ASUS a7m266 m. Athlon XP 1700 problemer.
Fra : Anders Strandløv Elk~

Dato : 11-05-02 11:58

Jeg har købt en ny PC i samlesæt (som så mange gange før),
men jeg har problemer.

Bundkortet er ASUS a7m266 (den _bør_ køre med Athlon XP 1700)
Processoren er en Athlon XP 1700 (1466mHz - ved 133 * 11)
RAM'en er DDR RAM/266

Den hænger liige før den skal til at boote fra floppy,
CD-rom eller HD alt afhængigt af hvad jeg har valgt som
startup device.

Altså lige efter BIOS opsummerings-siden. Så står den bare
stille. Hvis floppy seek er sat til i BIOS, lyser floppy
drevet konstant på dette tidspunkt.

- Jeg har forsøgt at pille alle enhederne fra og sætte dem
i hver for sig (og ændret boot sekvens) uden held.
- Jeg har forsøgt at slå hver IDE kanal fra, hver for sig
uden held.
- Jeg har haft placeret DDR ram'en i hver socket. Den tester
fint i BIOS testen.
- Jeg har forsøgt med externe CPU frekvenser på 100 og 133
(og 127-128, hvilket svarer til 1397/1407 mHz).
- Jeg har forsøgt med volt settings fra 1.65V til 1.85V i
CPU core (Athlon XP spec'en siger 1.75).

Det underlige er, at processoren bliver genkendt af BIOS'en.
Harddisk, floppy og CD-rom bliver også genkendt af BIOS.

Er det ikke ca. på det tidspunkt, at CPU'en tager over?
Kan det betyde, at processoren er beskadiget, selvom den
genkendes af BIOS?

Er der eventuelt nogen der har oplevet samme problem på et
tidspunkt? Jeg er fuldstændigt uforstående overfor det. Alt
ser ud til at spille, der sker bare ikke noget. ;)

-Anders.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 11-05-02 17:27

Sat, 11 May 2002 12:58:06 +0200, skrev Anders Strandløv Elkjær, på 41
linier, i <abitgk$p44$1@sunsite.dk>, :

>Altså lige efter BIOS opsummerings-siden. Så står den bare
>stille. Hvis floppy seek er sat til i BIOS, lyser floppy
>drevet konstant på dette tidspunkt.
Du har måske vendt Floppy kablet forkert.
Prøv evt pille det fra og start op..

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 11-05-02 17:34

Kablet vender rigtigt. Hvis jeg vender det forkert
får jeg en 'Floppy error' når jeg starter op.

Jeg har også prøvet at starte op uden floppy og
sætte CD-rom til boot device. Med samme resultat.

Mvh,
-Anders.

Fra : Peter Pan

Dato : 11-05-02 18:14

"Anders Strandløv Elkjær" <anders@strandloev.dk> wrote in message
news:abitgk$p44> Bundkortet er ASUS a7m266 (den _bør_ køre med Athlon XP
1700)
> Processoren er en Athlon XP 1700 (1466mHz - ved 133 * 11)
> RAM'en er DDR RAM/266

Hvilken bios version bruger du? Du skal bruge mindst 1005 for at kunne køre
med en XP1700

Hvis biosen er 1005 eller nyere, så vil jeg tro at det er cpu'en har det
skidt. Har du checket om du har slået et stykke af kernen da du satte
køleren på?

Mvh
Anders

Fra : Anders Strandløv Elk~

Dato : 12-05-02 10:08

Lige nu kører min BIOS version 1004A.

Vil det sige, at man skal bruge en midlertidig CPU for at opgradere
sin BIOS og derefter sætte sin Athlon XP 1700 i for at få det til
at spille? Eller er der en anden måde at flashe BIOS'en på?

Hvor har du fundet informationen om at man skal bruge mindst BIOS
version 1005?

BIOS'en kan genkende CPU'en, den skriver det er en

Athlon(TM) H-series 1466mHz

når jeg starter op. Det betyder vel, at der er noget der fungerer i chip'en
endnu. Og jeg var meget forsigtig da jeg monterede køleren. Det er en
silent viking fra thermaltake og der advares om at de skal monteres
forsigtigt fordi de er så store og tunge.

-Anders.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 12-05-02 11:07

Du skal ha bios 1006 for at kunne køre en 1700 xp!
1600 xp kan med bios 1006, men det kan en 1700 ikke.
Når den skriver h-series i POST, er det 100% sikkert at
det er en bios update du mangler. For det gjorde min også. Har ASUS A7M266
med 1700 XP.
Det er også rigtigt at du skal ha fat i en cpu det er
understøttet af bios 1004 for at kunne flashe en ny!

hilsen Mikkel

Fra : Anders Strandløv Elk~

Dato : 12-05-02 13:30

Det er lykkedes mig! Jeg lånte underboens (tak Claus) duron 700mHz
og flashede med BIOS version 1005. Så satte jeg min XP 1700 i, loadede
defaults, satte s2k slew rate til 1 og nu ræser den afsted.

Alle tiders.

-Anders.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 14:42

> [...]
> og flashede med BIOS version 1005. Så satte jeg min XP 1700 i,
> loadede defaults, satte s2k slew rate til 1 og nu ræser den afsted.

Hvis du oplever flere problemer, så prøv med de senere versioner af
BIOS, a7M266's nyeste hedder nu 1007.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-05-02 14:11

> [...]
> at spille? Eller er der en anden måde at flashe BIOS'en på?
>
> Hvor har du fundet informationen om at man skal bruge mindst BIOS

På Asus' hjemmeside under Bios updates til A7M266 er der en lille
beskrivelse for alle biosversionerne. Der er desværre ikke en liste
over hvad der er i dem alle, men hvis du klikker på 1006 mener jeg helt
bestemt at der står at support for AMD XP added!.
Den nyeste lige nu er iøvrigt 1007, hvor det eneste der står som jeg
lige bed mærke i var at Geforce4 support added stod der. Jeg har dog
kørt med 1006 (og et Geforce 4 MX 440) i en måneds tid inden jeg
opdaterede til 1007.

> BIOS'en kan genkende CPU'en, den skriver det er en
>
> Athlon(TM) H-series 1466mHz

Jeg mener helt bestemt at den skal skrive noget mere når den genkender
den. Ovenstående siger kun hvor hurtigt den kører. Hvis den havde
genkendt den ville den sikkert have skrevet XP-1700+ 1466MHz eller
noget i den stil.

Jeg vil tro at du kan opdatere BIOS ved enten at sætte biosen over på
et andet bundkort magen til og flashe den, eller ved at låne en CPU
(ikke XP) og updatere din BIOS med den "gamle" CPU.

Flemming