Fonts på MAC
Fra : Webmaster

Dato : 06-02-01 12:41

Jeg har været med til at lave www.nordsign.dk.

Her har vi fået et par henvendelser fra MAC-brugere, som ikke kan læse
teksten (er for lille).

Hvordan kan dette problem løses??? Er der en løsning, hvor der kan laves et
script, så PC'ere kører med en størrelse skrift mens MAC kører med en
anden???

Håber I kan hjælpe!

--
Med venlig hilsen/Best regards

Peter Jørgensen, Webmaster
Nordsign ApS
Mariagervej 3
9560 Hadsund

Tlf. : (+45) 98 57 55 55
Fax : (+45) 98 57 52 55
Mail : webmaster@nordsign.dk
Web : www.nordsign.dk

Fra : Dan Henriksen

Dato : 06-02-01 16:24

> Her har vi fået et par henvendelser fra MAC-brugere, som ikke kan læse
> teksten (er for lille).

Problemet er nok ikke jeres, som Mac bruger ser jeg at det kan være dette.
Jeres side er vel lavet til en 17" skærm med en opløsning på 800*600.

På min Mac har jeg en skærm 21" med en opløsning på 1280*1024, og jo så er
bogstaverne for små, Men skifter jeg opløsning til 800*600 så ser det fint
ud.

Dan Henriksen

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 06-02-01 18:35

Webmaster wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan kan dette problem løses???

Ved at designe et skalerbart website:

Brug '%' eller 'em' som enheder istedet for 'px' og 'pt'. Derved kan brugeren
selv skrue op og ned for størrelserne så det passer.

Nærmere beskrivelse:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion4.asp#font-size

Mvh
Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-02-01 00:59

Webmaster <webmaster@nordsign.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan kan dette problem løses??? Er der en løsning, hvor der kan laves et
> script, så PC'ere kører med en størrelse skrift mens MAC kører med en

Lav større tekst

Nej, helt alvorligt, så har teksten på din side da en helt
normal størrelse. Der er et generelt problem, idet tekst bliver mindre
på Macintosh end i Windows. Det er noget med, hvor mange DPI, der
bruges. Det er ikke helt ualmindeligt, at hjemmesider laves med så små
bogstaver, at det bliver ulæselige på Mac. Internet Explorer 5 til Mac
råder bod på dette ved (valgfrit) at vise tekst i samme størrelse som
Windows.
Jeg synes nu som nævnt, at teksten har en ganske passende
størrelse også i iCab 2.4, der er en "normal" Mac-browser, hvad
størrelse angår. Derimod er der et problem, når man klikker på et link i
venstre ramme. Linket åbner ikke i rammen til højre, men der åbnes i
stedet et nyt vindue med linket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster