Applikationsserver
Fra : Skunk

Dato : 09-05-02 11:08

Hej

Hvis jeg er ude efter at oprette en applikationsserver til windows klienter,
skal jeg så have vmware kørende? eller er det bare som normal filserver?

Skunk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-05-02 14:08

Skunk <ba@linuxin.dk> writes:

> Hvis jeg er ude efter at oprette en applikationsserver til windows klienter,
> skal jeg så have vmware kørende? eller er det bare som normal filserver?

Hvis det er en filserver hedder det ikke en applikationsserver.

Hvad er det, du gerne vil opnaa?
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Skunk

Dato : 09-05-02 14:16

> Hvis det er en filserver hedder det ikke en applikationsserver.
>
> Hvad er det, du gerne vil opnaa?

Applikationsserver. Men skal den understøtte applikationernes arkitektur
WIN32 eller er det ligegyldigt?

/Skunk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-05-02 15:12

Skunk <ba@linuxin.dk> writes:

> Applikationsserver. Men skal den understøtte applikationernes arkitektur
> WIN32 eller er det ligegyldigt?

Hvordan definere du applikationsserver? Jeg har set SAP R/3 koere
fint paa en HP SuperDome. Mener du en Terminal Services Win2K server?

Fra : Steen Suder

Dato : 09-05-02 15:18

Skunk wrote:

> Applikationsserver. Men skal den understøtte applikationernes arkitektur
> WIN32 eller er det ligegyldigt?

Hvad er det du vil kunne gøre?

--
Steen Suder
http://www.suder.dk/ - Nu med ønskeseddel!

Fra : Skunk

Dato : 09-05-02 15:31

> Hvad er det du vil kunne gøre?

Jeg vil gerne kunne installere en Officepakke til windows (på
Linux-serveren), og så lade windowsklienterne hente fra serveren, når de
skal bruge office.

Kan det lade sig gøre?

/Skunk

Fra : Steen Suder

Dato : 09-05-02 15:58

Skunk wrote:

> Jeg vil gerne kunne installere en Officepakke til windows (på
> Linux-serveren), og så lade windowsklienterne hente fra serveren, når de
> skal bruge office.
>
> Kan det lade sig gøre?

Ja, du skal bruge Samba. Det er ikke en egentlig applikationsserver, du
beskriver. Det du vil have er en simpel filserver, da det klienterne og
ikke serveren, der udfører programmerne.

Fra : Skunk

Dato : 09-05-02 17:11

> Ja, du skal bruge Samba. Det er ikke en egentlig applikationsserver, du
> beskriver. Det du vil have er en simpel filserver, da det klienterne og
> ikke serveren, der udfører programmerne.

Ja, men skal programmerne ikke være installeret på serveren?

Det er jo meningen at der kun skal være et minimum på klienterne og serveren
skal have alle applikationene.

Klienterne skal kun have windows 2000, og køre f.eks. OpenOffice fra en
server. Skal Openoffice så ikke være installeret på serveren?

Hvis det kun er SAMBA så er der jo ikke noget problem.

/Skunk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-02 17:39

Den Thu, 09 May 2002 18:10:40 +0200 skrev Skunk:

> [...]
>
>Klienterne skal kun have windows 2000, og køre f.eks. OpenOffice fra en
>server. Skal Openoffice så ikke være installeret på serveren?

Kun på den måde, at du tilslutter netværksdrevet fra en maskine med
skriveret, og så installerer OpenOffice.

Hvor meget l*rt OpenOffice så kræver i registreringsdatabasen ved jeg
ikke, men en løsning kunne være at lave en eksport i regedit både
før og efter installationen, og så lave en diff på disse to filer.

Mvh
Kent
--
Mails skrevet før 12:00 skal læses med det forbehold, at hjernen først
forventes at være færdig med at boote på det tidspunkt, og indholdet

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-02 23:01

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Kun på den måde, at du tilslutter netværksdrevet fra en maskine med
>skriveret, og så installerer OpenOffice.

Er jeg den eneste her, der ser lyset her?

Manden ønsker at _køre_ programmerne på serveren, så klient-
maskinerne bare er dumme terminaler. (I dette tilfælde ekstra
dumme),

--
Allan

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-02 23:06

Den Fri, 10 May 2002 00:01:04 +0200 skrev Allan Olesen:

>Er jeg den eneste her, der ser lyset her?
>
>Manden ønsker at _køre_ programmerne på serveren, så klient-
>maskinerne bare er dumme terminaler. (I dette tilfælde ekstra
>dumme),

Der står ikke nogen steder at han vil køre programmerne _på_ serveren,
kun _fra_ serveren. Men så må vi jo vente og se hvad han præcist mener.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-02 23:34

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

>Der står ikke nogen steder at han vil køre programmerne _på_ serveren,
>kun _fra_ serveren. Men så må vi jo vente og se hvad han præcist mener.

Jeg er ikke i tvivl om, hvad han mener. Jeg er heller ikke i
tvivl om, at man kan vælge at misforstå ham.

--
Allan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-05-02 23:47

On Fri, 10 May 2002 00:33:39 +0200, Allan Olesen wrote:

> Jeg er ikke i tvivl om, hvad han mener. Jeg er heller ikke i tvivl
> om, at man kan vælge at misforstå ham.

