Jeg kan ikke mounte mit CD-rom-drev
Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 07:01

Hej

(RH 7,2)

Jeg kan ikke mounte mit CD-rom-drev.

Jeg skriver
mount cdrom

Linux skriver
mount: /dev/cdrom is not a valid block device

Jeg har netop installeret Linux fra CD-rommen.
(Godt nok via en bootdisk, da BIOS'en ikke understøtter "boot på CD-rom")

Men hvorfor kan den ikke mounte CD-rommen, når Linux nu sagtens kunne
installere fra CD-rommen ?

Lige et spm. mere:
Jeg har også Linux på en anden maskine.
Der kan jeg kun mounte, når jeg står i /mnt
Bør man ikke kunne mounte den fra et hvilket som helst dir... eller..... ???

--
Mange hilsner fra... / Best regards...
Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-02 07:28

_ cjt skrev:

>Jeg skriver
>mount cdrom

Skriv i stedet: mount /mnt/cdrom

>Bør man ikke kunne mounte den fra et hvilket som helst dir... eller..... ?

Du kan med samme ret spørge:

   Skal "cd etc" ikke virke ligemeget hvor man står?

og svaret er nej.

En cdrom hægtes på som en vilkårligt andet mappe, og den kan man
ikke tilgå alle steder fra medmindre man skriver den absolutte
sti. Men gør man det, kan man mounte overalt.

--
Bertel

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 09:37

Hej!

Det hjælper ikke, selv om jeg skriver den absolutte sti!

Fejlmeddelse:

mount: /dev/cdrom is not a valid block device

Mange hilsner fra...

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 09:48

Jeg kan tilføje at Linux i opstarten prompter, at den finder mit Creative
CD-rom-drev ...
men jeg kan ikke mounte det! Hva kan jeg gøre?

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-05-02 09:52

On Thu, 9 May 2002 10:37:07 +0200, "_ cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

>mount: /dev/cdrom is not a valid block device

hvordan ser din /etc/fstab ud i forhold til cdrom?

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 11:04

Er lige ved at installere RH igen... vender tilbage...
Tak for tippet!

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-02 11:37

Den Thu, 9 May 2002 12:04:29 +0200 skrev _ cjt:
>Er lige ved at installere RH igen... vender tilbage...

Var det ikke nemmere at opgradere?

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 22:23

nu har jeg installeret det hele igen... og nu kan jeg mounte CD-rommen!

Opgradere ??? Til 7.3

Fra : Kent Friis

Dato : 09-05-02 22:34

Den Thu, 9 May 2002 23:22:54 +0200 skrev _ cjt:
>nu har jeg installeret det hele igen... og nu kan jeg mounte CD-rommen!
>
>Opgradere ??? Til 7.3

Ja, jeg går da ikke ud fra at det var for at installere en ældre
version.

Og da det ikke er dk.edb.system.ms-windows, gik jeg heller ikke ud fra
at det var en såkaldt "geninstallation", punkt 3 på Microsoft Support
liste.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-05-02 09:46

CJT skrev:

> Fejlmeddelse:
>
> mount: /dev/cdrom is not a valid block device

Hvis /dev/cdrom er et link på din maskine, peger det så det rigtige
sted hen? Hvad siger "ls -l /dev/cdrom"?

// Klaus

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 11:04

Er lige ved at installere RH igen... vender tilbage...
Tak for rådet!

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-05-02 10:57

_ cjt wrote:
> Er lige ved at installere RH igen... vender tilbage...
> Tak for rådet!

æv. jeg_tror_du kunne have klaret det ved at skrive cdrom mounted i mc.

det kunne have været sjov at se om det virkede.

nå, pøjpøj.

claus

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 22:22

Ja, nu fik vi ikke dét at se... for nu har jeg installeret det hele igen...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-02 10:36

_ cjt skrev:

>mount: /dev/cdrom is not a valid block device

Prøv med mnt i stedet for dev. Det virker på min Red Hat.

--
Bertel

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 11:03

Hej!

Jeg skriver

mount /mnt/cdrom

Fejlmeddelse:

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-05-02 17:58

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Prøv med mnt i stedet for dev. Det virker på min Red Hat.

Fejlen har intet at gøre med hans mountpoint. Det er det device,
der skal mountes, maskinen brokker sig over.

--
Allan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-05-02 09:41

_ cjt wrote:
> Hej
>
> (RH 7,2)
>
> Jeg kan ikke mounte mit CD-rom-drev.
>
> Jeg skriver
> mount cdrom

Ikke at jeg er særlig skrap men øhh:

mount cdrom duer ok på suse men vist ikke på rødhætte.

Prøv : mount -r -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom

tryk derefter "enter".

derefter; cd /mnt/cdrom samt evt det katalog du vil ind i på cdrom.

det kan da være at du er heldig at det virker )

du kan også prøve at klikke på cdrom-iconet med musen.

Evt højreklikke på cdromiconet og finde fanen, mount/unmount.
men det har du vel allerede prøvet.

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-05-02 12:15

_ cjt wrote:

> [...]
> mount cdrom
>
> Linux skriver
> mount: /dev/cdrom is not a valid block device

Det er vistnok en kendt fejl i 7.2 - du kan vistnok løse den ved at køre
'depmod -a'.

/Rasmus

"Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-02 12:39

Rasmus Bøg Hansen skrev:

>Det er vistnok en kendt fejl i 7.2 -

Hm? Hverken på skolen eller herhjemme har jeg set den fejl.

--
Bertel

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-05-02 14:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hm? Hverken på skolen eller herhjemme har jeg set den fejl.

Jeg har heller ikke oplevet den personligt, men jeg mener at have set den
omtalt...

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 09-05-02 18:31

On Thu, 9 May 2002 08:01:09 +0200, "_ cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

>Jeg skriver
>mount cdrom
>
>Linux skriver
>mount: /dev/cdrom is not a valid block device

skriv "depmod -ae"
Det virkede for mig i RH7.2

>Men hvorfor kan den ikke mounte CD-rommen, når Linux nu sagtens kunne
>installere fra CD-rommen ?

Det må jo være en bug i RH7.2 at det ikke virker ordenligt.

>Lige et spm. mere:
>Jeg har også Linux på en anden maskine.
>Der kan jeg kun mounte, når jeg står i /mnt
>Bør man ikke kunne mounte den fra et hvilket som helst dir... eller..... ???

Som en anden siger så er det en alm mappe. Bare brug absolut sti så
virker det alle steder fra.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : _ cjt

Dato : 09-05-02 22:24

> skriv "depmod -ae"

Øv det kan jeg ikke prøve nu, for jeg har installeret RH påny!

Fra : Bo Simonsen

Dato : 10-05-02 16:13

On Thu, 09 May 2002 23:24:26 +0200, _ cjt wrote:

> Øv det kan jeg ikke prøve nu, for jeg har installeret RH påny!

skriv først

modprobe ide-cd

og derefter mount /mnt/cdrom

indsæt evt. modprobe ide-cd