maling på vandskuret indv. skorsten
Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 06-02-01 16:06

Vandskuring og maling er et par måneder gammelt. er nu begyndt at
skalle af og danne det der ser ud som fugtpletter. skorsten bliver
ikke brugt, den er lukket med plade i toppen.
Hvad kan der være galt og hvad gør vi???

mvh Søren Maagaard

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-02-01 19:54

Hej Søren.

Det er sandsynligvis løbesod, der slår igennem.

Selvom du ikke benytter skorstenen mere, og den er dækket af i toppen, så
sidder det gamle løbesod i fuger og mursten, og det kan du ikke fjerne uden
at bygge skorstenen op på ny.

Inden du maler igen, skal du have lukket soden inde.

Du kan købe maling beregnet til det samme, men alm. gulvlak er alletiders
til det, det brugte jeg.

Det var en Blitza blank på terpentin basis, efter vandskuring af skorstenen.
Den fik en tre gange, og derefter maling og efter 20 år stadig ingen
gennemtrængning.

Det er mulig du skal benytte lak på vandbasis, for ikke at få problemer, for
det er vel plastmaling du har malet med.

Jeg ved du kan bruge vandbaseret lak på spritbaseret lak, men har du først
benyttet vandbaseret en gang, må du ikke gå tilbage til sprit.

Spørg evt. i din malerforretning.

I gamle dage benyttede man komøj som blev smurt på skorstenen for at lukke
for soden, må have lugtet lidt, og senere blev staniol/sølvpapir brugt at
tapetsere med, inden man satte tapetet op, men det er ikke nemt når den skal
stå vandskuret.

Husk at spørge dig for evt. her på Ng. inden næste opgave.

Hilsen Jean

Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 14-02-01 19:49

On Tue, 6 Feb 2001 19:53:57 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

Skorstenfejeren siger at skaderne er en kombination af fugt og
løbesod. Jeg har nu vasket, børstet løs maling af, og mug væk med
klorin.
Jeg vil nu give noget grunder mod løbesod og prøve at male over, så
ser jeg hvor land tid det holder.
Samtidig har jeg fjernet låget fra skorstenen for at undgå den
kuldebro, jeg tror skaber fugten.

mvh søren

Fra : Ivar

Dato : 06-02-01 23:00

> Vandskuring og maling er et par måneder gammelt. er nu begyndt at
> skalle af og danne det der ser ud som fugtpletter. skorsten bliver
> ikke brugt, den er lukket med plade i toppen.
> Hvad kan der være galt og hvad gør vi???

Jeg ved det ikke.
Men, hvor har jeg dog hørt om mange der have problemer
med skorstene, vandskuring og maling.
Malingen holder på fugtigheden og så falder vandskuringen
af. Skorstene er af en eller anden grund specielt udsatte
også selvom de ikke bruges.
Jag har et 3 år gammelt vandskuret hus. Malingen falder af her
og der. Selvom vandskuringen fik lov til at tørre i
et år inden der blev malet. Som der jo anbefales.

Ivar

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 07-02-01 00:10

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:95prv3$26g5$1@news.cybercity.dk...

> Jag har et 3 år gammelt vandskuret hus. Malingen falder af her
> og der. Selvom vandskuringen fik lov til at tørre i
> et år inden der blev malet. Som der jo anbefales.

Det kommer formentlig også an på hvilken maling der anvendes.
Det bør være en diffusionsåben maling; alm. plastmaling er for
tæt, vil jeg tro.

Jeg kan se samme fænomen på væres kældervægge hvor der
diffunderer fugt gennem væggen. Kan fugten ikke komme gennem
malingslaget, ophobes det bagved og ødelægger pudslaget
(vandskuring er vel blot et tyndt pudslag som er efterbehandlet).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 08-02-01 16:36

Søren, Iver og Erik.

Det er hele 3 ting der her er tale om her.

Søren, taler om en indvendig skorsten med løbesod/pletter.: Løsning,
indkapsling af samme med lak eller tilsvarende.

Iver, taler om udv. vandskuring af hus, hvor jeg ofte har set for hårde,
f.eks gule mursten, hvor vandskuringen ikke kan binde godt på og falder af,
det kan måske løses ved at komme lim i mørtelen, så den binder bedre, eller
skal det kun være fugerne der er skuret, skrabt plan med mursten , og så
male direkte på stenene/hele vægen. Og rigtig maling skal være dif.-åben.

Erik, har samme problem indv. i kælder, hvilket skyldes fugt udefra eller
fra gulvet op i muren. Løsning: fjerne fugten udefra med dræn og isolering
af sokkel. Og indvendig hvis muren er OK kan man godt bruge maling der er
tæt så fugten fra rummet ikke trækker ud i muren.
Da virker malingen som dampspær.

Det er efter min mening tale om 3 forskellige problemer, som kræver 3
forskellige løsninger.!!!

Hilsen Jean

Fra : Ivar

Dato : 08-02-01 22:13

> Søren, taler om en indvendig skorsten med løbesod/pletter.

Jeg tror ikke det er løbesod.

Ivar

Fra : Jean Seeberg

Dato : 08-02-01 23:11

> Jeg tror ikke det er løbesod.
>
> Ivar

Hvad er så dit bud ?
Jean

Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 09-02-01 02:56

On Thu, 8 Feb 2001 22:13:27 +0100, "Ivar"
<did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote:

>Jeg tror ikke det er løbesod.
>
>Ivar

jeg tager nogle billeder i weekenden og poster et link
søren

Fra : soeren.maagaard@skol~

Dato : 13-02-01 09:10

On Thu, 8 Feb 2001 16:36:14 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

> [...]
>Da virker malingen som dampspær.
>
>Det er efter min mening tale om 3 forskellige problemer, som kræver 3

Kan du/I udfra disse billeder se hvilket problem der er tale om??

http://somaagaard.hypermart.net/SKOSTENNY/index.htm

mvh Søren

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-02-01 14:59

> [...]
> wrote:
> >
> Kan du/I udfra disse billeder se hvilket problem der er tale om??

Hej søren.

Jeg vil stadig holde på at det er løbesod du døjer med, det kan du også se
ud fra at det er brunlige pletter.

Det kan så godt se ud som du har et problem mere.

Du siger at der er lagt en sten over åbningen i skorstenen så selve
regnvand, den vej kan jo udelukkes.

Du kan så evt. have en dårlig inddækning, rundt om skorstenen ved taget,
eller fugerne i skorstenen er så dårlige at der kan komme fugt ind, som så
løber ned, og forstærker løbesodsskjoldene.

Der er vel loftrum over stuen, og mellem taget, kravl derop og se om ikke du
kan se evt. utætheder ved taget, omkring skorstenen.

Jeg ved ikke om det evt. kan være kondens i skorstenen, pga. kulde ude og
varme inde og hvis stenen over skorstenen ligger tæt, så den ikke kan blive
luftet ud, men det kan jo være andre her på Ng. ved bedre om dette.

En evt. isolering udvendig om skorstenen oppe på det øverste loft kan evt.
hjælpe.

Spørg evt. skorstensfejeren, om hvilken metode der er bedst. Han kender alt
til dette problem.

Det er de bedste bud, jeg kan komme med, men lad være med at male mere
førend i får tjekket.

Hilsen Jean