Faghjælp til en idiot II
Fra : Claus Steensgaard Ch~

Dato : 11-05-02 15:09

Kære gruppe

er der en eller anden venlig sjæl, der gider fortælle 'skridt for skridt'
hvordan jeg fra dos'en sørger for at jeg booter fra CD-rom drev?

Jeg har en bootdiskette til a-drevet, men det virker ikke

Og har win98 på cd-rom, og det ville jeg gerne have installeret.

Men hvordan, please?

Venligst

Shipping

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 11-05-02 15:31

"Claus Steensgaard Christensen" <steensgaard@christensen.mail.dk> wrote in
message news:3cdd25f1$0$68660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kære gruppe
>
> er der en eller anden venlig sjæl, der gider fortælle 'skridt for skridt'
> hvordan jeg fra dos'en sørger for at jeg booter fra CD-rom drev?

Det gør du ikke - når DOS kører har du jo allerede bootet et operativ
system - nemlig DOS.

Boot fra CD styres fra din BIOS, og det er ikke alle gamle maskiner der kan
klare det. Måske hvis du kunne oplyse os et eller andet om hvilken BIOS
og/eller motherboard du kører - det skrives som regel lige når maskinen
tændes.

/Lars

Fra : Carl Munk

Dato : 11-05-02 19:53

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> wrote in message

Så har jeg et spm. der ligner "næsten"

ny harddisk isættes.
Bios sættes til at starte CD-rom drevet, således at Windows installeres
men hov kan den også klare en hd.formattering for en ny hd er endnu ikke
formatteret eller ?

tak for svar

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 11-05-02 20:05

"Carl Munk" <carl@munk.dk> wrote in message
> [...]
> Bios sættes til at starte CD-rom drevet, således at Windows installeres
> men hov kan den også klare en hd.formattering for en ny hd er endnu ikke

Windows 2000/XP kan. Det andet bras (W9x/ME) kan sikkert også, men jeg har
ikke brugt det siden 1997. så jeg ved det ikke helt sikkert.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-02 17:29

"Claus Steensgaard Christensen" <steensgaard@christensen.mail.dk> skrev

[cut]
> Men hvordan, please?

Hvis din cdrom ikke bliver initialiseret af Windows98-bootdisketten skyldes
det (nok) at dit drev er så gammelt, at det ikke understøttes af denne
diskettes generiske (sample.sys) cdromdriver.
I så fald skal du finde dos-driveren til cd-romdrevet. Hvis du oplyser
hvilken type cdrom du har kan jeg finde den til dig - eller du kan finde den
selv ved at smide "<modelnummer>+dos+driver" i en google-søgning.
I DOS får man "hul igennem" til et cdromdrev ved at installere driveren i
config.sys således:

device=drivernavn.sys /d:cdrom

og i filen autoexec.bat at skrive følgende:

mscdex /d:cdrom

begge forudsat, at driveren "drivernavn.sys" og filen "mscdex.exe" ligger i
c:\

/Chr

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-05-02 18:38

> [...]

> Jeg har en bootdiskette til a-drevet, men det virker ikke
> Og har win98 på cd-rom, og det ville jeg gerne have installeret.

Først skal du have adgang til CD drevet. hent følgende fil. Lav en
bootdiskette efter vejledningen i TECHWORM.TXT filen:

http://dos.li5.org/DOWNLOAD/TECHW0RM.ZIP

Den diskette du får ud af det, kan boote stortset alle hjemmemaskiner
med understøttelse af både CD-ROM og mus.

Skift så til din Win98 CD, og installér.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-05-02 19:11

Claus Steensgaard Christensen wrote:

> Jeg har en bootdiskette til a-drevet, men det virker ikke
> Og har win98 på cd-rom, og det ville jeg gerne have installeret.
> Men hvordan, please?

http://www.wintip.dk/9x/artikler/win_install.htm

mvh
Henning

Fra : Claus Steensgaard Ch~

Dato : 11-05-02 22:01

Flere tunge timer senere

Jeg har efterhånden prøvet 3 bootdisketter, uden held.

Maskinen (grusomt ord) går ind og læser på disketten, men der sker
efterfølgende ikke en rygende fis.

Jeg har så prøvet - og husk venligst at jeg absolut ikke har forstand på
det - at aktivere 'delete'-knappem ved opstart, for det har jeg set at man
kan, og der kigge på den blå skærm og enable det der før var disabled

Men desværre uden held.

Det næste jeg prøver et nok en stor tung økse.....

Tak for svarene, by the way

men hvad pokker gør man nu?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-05-02 23:55

Claus Steensgaard Christensen wrote:

> Maskinen (grusomt ord) går ind og læser på disketten, men der sker
> efterfølgende ikke en rygende fis.

Æh. Ender du ikke med en sortskærm, hvor der står noget i retning af A:\>
også en såkaldt kommando prompt? Hvilke fejlmeldinger får du ellers?

mvh
Hening

Fra : Henning

Dato : 12-05-02 09:04

On Sun, 12 May 2002 00:55:08 +0200, "Henning Præstegaard"
<uncle@get2net.dk> wrote:

>Æh. Ender du ikke med en sortskærm, hvor der står noget i retning af A:\>
>også en såkaldt kommando prompt? Hvilke fejlmeldinger får du ellers?

Ellers tyder det på defekt diskettedrev?
Hent en bootdiskette på www.bootdisk.com - der er et hav at vælge
mellem

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Claus Steensgaard Ch~

Dato : 12-05-02 10:03

Jeg tror nu ikke diskettedrevet er beskadiget. Det virker når jeg er i
Windows og vil afløse fra a-drevet.

Jeg tror, at løsningen befinder sig ved opstarten, alstå når maskinen
starter, og jeg trykker på 'delete'.kanppen, og der kommer den der blå eller
er det røde bagskærm frem, og man kan se hvad der er enabled elller disabled
og sådan noget.

Hvad der helt præcist skal stå ved jeg ikke.

Det sidste min maskine siger, inden det standser med at arbejde er:

ESDC eller sådan noget.......

og så sker der ikke mere.