Tid og hastighed igen
Fra : Bo Hess

Dato : 11-05-02 16:28

Tak til jer som svarede/kommenterede mit spørgsmål om sammenhængen
mellem tid og hastighed
Jeg har bare ikke fået svar - altså har jeg ikke spurgt godt nok

Jeg forsøger igen:

Jeg flytter mig med en eller anden absolut hastighed i forhold til
Universets centrum.
XX har en højerere absolut hastighed end mig. Denne XX's hastighed er
langsommere end min.
YY har en lavere absolut hastighed end mig. YY's tid må altså være
hurtigere end min.
ZZ har en absolut hastighed på 0 km/sek - står altså stille i forhold
til Universts centrum.
Hvordan opfører ZZ's tid sig i forhold til min???

Venlig hilsen
Bo Hess

Fra : Fribytteren Lars J. ~

Dato : 12-05-02 15:42

Hej Bo,

jeg vil forsøge at give dig et svar.

ZZ's tid vil være den samme som din!

Det er sådan, at tiden står stille, hvor høj en hastighed du end farer
afsted med vil tiden altid være den samme.

Når jeg siger at tiden står stille, er det fordi det er os der bevæger
os og ikke tiden. Vi skaber tid gennem vores observation af bevægelse.

Prøv at se på et ur med viser. Viserne bevæger sig rundt på urskiven
og udfra visernes bevægelse difinerer vi tiden. Tiden er blot et ord.
Sekund, minut, time, døgn, uge, måned og år.

Alt dette har vi skabt ved at observere solens bevægelse på
himmelhvælvet.

Så svaret på dit spørgsmål er:

ZZ's tid er den samme som din.

Med venlig hilsen

Fribytteren Lars J. Kristensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-05-02 16:22

fribytteren@ofir.dk (Fribytteren Lars J. Kristensen) writes:

> jeg vil forsøge at give dig et svar.

> ZZ's tid er den samme som din.

Det var så Lars'es forslag, som ikke er den samme som
relativitetsteoriens. Jvf. relativitetsteorien vil et objekt der er i
bevægelse i forhold til en observatør have en tid der går langsommere.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Peden

Dato : 12-05-02 20:27

>Tiden er blot et ord.
> Sekund, minut, time, døgn, uge, måned og år.

Det afhænger jo af hvorvidt man er humanist eller fysiker.

mvh
Peter