Microsofts opkøb af Navision
Fra : Brian

Dato : 09-05-02 14:14

Hvad er de professionelles mening om dette:?

http://www.linuxin.dk/forum/?ops=linuxin&fmode=vis&visid=49&grid=4

vh
Brian Johansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-05-02 16:09

Brian wrote:

> Hvad er de professionelles mening om dette:?
>
> http://www.linuxin.dk/forum/?ops=linuxin&fmode=vis&visid=49&grid=4

At der nok sker det sædvanlige: At virksomheder på et tidspunkt får
nok af Microsofts dominans og begynder at kigge sig om efter et andet
regnskabsystem.

-Claus

Fra : Skunk

Dato : 09-05-02 17:13

> Hvad er de professionelles mening om dette:?
>
> http://www.linuxin.dk/forum/?ops=linuxin&fmode=vis&visid=49&grid=4

Det er fandme for groft.

Vil folk ikke bruge .NET så bliver de tvunget til det.

Microsoft kan ikke sælge deres produkt, kan ikke få firmaer til at
konvertere til .NET, altså opkøber de firmaerne og konverterer selv.

/Skunk

Fra : Morten

Dato : 09-05-02 22:54

Skunk wrote:

> [...]
>
> Microsoft kan ikke sælge deres produkt, kan ikke få firmaer til at
> konvertere til .NET, altså opkøber de firmaerne og konverterer selv.

Navision havde nu en .NET strategi i forvejen.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 10-05-02 20:08

Brian wrote:
> Hvad er de professionelles mening om dette:?

Mener du proffesionelle forretningsfolk eller edb-folk?

Microsoft har altid været absolut førende når det galt
forretningsstrategi. Førhen var mac langt overlegen i forhold til
microsoft, men det var microsoft der vandt. Hvorfor?
Fordi microsoft var mac langt overlegen når det galt om at lave aftaler
med andre firmaer, ja i alt hvad der havde med forretningsstrategi at gøre.
Det er de stadigvæk_ meget_dygtige til.

Tag nu applixware som jeg netop har købt. Med den følger en
installationsvejledning der ikke længere er tidssvarende. Den fungerer
simpelthen ikke. Bundkarakter!
Det er synd for det er ellers et flot program.

Tag Sun:

Det forlydes at den nye staroffice6,0 kommer til at koste penge.
Bundkarakter. Havde direktøren for Sun været at Bill Gates-format skulle
den være gratis i de næste 5 år.Det var jo reelt på den måde microsoft
blev udbredt på førhen, idet de aldrig forsøgte at håndhæve deres
rettigheder, snarere tværtimod.
Der er mange flere penge i at få en masse til at bruge programmet.

Hilsen claus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-02 21:55

Claus Christian Larsen <Claus398@netscape.net> writes:

> Det forlydes at den nye staroffice6,0 kommer til at koste
> penge. Bundkarakter. Havde direktøren for Sun været at Bill

Det forlyder ogsaa at OpenOffice ikke kommer til at koste penge.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 10-05-02 21:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Claus Christian Larsen <Claus398@netscape.net> writes:

> Det forlyder ogsaa at OpenOffice ikke kommer til at koste penge.

Fint. Mon ikke snart vi kunne få Sun til at lave et regnskabsprogram?
som et modstæk til microsoft seneste genistreg med at købe navision?

Det lyder jo meget godt med en office-pakke med mulighed for integreret
regnskabsprogram af "concorde-kvalitet", men for hulen, hvem tør bruge
det? Virus i regsskabsprogrammet, av for den!

Jeg har forøvrigt også undret mig over at et firma som ibm ikke har lagt
deres "fri licens-pakke" smartsuite med word-pro, organizer ( den bedste
der efter min mening er lavet) osv. ud med linuxdrivere til frit brug?

Hilsen Claus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 22:16

On 10 May 2002 22:54:41 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det forlyder ogsaa at OpenOffice ikke kommer til at koste penge.

"1. Which license does the OpenOffice.org project use?

OpenOffice.org uses a dual license strategy for the source
code. These licenses are the GNU Lesser General Public License
(LGPL) and the Sun Industry Standards Source License (SISSL)."

http://www.openoffice.org/FAQs/main_faq_new_p4.html#17

Mvh.

