Gøgl og akrobatik
Fra : Lone Hjorth

Dato : 09-05-02 10:14

Jeg skal undervise i "Gøgl og Akrobatik". Jeg har selvfølgelig tilrettelagt
en masse spændende, men da jeg ikke har så meget erfaring indenfor området,
synes jeg lige der mangler prikken over i´et...

Er der nogle der sidder med forslag, evt. adresser på Internettet, da jeg
som sædvanlig er lidt i tidspres...?

(Jeg har et-hjulede cykler, jonglering, "menneskepyramider" og diablo)

KH. Lone

Fra : Tony

Dato : 09-05-02 10:17

hej

hvad er " diablo " ?

hygge

Tony

Fra : Lone Hjorth

Dato : 10-05-02 09:43

Det er på dansk kaldet "Djævlespil". Det består af to pinde (længde ca.½ m)
med en snor imellem. + en "gummidjævel"... Det er ret svært at beskrive
udseendet på denne genstand, men hvis du forestiller dig en bold med en
diameter på 20 cm. Den skærer du så over og sætter sammen igen, blot denne
gang med "ryggen" imod hinanden, så åbningen vender udad. Djævlen skal køre
på snoren, pindene holdes i hænderne og afhængig af hvormeget og hurtigt du
"trækker" i hver pind, desto hurtigere kører djævelen rundt. Og så kan man
selvfølgelig kaste den op i luften, og lave andre spændende tricks, hvis man
vil imponere...

KH. Lone

Fra : Tony

Dato : 10-05-02 19:57

"Lone Hjorth" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig kaste den op i luften, og lave andre spændende tricks, hvis

tak for svaret
lyder anderleders

hygge
tony

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-05-02 21:55

Lone Hjorth escribió

> [...]
> da jeg som sædvanlig er lidt i tidspres...?
>
> (Jeg har et-hjulede cykler, jonglering, "menneskepyramider" og

For mig findes der to slags gøgl. Den slags man dyrker for at underholde
andre og den slags man dyrker for at underholde sig selv. altså
underholdnings-gøgle og sports-gøgl. Personligt hælder jeg mest til
sidstnævnte og kan faktisk slet ikke lide at gøgle når andre ser på,
(tænkt engang, en genert gøgler ).

Nu ved jeg jo ikke hvad det er præcis for noget du skal undervise i, men
specielt begyndere vil nok syntes mest om blot at gøgle som sport og
ikke myntet på at skulle fremvise dette.

Hvis du skal undervise i underholdnings-gøgl er det ikke så meget alle
de smarte tricks der er vigtige, men mere at det er et interessant og
morsomt show der bliver præsenteret. Derfor kan du måske flette noget
stand-up komik ind i undervisningen.

Hvis du vil undervise i sports-gøgl er www.juggling.org en af de
allerbedste hjemmesider med masser af interesante tips, trick o info.
Det vigtige ved sports-gøgl er ikke at det ser smart ud, men at det er
sjovt at udføre. Noget af det jeg finder mest underholdende er at lære
nye småtrick når jeg f.eks junglere med 3 eller 4 bolde og derfor er det
interessant at finde en masse teknikker og ideer du kan give videre til
dine elever.

Charlie Dancey har skrevet den ultimative jungleringsbog. Jeg er ikke
sikker på at den kan findes på dansk, men på engelsk hedder den
"Encyclopedia of Ball Juggling". Den kan varmt anbefales.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lone Hjorth

Dato : 22-05-02 18:39

Tak for det, jeg vil straks gå ind på sitet og kigge mig omkring. (Min
undervisning i gøgl og akrobatik har været, men jeg samler jo selvfølgelig
på erfaringer og skal helt klart undervise andre klasser i det på et andet
tidspunkt...)

Forbedring er altid velkommen hos mig