Nå, men _nogle_ er ihvertfald i tvivl om han bare vil placere filerne
på serveren og lade klienterne læse dem derfra og afvikle dem på
klientmaskinerne lokalt, eller om han vil placere filerne på serveren
_og_ afvikle dem på serveren og bare lade klienterne være x-terminaler
(hvad det så hedder i winspeak).

Og jeg har ikke _valgt_ at misforstå.

Det bunder i disse formuleringer:

"Jeg vil gerne kunne installere en Officepakke til windows (på
Linux-serveren), og så lade windowsklienterne hente fra serveren, når
de skal bruge office."

(Min umiddelbare tanke var at det ikke giver mening at installere en
Windows-officepakke på et Linux server - med mindre der menes at det
bare er filerne der skal ligge der...)

("Ja"'et).

Mvh.

--
"But maybe good is more than the absence of bad." Adam Sjøgren
"See, that's what worries me." asjo@koldfront.dk

Fra : Skunk

Dato : 10-05-02 08:08

Jeg tror det er kørt lidt af sporet, så jeg prøver igen som jeg ville gøre i
et Microsoft miljø:

Jeg ville intallere en Win2000 server
Installere en Office 2000 med flerbrugerlicens (30)
Lave den accessable fra netværket.

På klienterne med win2000 workstation ALMINDELIGE 1Ghz maskiner
Laver et link til f.eks. word på win2000 serveren og henter og kører derfra
men på klienten. Det er altså ingen tynd klient men en normal workstation.

Så er mit omformulerede spørgsmål:

Kan dette gøres med en Linux server?

/Skunk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-02 08:54

Den Fri, 10 May 2002 09:07:38 +0200 skrev Skunk:

> [...]
>men på klienten. Det er altså ingen tynd klient men en normal workstation.

Altså et almindeligt netværksdrev. Ja, det kan gøres via Samba.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 08:57

Skunk <ba@linuxin.dk> wrote:

>Det er altså ingen tynd klient men en normal workstation.

Så tog jeg fejl.

--
Allan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-02 09:00

Skunk <ba@linuxin.dk> writes:

> [...]
> men på klienten. Det er altså ingen tynd klient men en normal workstation.

Formentlig ja. Ved at installere programmet Samba (som godt kan vaere
lidt drilsk, spoerg i gruppen hvis der kommer problemer), kan
Linuxmaskinen - fra klienterne - ligne en Win2000 server med hensynt
il at kunne give "shares" som maskinerne kan bruge over nettet.

Er det ikke den funktionalitet du oensker?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 09:54

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>Er det ikke den funktionalitet du oensker?

Spørgsmålet er, om almindelig fildeling er nok til at køre en
netværksinstalleret Office med flere klienter. Jeg sidder med en
skummel tanke om, at man garanteret har gjort det afhængigt af
noget Active Directory-snask eller andre proprietære ting.

Men det er vel bare at prøve det, og se om det virker.

--
Allan

Fra : Skunk

Dato : 10-05-02 10:17

> [...]
> noget Active Directory-snask eller andre proprietære ting.
>
> Men det er vel bare at prøve det, og se om det virker.

Øhhh, ikke så godt da jeg er ved at lægge strategi for IT i en virksomhed.

Når kravspecifikationen siger der er behov for en applikationsserver, så er
det ikke så godt at selve den netværksløsning jeg er ved at lave, ikke kan
realiseres.

Er der ikke en måde at finde information om dette emne?

/Skunk

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 12:18

Skunk <ba@linuxin.dk> wrote:

> [...]
>realiseres.

Når kravspecifikationen siger, der er behov for en
applikationsserver, så er det vel heller ikke så godt, at du
planlægger at opsætte en filserver?

--
Allan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-05-02 10:19

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> skummel tanke om, at man garanteret har gjort det afhængigt af
> noget Active Directory-snask eller andre proprietære ting.

Det ved jeg ikke meget om.

Men hvis det fungerer som en lokalinstallation på netværksserver
skulle det vel funke her.

Jeg kan iøvrigt seriøst anbefale at have installationscd'en liggende
som en share på serveren. Det er SÅ nemt når man skal installare og
opgradere.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-02 12:23

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>Men hvis det fungerer som en lokalinstallation på netværksserver
>skulle det vel funke her.

Jeg er ikke i tvivl om, at en eenbruger-installation på et
netværksdrev vil fungere.

Jeg er derimod i tvivl om, at en flerbruger-installation vil
virke 100%. I en flerbruger-installation af Office på en
Win2000-server er der svjv nogle administrative funktioner, som
arbejder ret tæt sammen med Win2000. Men jeg indrømmer, at det er
et emne, jeg ikke ved meget om, bortset fra løs snak med en
Windows-administrator.

--
Allan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-05-02 13:48

On Fri, 10 May 2002 11:16:45 +0200, ba wrote:

> Øhhh, ikke så godt da jeg er ved at lægge strategi for IT i en
> virksomhed.

Umiddelbart ville det da være smart at bygge strategien på noget
erfaring?

Ved at lave et test-setup med to (eller tre) maskiner, måske? En der
leger serveren og en eller to der leger klienter, og så prøve det
af... Ville det ikke være fornuftigt, selv med en Windows whatever
server?

Mvh.