan få indrammet malerier?

Måske er løsningen at spray mindre (lidt) fixativ og opbevare værkerne meget
forsigtigt, med mellemlægs papir, indtil de blir indrammede..
Det er nok ikke det svar du søger, men hvis du vil have mere overflade
stabilitet må du finde et materiale med mere bindemiddel, oliekridt etc.
mvh max

Fra : ranunkel

Dato : 27-05-02 18:30

Hej Trine

Prøv at fixcer dine pasteltegninger fra bagsiden af papiret, det
binder pigmentet lige så godt og farverne forbliver klare.
Når du opbevare dine pasteltegninger skal du ligge et stykke papir
imellem dine tegninger der kan beskøtte dem.
Jeg har også erfaret at det er godt at opbevare dem i plasticlommer.

Venlig hilsen
Marianne

Fra : Annette Valstrøm

Dato : 16-06-02 22:58

Hej trine
den nemmeste og billigste fixering er, gammel og god
husblas og sprit, og et fixser rør til at puste med,
jeg tror at du finder dette godt og nemt.
kærligst Annette