Rejsemad
Fra : vagn torup

Dato : 11-05-02 16:31

Hej Alle
Om et par uger skal manden, jeg og vores 4 unger (1½ år-5½ år) på ferie til
Nykøbing M. En stor del af rejsen (3½ time) skal tilbringes i et tog og vi
skal derfor spise frokost der.
Har I nogle gode ideer???
Jeg tænker selv på pølsehorn.
Det skal selvsagt være nemt at transportere, må IKKE kræve køletaske, da vi
ikke gider slæbe mere med end absolut nødvendigt og det skal være nemt at
spise for de små kravl.
Glæder mig til at høre fra jer.
MVH Rikke

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 11-05-02 18:18

Hej Rikke

> Har I nogle gode ideer???
Hvad med agurk/gulerod stave. De kan skærres ud på forhånd, og puttes i
fryseposer.

> Jeg tænker selv på pølsehorn.
Rigtig god idé

Rigtig god tur

Mange hilsner fra
Bolette

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 11-05-02 19:10

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> ikke gider slæbe mere med end absolut nødvendigt og det skal være nemt at

Hej Rikke.

Piroger er også en rigtig god ide. De er nemme at lave, nemme at spise og
fyldet kan varieres i det uendelige; til de voksne fx. champignon,
peberfrugt, tun, ris, chili, hvidløg, løg, porrer eller oksekød. Til ungerne
pølsestykker, hårdkogt æg, skinketern eller majs - eller hvad de nu kan
lide. Man kan jo krydre fyldet efter smag, og jeg plejer også at smide lidt
tørret basilikum og oregano i dejen - det smager skønt og ser også flot ud.
Jeg har ikke lige en opskrift ved hånden, men det kan helt sikkert findes et
sted på nettet.
Pølsehorn plejer ganske rigtigt også at være et hit, og frugt og grønt er
også en god idè. Husk desuden masser af drikkevarer, da DSB`s
airconditionanlæg kan være lidt..........humørsyge!!
God tur!

Mvh. Line

Fra : Nina Hald

Dato : 11-05-02 21:22

Hej.
En måde at slippe for køletasken men samtidig holde maden kold er at lægge
drikkelsen i fryseren dagen før, altså tag en plastik sodavandsflaske fyld
den halvt op med vand og stil den lidt skråt i fryseren vandet må ikke dække
hullet, når du tager flasken ud har du en dejlig isterning i bunden som både
køler vandet du fylder op med og maden du lægger i samme pose. Man kan fylde
op med saft, husk bare at det bliver meget tyndt når isen smelter.
Ting der er gode på en togtur er ting der ikke skal bides over, f. eks
bittesmå tomater, cocktail-pølser, vagtelæg i stedet for alm.æg, lav små
madder af toastbrød trykket ud med et glas, rejer, minifrikadeller.
På lange togture har vi altid en pose hjemmefra fyldt med guf der passer til
hvert barn, altså ikke nødvendigvis det samme i poserne, vi fylder mandler,
cornflakes, rosiner, frugt som ikke sviner for meget, lidt slik, nogle kiks
og nogen af de der tyggegummier med tatoveringer, de vækker altid jubel.
Det er vel også på det tidspunkt ærtetid, så ærter i bælge kan være en ide,
de sviner ikke og tager lidt tid at spise.
Hvis maden skal være rigtig guf kan man snildt skære en pandekage ud i
kvarte og rullen den sammen med lidt sukker, og stik så pinde i (uden spids)
så slipper du for klistrede fingre. Vi har forøvrigt altid almindelige
vaskeklude vredet op i meget varmt vand med hjemmefra, sådan en klud gør
underværker efter spisning i toget, hvor vandet ikke altid fungerer på
toilettet.
Tag endelig nogle rigtige plastikkopper med, de vælter ikke så nemt og de
bliver ikke ødelagt af et fast tryk, og når de stables fylder de næsten
ingenting, hvis I har så mange forskellige farver som I er personer kan de
nemt genkendes.
God tur og skulle I kede Jer så leg denne leg, den der først ser XXX får et
kryds, og den der får flest kryds har vundet, alle er med i legen men kun
voksne bestemmer hvad der skal findes, det må ikke være noget man kan se når
opgaven stilles. Andre skal også nå at se tingen før det tæller.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : vagn torup

Dato : 11-05-02 21:22

Hej igen
Det lyder alt sammen som nogle gode ideer.
Pirogger er også en god idé. Det laver jeg jævntligt. Jeg vil nok begrænse
grøntsagerne til nogle agurkestave og så tage noget frisk frugt med. Rosiner
er der (underligt nok) kun 1 der kan li, ligesom der kun er 1 der kan li
tomater (underlige børn!).
Den med den flasken i fryseren vil jeg helt sikkert bruge.
Hvad angår beskæftigelse, så har jeg nogle opgavebøger med til de to store
fra Rebus, dem kender de og er rigtig glade for dem. Jeg har desuden
foreløbigt købt et miniskak med magneter (15 kr.), da den ældste er vild med
at spille skak - og god til det, så er ham og manden beskæftiget. Jeg har
desuden farver og malebog med og finder på mere efterhånden. Det bliver
sandsynligvis den mindste, der bliver problemet.
Det er også en lang tur. Vi bor i Vigerslev og skal først ind til
Hovedbanen, så til Langå, videre til Skive, så til Nykøbing M. og så ud til
Jesperhus feriecenter. Alt i alt en tur på knap 7 timer, så vi håber, det
bliver det hele værd.
Tak for hjælpen!!
MVH Rikke
Nina Hald <ninahald@XXprivat.dk> skrev i en