--
"If you don't know what you are doing, Adam Sjøgren
then you can allways ask." asjo@koldfront.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-02 23:06

Claus Christian Larsen skrev:

>Det forlydes at den nye staroffice6,0 kommer til at koste penge.
>Bundkarakter. Havde direktøren for Sun været at Bill Gates-format skulle
>den være gratis i de næste 5 år.

Såh? Hvornår har Windows været gratis? Eller Office?

>Det var jo reelt på den måde microsoft blev udbredt på førhen

Det blev ikke udbredt fordi det var gratis. Det blev udbredt
fordi DOS blev piratkopieret, og efterfølgende styresystemer
ligeså.

>idet de aldrig forsøgte at håndhæve deres rettigheder, snarere tværtimod.

De kunne ikke stoppe det selv om de havde villet.

>Der er mange flere penge i at få en masse til at bruge programmet.

Absolut. Bill Gates formue er grundlagt på piratkopiering af hans
programmer, men han har ikke selv planlagt at det skulle ske
sådan.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-02 23:23

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det blev ikke udbredt fordi det var gratis. Det blev udbredt
> fordi DOS blev piratkopieret, og efterfølgende styresystemer
> ligeså.

Du glemmer detaljen med at Microsoft koerte en meget aggresiv politik
over for PC-fabrikanterne, som i praksis gjorde det obligatorisk at
saelge en Windowslicens med enhver ny PC. Fremragende koebmandsskab.

> Absolut. Bill Gates formue er grundlagt på piratkopiering af hans
> programmer, men han har ikke selv planlagt at det skulle ske
> sådan.

Er formuen ikke mere grundlagt paa at der er en hulens masse mennesker
der betaler en masse i licenser?

Jeg har for nylig haft fornoejelsen af at arbejde med Word under OS X.
Den brager ned for et godt ord, hvis man haelder PC-dokumenter efter
den. Masser af guf for oejnene men funktionaliten halter lidt.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 23:46

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>Du glemmer detaljen med at Microsoft koerte en meget aggresiv politik
>over for PC-fabrikanterne, som i praksis gjorde det obligatorisk at
>saelge en Windowslicens med enhver ny PC. Fremragende koebmandsskab.

De er i gang med at give den en ny drejning.

Ifølge slashdot kører de for tiden en skræmmekampagne over for
amerikanske skoler med budskabet, at det er i strid med
licensbetingelserne at fjerne Windows fra en computer, når det
een gang har været installeret, _og_ at det er i strid med
licensbetingelserne at tage mod en maskine, hvorfra Windows er
blevet fjernet.

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-02 23:51

Den Sat, 11 May 2002 00:46:07 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>een gang har været installeret, _og_ at det er i strid med
>licensbetingelserne at tage mod en maskine, hvorfra Windows er

Det sidste sted jeg læste, stod der "loven", ikke "licensbetingelserne".

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-05-02 08:51

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Det sidste sted jeg læste, stod der "loven", ikke "licensbetingelserne".

Det er vist egentlig rigtigt, og det bliver det bestemt ikke
bedre af.

Til Thorbjørn:
Ja, du har ret. Det kan give bagslag. Jeg er her på det sidste
blevet helt vild med at læse slashdot, og der har efterhånden
været flere beretninger om skoler overthere, som er begyndt at
tænke på at skifte til fri software. Ikke på grund af religion og
heller ikke på grund af prisen. Grundene er derimod, at man ikke
har ressourcer til at håndtere licenskontrol og MS's audits, samt
at man efterhånden har fået øjnene op for, at man med MS-software
har accepteret nogle licensbetingelser, der tilsyneladende giver
MS ret til at foretage ransagninger og kræve installation af dyrt
licenshåndteringssoftware. I et enkelt tilfælde har 25 skoler
slået sig sammen og fortalt MS, at hvis de ikke frafaldt deres
krav, røg MS' software ud.

Til Bertel:
Jo. BG er en dygtig forretningsmand. En del af de metoder, der
anvendes, tilskrives ham (i hvert fald i softwaresammenhæng) -
f.eks. den med at tørre et marked ud ved at fortælle i flere år,
at man har et nyt produkt lige om hjørnet, så det ikke kan betale
sig at investere i konkurrenternes produkt nu.

--
Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-02 09:53

Allan Olesen skrev:

> [...]
>at man har et nyt produkt lige om hjørnet, så det ikke kan betale
>sig at investere i konkurrenternes produkt nu.

Tja, det kan du måske have ret i. Personligt tror jeg dog at også
det er kommet til ham som en appelsin i hans turban. Jeg kan
levende forestille mig at han gik på podiet i fuldt alvor første
gang og lovede noget med en frist som firmaet ikke kunne holde.
Da konkurrenten så krakkede alligevel, var strategien opdaget.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-02 23:58

Allan Olesen skrev:

>een gang har været installeret, _og_ at det er i strid med
>licensbetingelserne at tage mod en maskine, hvorfra Windows er
>blevet fjernet.

'Fremragende købmandsskab" - omtrent lige så fremragende som
mafiaens metoder.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 01:17

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> 'Fremragende købmandsskab" - omtrent lige så fremragende som
> mafiaens metoder.

Det kan jeg ikke vurdere.

Jeg kan konstatere at det er lykkedes Microsoft at faa deres produkter
ind alle vegne OG kradse en ufattelig stor maengde penge ind paa det.
Det i sig selv er en bedrift.

Til gengaeld kan jeg ikke lide deres holdning til at der er een maade
at loese problemer paa, og det er med Microsoft software og ikke
andet. Jeg foretraekker selv at vaelge til og fra, saadan at jeg ikke
er tvunget til en bestemt loesning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-02 01:29

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

>Jeg kan konstatere at det er lykkedes Microsoft at faa deres produkter
>ind alle vegne OG kradse en ufattelig stor maengde penge ind paa det.
>Det i sig selv er en bedrift.

Nej. Bill Gates har ikke meget forstand på forretning. Han solgte
DOS til IBM i stedet for at beholde det selv, og han havde nær
forskertset chancen for at sætte sig på browsermarkedet da han
sagde at internettet var uinteressant.

Der er ingen bedrift ved at han har tjent så mange penge. Hans
'bedrift' bestod kun i at han omskrev og forbedrede CP/M. Resten
gik af sig selv.

På et tidspunkt har han sikkert fået fat i nogle professionelle
folk til at køre marketing, men jeg synes ikke at der er noget
epokegørende ved deres metoder. USA's industrihistorie er fuld af
lignende sager. Mit mafiaeksempel skal bare illustrere at høj
indtjening ikke er ensbetydende med innovation og idérigdom.

>Til gengaeld kan jeg ikke lide deres holdning til at der er een maade
>at loese problemer paa

Jamen, det er jo deres 'gode købnandsskab' der spiller ind.

--
Bertel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 02:43

> [...]

> DOS til IBM i stedet for at beholde det selv, og han havde nær
> forskertset chancen for at sætte sig på browsermarkedet da han

PC-DOS og MS-DOS var i adskillige versioner 99% identiske. IBM koebte
DOS (eller leasede eller whatever) for at have et operativsystem da
CP/M folkene ikke tog dem alvorligt (dette er en historie som er
gennemdokumenteret paa nettet), og i de foerste mange aar var MS-DOS
"bare" endnu en DOS til PC'eren.

Med hensyn til browsermarkedet, er jeg ikke enig. Selv i dag havde
Microsoft kunne vippe en Netscape af pinden, simpelthen ved at goere
som de gjorde dengang. Klone det, give det vaek, og goere det
ekstremt boevlet at slippe af med i deres operativsystem.

IE har kostet MANGE penge, men projektet lykkedes og Netscape er der
ingen der tager alvorligt i dag. Det er noget helt andet med Mozilla,
som har udviklet sig til at vaere et MEGET imponerende stykke
software, og hvor netop licensen forhindrer at noget tilsvarende kan
ske. Paa Windowsplatformen er loebet nok koert, men paa alle andre
platforme vil Mozilla vaere uundgaaelig.

Uanset hvad Microsoft skulle vurdere forkert, har de saa mange penge
at de sagtens kan betale sig fra at komme paa omgangshoejde. Se fx at
de nu har koebt Navision.

