Linux-box er router - med hvilken kommando~
Fra : _ cjt

Dato : 10-05-02 13:30

Hvis en Linux-box er router - med hvilken kommando tilføjer man så
routeren en default gateway ?

(Fra en anden tråd fik jeg at vide man ikke tildeler def. gw til netkortet
men til selve routeren (=hosten)

Mange hilsner fra...
Carsten
DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-05-02 14:25

CJT skrev:

> Hvis en Linux-box er router - med hvilken kommando tilføjer man
> så routeren en default gateway ?

Med ip(8) eller route(8).

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 16:10

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote:

>Hvis en Linux-box er router - med hvilken kommando tilføjer man så
>routeren en default gateway ?

Med det konfigurationsværktøj, der findes i din distribution. Det
er forskelligt fra distribution til distribution.

Under RedHat kan du f.eks. bruge netconf eller rette i filen
/etc/sysconfig/network.

Under Debian retter du i filen /etc/network/interfaces,

Du kan også give dig til at bruge de basale linux-værktøjer som
'route' til den slags, men så mister du nogle fordele som f.eks.
at kunne genstarte netværket uden at indstillingerne går tabt.

Under alle omstændigheder bliver default gateway normalt
konfigureret under det netkort, der har forbindelse til
gatewayen, uanset om maskinen fungerer som router eller ej. Så
hvis jeg forstår dig rigtigt, har nogen vist bildt dig noget ind.

Kunne jeg forresten ikke få dig til at putte et rigtigt navn i
din From:-header i stedet for "_ cjt"?

--
Allan

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 12-05-02 22:50

> rette i filen /etc/sysconfig/network.

Ja, men det er bare ikke let at se, hvad man kan skrive i denne
konfigurationsfil.
Der ingen man-sider... og jeg savner dokumentation.

> Kunne jeg forresten ikke få dig til at putte et rigtigt navn i
> din From:-header i stedet for "_ cjt"?

Jo. Er hermed gjort!

--
Hilsen / Best regards
Carsten

Carsten Junker Thomsen
cjt@callisto.dk
Lindevangshusene 40,1.th.
2630 Taastrup
tlf. 43 52 62 00
mobil: 26 55 15 80

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-05-02 16:48

"_ carsten thomsen" <cajuth@worldonline.dk> wrote:

>Ja, men det er bare ikke let at se, hvad man kan skrive i denne
>konfigurationsfil.
>Der ingen man-sider... og jeg savner dokumentation.

Den genereres automatisk af programmet netconf, som er ret
selvforklarende. Så du kan evt. prøve at køre dette program.

--
Allan