Minifryser, hvordan?
Fra : Morten

Dato : 10-05-02 20:41

Hej. Hvordan laver man hurtigst en lille volumen vand (~5 cl)
til is? Hvad er der af fysiske/kemiske mekanismer man kan anvende?

Formålet er at lave en dimmer til at producere een isterning
meget hurtigt, og den skal helst fylde så lidt som muligt.

Mvh Morten

Fra : Thomas Doktor

Dato : 11-05-02 01:48

"Morten" <usenet@kikobu.com> wrote in message

> [...]
>
> Formålet er at lave en dimmer til at producere een isterning
> meget hurtigt, og den skal helst fylde så lidt som muligt.

Brug flydende kvælstof (N2).

Mvh
Thomas Doktor

Fra : Thomas Demant

Dato : 11-05-02 07:57

> Brug flydende kvælstof (N2).
Så skulle der da være fart på :)

--
Thomas

Fra : Troels Thomsen

Dato : 12-05-02 11:10

> Hej. Hvordan laver man hurtigst en lille volumen vand (~5 cl)
> til is? Hvad er der af fysiske/kemiske mekanismer man kan anvende?

Smeltevarme, vand: 334 J/g , 5 cl ~ 50 g
Du skal altså bruge :
Tilstansskift : 334 * 50 = 16,7 kJ
Afkøling fra +20 til -20 grader: 40K * 4,186 J/gK * 50 g = 8,4 kJ
Ialt 25,1 kJ energi til tricket
(specifik varmekapacitet er nok ikke ens for vand og is.... )

Et pelitier element bliver koldt på den ene side og varm på den anden, når
man lader en strøm gå gennem den. Hvis du holder den varme side på
stuetemperatur vha køleplade og evt blæser, vil den kolde side blive op til
70 grader koldere.
Med et pelitier element med køleeffekt på 50W ~ 500 kr kunne det foregå
således
(watt ~ joule/sek) > 25,1 kJ / 50J/s = 500 sek.

Hvis du vil fryse isterningen på 5 sekunder = 100 gange hurtigere, må du
køle med 100 gange større effekt : 5000 W !!!

Pelitier elementer, virkemåde , dimentioneringsprogram etc : www.melcor.com

mvh Troels

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-05-02 22:46

Troels Thomsen :
> [...]
> Ialt 25,1 kJ energi til tricket
> (specifik varmekapacitet er nok ikke ens for vand og is.... )

OK - dog en lille korrektion :

Energiændring :

1. Vand afkøles fra 20 til 0 grader : E = m·c·t = 0,050kg·4180 J/(kg·K)·20K
= 4,2 kJ
2. Vand fryses : E = m·L = 0,050kg·334 kj/kg = 16,7 kJ
3. Isen afkøles til -20 grader : E = m·c·t = 0,050kg·2040 J/(kg·K)·20K = 2,0
kJ

I alt : Energi = 22,9 kJ

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : FNYX

Dato : 12-05-02 11:58

jeg forslår du laver en kuldeblanding, hvori du tager is, vand og salt og på
den måde sænker temperaturen til - 50 grader,

Fra : Morten

Dato : 12-05-02 14:59

Tak for de gode forslag, jeg ser nærmere på peltier elementer :)

Mvh Morten

Fra : Anders Lund

Dato : 12-05-02 16:11

"Morten" <usenet@kikobu.com> skrev i en meddelelse

> Tak for de gode forslag, jeg ser nærmere på peltier elementer :)

www.watercooling.dk og www.coolerkit.dk har peltier eller tecs som de også
hedder (husk de kører på 12V).

Fra : T. Liljeberg

Dato : 12-05-02 18:47

On Sun, 12 May 2002 17:10:42 +0200, "Anders Lund"
<webmaster@123grin.dk> wrote:

>"Morten" <usenet@kikobu.com> skrev i en meddelelse

>www.watercooling.dk og www.coolerkit.dk har peltier eller tecs som de også
>hedder (husk de kører på 12V).

tec = thermo-electric cooler.
De kan findes optimeret til langt lavere spænding end 12V. Der findes
utallige anvendelser, hvor disse elementer opererer ved f.eks. 5V
eller 3,3V.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.