Emacs og CVS over ssh
Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 18:36

Hej...

Jeg har netop sat CVS op på min server og tilføjet mine projekter.
Mit problem er at jeg ikke kan få emacs til at commite min ændringer.
Jeg kan sagtens commite ud fra en skal, men fra emacs låser den
fuldstændigt og jeg bliver nødt til at slå emacs ihjel.
Er der nogen som har nogle ideer til hvordan dette kan løses?
Jeg har følgende opsætning:
..bashrc:
export CVSROOT=ehmsen@zion:/usr/share/CVSROOT
export CVS_RSH=ssh

..emacs:
(setq cvs-cvsroot "ehmsen@zion:/usr/share/CVSROOT")

De andre ting i emacs fungere glimrende. Fx så virker "Compare with Last
Version" (C-x v =) glimrende.
Men når jeg prøver at "Check in/out" (C-x v v) og indtaster min log
kommentar og taster C-c C-c så låser emacs fuldstændigt.

På forhånd tak
Martin
--
Young man, in mathematics you don't understand things, you just get used
to them.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 19:15

Martin Ehmsen <ehmsen@imada.sdu.dk> wrote:
> [...]

> Men når jeg prøver at "Check in/out" (C-x v v) og indtaster min log
> kommentar og taster C-c C-c så låser emacs fuldstændigt.

Jeg har lige opdaget noget som måske kan hjælpe til opklaringen af
problemet.
Hvis jeg starter emacs fra en skal, med emacs filnavn og så prøver at
commite filen, så fungere det fint.
Men hvis jeg ikke starter emacs gennem en skal, så er problemet der.

Håber det hjælper nogen til at kunne se hvad der er galt.

Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 19:18

On Fri, 10 May 2002 18:15:23 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> Håber det hjælper nogen til at kunne se hvad der er galt.

Giver ~/.xsession-errors, ~/.gnome-errors eller lignende fil nogen spor?

Mvh.

--
"What would you call the creation of the universe?" Adam Sjøgren
"The horrendous space KABLOOIE!" asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 19:25

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Giver ~/.xsession-errors, ~/.gnome-errors eller lignende fil nogen spor?

Nej desværre. .xsession-errors giver ingen spor og jeg har ikke nogen
..gnome-errors eller ligende (jeg bruger fluxbox)

Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 19:29

On Fri, 10 May 2002 18:25:02 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> Nej desværre. .xsession-errors giver ingen spor og jeg har ikke
> nogen .gnome-errors eller ligende (jeg bruger fluxbox)

Mystisk. Jeg starter XEmacs fra et Gnome-panel og har ingen problemer
med at commit'te derfra.

Kan du ssh'e til maskinen fra en shell inde fra emacs uden problemer?
(Rent gætværk nu

Mvh.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 19:41

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:
> On Fri, 10 May 2002 18:25:02 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> Mystisk. Jeg starter XEmacs fra et Gnome-panel og har ingen problemer
> med at commit'te derfra.

Jeg har som sagt også kun problemer med at commite, alle andre cvs
relaterede ting fungere glimrende. Meget mystisk
Men det må jo have noget at gøre med forskellen om emacs bliver startet
fra en skal eller via fluxbox (udenom en skal)

> Kan du ssh'e til maskinen fra en shell inde fra emacs uden problemer?
> (Rent gætværk nu

Både på den ene og den anden måde at starte emacs på, kan jeg ssh ind
til maskinen via en eshell.

Martin

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 20:22

> [...]
> Men det må jo have noget at gøre med forskellen om emacs bliver startet
> fra en skal eller via fluxbox (udenom en skal)

Jeg tror jeg har fundet synderen.
Hvis jeg starter emacs fra en skal og prøver at commit'te, så kan jeg
vha. ps -A se at emacs bruger ssh (sandsynligvis fordi jeg har sat
CVS_RSH=ssh i skallen.
Men hvis jeg starter emacs fra fluxbox, så kan jeg se at emacs bruger
rsh.

Nu mangler jeg så bare en metode til at ændre dette i emacs??

Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 20:32

On Fri, 10 May 2002 19:22:24 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> Nu mangler jeg så bare en metode til at ændre dette i emacs??

Måske skal du bare sætte CVS_RSH et sted så fluxbox får den med?

Mvh.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 21:26

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Måske skal du bare sætte CVS_RSH et sted så fluxbox får den med?

Jeg synes ikke lige jeg kan få det til at virke.
Nogen gode forslag?
Er der en måde at sætte env. variable når emacs først er startet op.
Jeg har prøvet følgende i .emacs (som dog ikke virker):
(shell-command "export CVS_RSH=ssh")
(eshell-command "export CVS_RSH=ssh")

Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 21:35

On Fri, 10 May 2002 20:25:46 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> Jeg synes ikke lige jeg kan få det til at virke. Nogen gode
> forslag? Er der en måde at sætte env. variable når emacs først er
> startet op.

Jeg synes det ville være smartere at finde ud af hvilke opstartsfiler
det er der skaber det environment fluxbox startes med (og som den så
(antager jeg) starter emacs i) og tilføje CVS_RSH til en af dem.

/etc/environment, profile, bashrc, eller noget fjerde?

Mvh.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-05-02 23:09

> [...]

> (antager jeg) starter emacs i) og tilføje CVS_RSH til en af dem.

> /etc/environment, profile, bashrc, eller noget fjerde?

Det er klart! Min hjerne arbejder åbenbart lidt langsomt lige nu, men
det virker nu.
Skulle selvfølgelig bare tilføje export CVS_RSH=ssh i mit login script.

Tak for hjælpen

Martin

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-05-02 21:53

Martin Ehmsen <ehmsen@imada.sdu.dk> writes:

> Nu mangler jeg så bare en metode til at ændre dette i emacs??

Jeg bruger GNU Emacs 21.2, og har ikke sat cvs-cvsroot i min .emacs,
men kun i min .bash_profile, sammen med CVS_RSH. Min Emacs commiter
fint. Emacs bruger bare de værdier der allerede er sat, det gør den i
hvert fald hos mig.

Kan du i øvrigt ikke få liv i din Emacs ved at trykke C-g, og derefter
skifte til *Messages*-bufferen og se om den siger noget der?

--
Jacob - www.bunk.cc
Behind every great computer sits a skinny little geek.