Tid og hastighed igen
Fra : Bo Hess

Dato : 11-05-02 13:09

Tak til jer som svarede/kommenterede mit spørgsmål om sammenhængen
mellem tid og hastighed
Jeg har bare ikke fået svar - altså har jeg ikke spurgt godt nok

Nyt forsøg:
Jeg flytter mig med en eller anden absolut hastighed i forhold til
Universets centrum.
XX har en højere absolut hastighed end mig. Denne XX's tid er
langsommere end min tid.
YY har en lavere absolut hastighed end mig. Denne YY's tid må være
hurtigere end min.
ZZ har en absolut hastighed på 0 km/sek - står altså stille i forhold
til Univesets centrum.
Hvordan vil ZZ's tid være i forhold til min????

Venlig hilsen
Bo Hess

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-05-02 13:35

anbohe@adr.dk (Bo Hess) writes:

> Tak til jer som svarede/kommenterede mit spørgsmål om sammenhængen
> mellem tid og hastighed
> Jeg har bare ikke fået svar - altså har jeg ikke spurgt godt nok

Jeg vil forsøge et svar, baseret på at jeg de sidst par dage har
forsøgt at forstå tvillingeparadokset. Dvs, stol ikke nødvendigvis på
det jeg siger, men jeg vil gerne korrigeres hvis jeg tager fejl. :)

> Nyt forsøg:
> Jeg flytter mig med en eller anden absolut hastighed i forhold til
> Universets centrum.

Absolut hastighed findes ikke, kun relativ hastighed (og universets
centrum findes nok heller ikke, det er jo ubegrænset :)
Lad os dog sige at vi ser det hele fra et bestemt punkts synspunkt,
som vi så kan kalde Unversets Centrum (i den Piet Heinske betydning:
resten er jo udenom).

Du fjerner dig fra punktet med en fast hastighed.

> XX har en højere absolut hastighed end mig. Denne XX's tid er
> langsommere end min tid.

Set fra centrums synspunkt, ja, da han har en højere relativ hastighed
end dig i forhold til centrum. Også set fra dit synspunkt da han har
en positiv relativ hastighed i forhold til dig.

> YY har en lavere absolut hastighed end mig. Denne YY's tid må være
> hurtigere end min.

Jeg antager YY bevæger sig i samme retning som dig, bare med lavere fart.
Ja, set fra centrum, da den har en langsommere relativ hastighed end dig.
Set fra dit synspunkt går YYs ure langsommere end dine, da YY har en
positive relativ hastighed i forhold til dig.

> ZZ har en absolut hastighed på 0 km/sek - står altså stille i forhold
> til Univesets centrum.

Ok, ZZ har samme tid som centrum selv, da de er i samme referenceramme.

> Hvordan vil ZZ's tid være i forhold til min????

Langsommere. Centrum fjerner sig fra dig med en positiv realtiv hastighed,
så dets ure kører langsommere end dine, set fra dit sysnpunkt. Faktisk
lige så meget langsommere som dine ser ud til at gå set fra deres synspunkt.
Bemærk at ZZs, og centrums, tid går langsommere end YYs, da de har en højere
relativ hastighed i forhold til dig end YY.

Håber det er rigtigt :)
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-05-02 23:17

Lasse Reichstein Nielsen svar er OK - dog en lille kommentar

LRN :
> Set fra centrums synspunkt, ja, da han har en højere relativ hastighed
> end dig i forhold til centrum. Også set fra dit synspunkt da han har
> en positiv relativ hastighed i forhold til dig.

Det afgørende er den relative hastighed - ikke om den er positiv eller
negativ. Dette skyldes, at hastigheden indgår i anden potens i formlerne for
tid og rum.
F.eks. kan tids"forlængelsen" beregnes ud fra flg formel :

T = T0 / sqr(1 - v^2 / c^2)

T er tiden for en begivenhed set "udefra" (= koordinattid)
T0 er tiden for begivenheden i det bevægede system (= egentid)
v = hastigheden
c = lysets hastighed

Eksempel :

En fjer falder ned i et tog, der passerer en station med 99% af lysets
hastighed.
I toget varer det f.eks. 10 sek. - dvs. T0 = 10 s
Set fra stationen varer faldet : T = 10s / sqr(1 - 0,99^2) = 71 sek.

Altså - hvis faldet måles med et stopur i toget, vil det tage 10 sekunder;
dette tal vil man se på uret i toget, eller hvis man kigger ind af vinduet,
når toget passerer.
Hvis man tager tid på faldet på stationen, vil det vare 71 sekunder.

Denne tidsforskel vil være gældende for alle fysiske, kemiske og biologiske
systemer !!

Hvis stationsforstanderen f.eks. er blevet 71 år ældre, vil personer i toget
blot være blevet ældet med 10 år. Det er altså ikke blot ord, som
fribytteren Lars Kristensen påstår. Effekten måles i øvrigt dagligt.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-05-02 13:36

Bo Hess wrote:
> Tak til jer som svarede/kommenterede mit spørgsmål om
> sammenhængen mellem tid og hastighed
gamma(v) = 1/sqrt(1-v²/c²)

Hvis der går 1 sekund på et ur du har i hånden, så går
der 1 sekund/gamma(v) på et ur der bevæger sig med
hastigheden v i forhold til dig, da gamma altid er større
eller lig 1 betyder det at det ur der bevæger sig i
forhold til dig altid går langsommere.

> Jeg flytter mig med en eller anden absolut hastighed i forhold
> til Universets centrum.
Absolute hastigheder og universets centrum findes ikke.

> XX har en højere absolut hastighed end mig. Denne XX's
> tid er langsommere end min tid.
Yep. XX bevæger sig ifht.dig og derfor går XX tilsyneladende
tiden fra dit perspektiv langsommere.

> YY har en lavere absolut hastighed end mig. Denne YY's tid må
> være hurtigere end min.
Hvis YY bevæger sig i forhold til dig vil den tid du ser
på YY's ur gå langsommere end tiden på dit eget ur.

> ZZ har en absolut hastighed på 0 km/sek - står altså
> stille i forhold til Univesets centrum.
> Hvordan vil ZZ's tid være i forhold til min????
Står du stille ifht. ZZ så vil jeres ure gå lige hurtigt,
bevæger ZZ sig iforhold til dig vil ZZ's ur fra dit
synspunkt syntes at gå langsommere.

ZZ vil selvfølgeligt ikke bemærke dette fordi ZZ's ur
fra ZZ's synspunkt går med normal hastighed, hvorimod
ZZ vil se at du bevæger dig ifht. ZZ og at dit ur ifht.
ZZ's ur derfor også gå langsommere.

--
Carsten Svaneborg