Barsel ?
Fra : Hagman

Dato : 08-05-02 23:21

Hejsa.

Jeg er en ung mand på 22 år, gift, og vi venter vores første barn, som
kommer om 2 mrd.

Hvor lang tid barsel har man, og kan man dele den op (Så manden får
halvdelen) ???

SKAL man være i fagforening, hvis manden skal ha' barsel ???

Med venlig hilsen,
Hagman.

Fra : Lene Bagge

Dato : 09-05-02 10:42

Hej

TILLYKKE - vi er selv i lignende omstændigheder, bortset fra jeg ikke er så
langt henne endnu.

Mht. barsel, så lyder den nu på 1 helt år - min venindes kæreste skal gå
hjemme under hele barslen, så mon ikke du kan det også ?

Held og lykke med det - Lene

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-02 11:47

"Lene Bagge" <leenees@e-postboks.dk> wrote in message
> [...]

> Mht. barsel, så lyder den nu på 1 helt år - min venindes kæreste skal gå
> hjemme under hele barslen, så mon ikke du kan det også ?

jeg mener at have hørt noget om at de første 14 uger skal afholdes af
moderen... resten må fordeles efter ønske.... men jo.. den er et helt år
nu.....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Hagman

Dato : 09-05-02 12:13

Takker, men skal manden være medlem af en fagforening for at gå på barsel
???

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-02 12:32

"Hagman" <hagman@stofanet.dk> wrote in message
> Takker, men skal manden være medlem af en fagforening for at gå på barsel

så vidt jeg ved bliver barsel udbetalt af kommunen.... da jeg selv var på
barsel for 8 år siden var jeg bistandsklient....

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Graviditet__barsel_og_orlov/Barselsorlov/
barselsorlov.html

her er de nøjagtige regler... der er vist enkelte fag der giver ret til 8
uger før forventet fødsel..... men det skal tages op med moderens
fagforening

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-02 12:33

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in message

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Graviditet__barsel_og_orlov/Barselsorlov/
> barselsorlov.html

cut and paste linket ind i browseren.... ellers lander du det forkerte
sted...

Fra : Kat

Dato : 09-05-02 13:08

"Hagman" skrev:

> Jeg er en ung mand på 22 år, gift, og vi venter vores første barn,
som
> kommer om 2 mrd.

Tillykke, jeg må vente lidt endnu (1. oktober).

> Hvor lang tid barsel har man, og kan man dele den op (Så manden får
> halvdelen) ???
>

> SKAL man være i fagforening, hvis manden skal ha' barsel ???

Læs de (efter min mening) lidt komplicerede regler på:
www.bm.dk
Og spørg så på din arbejdsplads og evt. A-kasse/fagforening om lige
dine regler, da de kan variere lidt.
Men sådan som jeg forstår det, så:
Kan man kan nu dele barselsperioderne (der er flere forskellige
længder at vælge imellem) op mellem far og mor, og man kan udskyde
noget af den til barnet er ældre, hvis man vil det.
Du skal være medlem af en A-kasse for at få penge i barselsperioden
(dagpenge), da det er den der dækker, medmindre at du har en
arbejdsgiverbetalt ordning. Men det må du undersøge på din
arbejdsplads.
--

/kat
---

Fra : Britta Larsen

Dato : 09-05-02 13:46

"Hagman" <hagman@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

> SKAL man være i fagforening, hvis manden skal ha' >barsel ???

NEJ :)

Min mand er selvstændig og han er ikke medlem af nogen fagforening, eller
var ikke. Det er kommunen der udbetaller din løn i barselsperioden.

M.v.h.

Britta Larsen

P.s. du har også ret til 14 dages barsel selv om du ikke er med i en
fagforening, lige efter fødslen eller når mor kommer hjem med barnet.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-05-02 14:07

> Hvor lang tid barsel har man, og kan man dele den op (Så manden får
> halvdelen) ???

1 år, og efter de første 14 uger, som er reserveret til moderen, kan faderen tage det han har lyst til. Prøv at kigge på
http://www.bm.dk/barselorlov/ der får du svar på det hele.

> SKAL man være i fagforening, hvis manden skal ha' barsel ???

Nej

Venlig hilsen Meta Dam