> Der er ingen bedrift ved at han har tjent så mange penge. Hans
> 'bedrift' bestod kun i at han omskrev og forbedrede CP/M. Resten
> gik af sig selv.

Nej, han _koebte_ en CP/M klon for en slik, og solgte varen dyrt.
Bill Gates er efter sigende ikke nogen super dygtig programmoer (hvem
er det?), men det behoever man vel heller ikke vaere for at kunne
drive forretning. At herudover have en enorm pengetank betyder jo
ogsaa at man kan saette de normale markedskraefter ud af spil, som
udvaelger de bedste produkter.

> Jamen, det er jo deres 'gode købnandsskab' der spiller ind.

Jeg har fortrudt lidt at jeg brugte ordet 'koebmandsskab' (eneste
troest er at du har brugt det meget mere end mig), men jeg vil stadig
holde paa at det er lykkedes Microsoft at lave varer som der er
ufatteligt mange mennesker der betaler for. Hvis der er nogen der
kender et bedre ord, saa vil jeg da gerne hoere det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-02 10:01

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

>PC-DOS og MS-DOS var i adskillige versioner 99% identiske.

Ja.

>IBM koebte DOS (eller leasede eller whatever) for at have et operativsystem ...

Ja, og da de så opgav pc'en som uinteressant, solgte de DOS
tilbage til Bill Gates.

>Med hensyn til browsermarkedet, er jeg ikke enig. Selv i dag havde
>Microsoft kunne vippe en Netscape af pinden

Det har du nok ret i.

> [...]

>holde paa at det er lykkedes Microsoft at lave varer som der er
>ufatteligt mange mennesker der betaler for.

Det er ikke til at komme udenom. Men computerverden er unik med
behovet for et styresystem og den betydning det har for alle
andre programmer. BG's 'dygtighed' er ikke af nogen anden natur
end arabernes 'evne' til at sætte sig på oliemarkedet. Olien var
tilfældigvis i deres undergrund (og jeg ved godt at der er andre
lige så vigtige olieeksportører i dag).

Jeg mener ikke at BG eller Microsoft er dum(me), men jeg mener
heller ikke at de har udvist andet end 'almindelig' dygtighed.

--
Bertel

Fra : frank damgaard

Dato : 11-05-02 10:05

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> CP/M folkene ikke tog dem alvorligt (dette er en historie som er
> gennemdokumenteret paa nettet), og i de foerste mange aar var MS-DOS

Det er vist en lidt rigelig forenklet fremstilling.
Microsoft havde lovet nogle applikationer til IBM's nye PC
og regnede med at der skulle anvendes en udgave af den kommende CP/M 86
men af diverse årsager endte det med at MS købte QDOS klon og
byggede videre på.

http://www.patersontech.com/Dos/Byte/History.html
http://www2.gol.com/users/joewein/dri.html
http://www.ctyme.com/dri.htm

Men Digital Research kom igen med DR-DOS, senere købt af Novell
med Novell DOS 7.0, og senere igen købt af Caldera (Open Linux mv.)
Caldera indgik i øvrigt forlig med MS om en gammel sag om DR-DOS som de
overtog ved købet af DR-DOS, og det gav et ukendt stort beløb
til Caldera.

> [...]
> er det?), men det behoever man vel heller ikke vaere for at kunne
> drive forretning. At herudover have en enorm pengetank betyder jo

Godt købmanskab : ja.
men programmering.....?

Jeg tænker stadigvæk på en af de originale MS programmer MS-Basic
i 8K ROM til Z80/8080. (før DOS og IBM PC'ere)
Stack politik: man afstakker variable, men bruger dem stadig efter
at stackpointer er flyttet.
Konskekvens: man skal lukke for interrupts før man kalder MS-Basic
da interrupts vil ødelægge data der egentlig ikke er på stakken mere.

--
no signature :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 01:12

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> een gang har været installeret, _og_ at det er i strid med
> licensbetingelserne at tage mod en maskine, hvorfra Windows er

Det skal de nok passe paa med. Det kunne jeg godt forestille mig de
ville faa svaert ved at argumentere for i den der retssag.

Jeg synes at Microsofts produkter er haederlige, og hjaelper en med at
vaere produktiv. De er ikke perfekte og jeg har mange ting der
generer en, men de er "gode nok" til at man kan lave noget. Fx kan
Linuxverdenen vaere godt tilfreds med at IE ikke er porteret til
Linux, da det ville kvaele hele undergrunden af andre browsere (tror jeg).

Naar det saa er sagt, er ovenstaaende et godt eksempel paa hvorfor jeg
gerne vil have alternativer til Microsoft: Hvis jeg skal sidde i den
situation, vil jeg ihvertfald gerne have valgt det selv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-02 23:52

> [...]

>over for PC-fabrikanterne, som i praksis gjorde det obligatorisk at
>saelge en Windowslicens med enhver ny PC. Fremragende koebmandsskab.

Jo, men på det tidspunkt havde han allerede grundlagt sin formue
og sad på styresystemet til pc hvilket er hele humlen.

>Er formuen ikke mere grundlagt paa at der er en hulens masse mennesker
>der betaler en masse i licenser?

Nej, derved blev den videreudviklet og svulmede til uanede
højder. Den blev grundlagt ved at han fik magten over
styresystemet til pc, og det kom sig af at alle private
installerede DOS fra en piratkopi. Indtægterne er nok i starten
kommet fra erhvervslivet og spilfabrikanter der var nødt til at
spise af BG's hånd hvis deres spil skulle kunne virke. Senere fik
han lavet aftalerne med det automatiske salg af Windows sammen
med en pc. Jeg ved ikke hvor fremragende det er. Det er ret
indlysende at det var den eneste måde at trække penge ud af
private på.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 23:42

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Såh? Hvornår har Windows været gratis? Eller Office?

Office-programmerne Word og Access var særdeles billige i den
periode, konkurrenterne skulle vippes af markedet.

--
Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-05-02 12:26

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Nej. Bill Gates har ikke meget forstand på forretning. Han solgte
> DOS til IBM i stedet for at beholde det selv, og han havde nær

Skal vi ikke beslutte at DOS, Bill Gates egenskaber som
forretningsmand, programmør og jurist, windows, office og MSIE er
komplet off-topic i denne gruppe?

Hvis I endelig vil diskuterer Microsoft i denne gruppe, så hold jer
venligst til at diskuterer Xenix.

--
Peter Makholm | I have no caps-lock but I must scream...
peter@makholm.net | -- Greg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-05-02 13:10

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Hvis I endelig vil diskuterer Microsoft i denne gruppe, så hold jer
> venligst til at diskuterer Xenix.

Kunne vi ikke diskutere IE's virkemaade under Solaris og HPUX?

Fra : DUdsen

Dato : 12-05-02 18:04

Claus Christian Larsen wrote:

> [...]
> rettigheder, snarere tværtimod.
> Der er mange flere penge i at få en masse til at bruge programmet.

Sun tjæner ikke deres penge på staroffice det er et seundært produkt der
alene har til fårmål at gøre sun thin-cilent løsninger konkurence dygtige
bemærk at staroffice kommer gratis med solaris, herved får firmaerne endnu
en tilskyndelse til at købe sun og ikke ibm.
Samtidigt har sun valgt at lade kernen af staroffice udvikle som open
source dette betyder at filformaterne formenteligt bliver udbredt.
Nu har sun så et udbredt filformat og et biligt udviklet grundsystem til
deres kontoraplikation nu er det bare at købe en daabase måske noget
stave-kontrol og evt et bogholderi program og smide oven på.
Dette lader de så dem der vælger ikke at bruge solaris betale for.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-02 18:12

DUdsen <dudsen@gjk.dk> wrote in

> [...]
> grundsystem til deres kontoraplikation nu er det bare at købe en
> daabase måske noget stave-kontrol og evt et bogholderi program

Der følger da allerede en database med til StarOffice, mener den
hedder adaba og er noget SQL noget.
Stavekontrollen er der også

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : DUdsen

Dato : 13-05-02 14:53

Henrik Stidsen wrote:

> DUdsen <dudsen@gjk.dk> wrote in

> Der følger da allerede en database med til StarOffice, mener den
> hedder adaba og er noget SQL noget.
> Stavekontrollen er der også

my point exactly den hedder adabas og er 3 parts software den er ikke en
del af openoffice