SQL problemer
Fra : Danlamp Teknik

Dato : 08-05-02 13:24

Hejsa

Er der en der kan hjælpe mig med følgende problem.

Jeg vil gerne have flyttet medarbejdernummer og medarbejdernavn over i en
combo box, men jeg kan ikke få det til at virke ?
Jeg har prøvet med følgende kode

udsnit ---

Combo1.Clear
adoRs.Open "SELECT Medarbejdernummer||'.'||Medarbejdernavn AS Test FROM
Medarbejder ORDER BY Medarbejdernavn", adoConn

If adoRs.BOF And adoRs.EOF Then
MsgBox "Der er ingen poster", 16, "Database problemer"
Exit Sub
End If
adoRs.MoveFirst

Do Until adoRs.EOF
Combo1.AddItem adoRs.Fields("Test")
adoRs.MoveNext
Loop

Slut ----

Er der en eller anden måde som man kan lave dette på ?

Henrik

Fra : Harald Staff

Dato : 08-05-02 14:56

Hei Henrik

Jeg er usikker på sammenslåingen din i SQL. Uanset skal du helst definere
Cursor or Lock. Her er det jeg bruger:

Sub HentKontTyperCombo(Kombo As Combobox)
Dim cnn As New ADODB.Connection 'hvis ingen eksisterer
Dim rst As New ADODB.Recordset
Dim SQLstreng as String

SQLstreng = "SELECT Nummer, Navn FROM T_Tabel ORDER BY Navn"

cnn.Open strConnection 'global variabel. Brug evt eksisterende connection
rst.Open SQLstreng, cnn, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly

'if rst.EOF = true then Msgbox "Intet"
Kombo.Clear
Do Until rst.EOF
Kombo.AddItem rst(1) 'eventuelt rst(0) & "." & rst(1) om jeg forstår deg
ret
Kombo.ItemData(Kombo.NewIndex) = rst(0)
rst.MoveNext
Loop
rst.Close
End Sub

Fra : Henrik Absalon

Dato : 11-05-02 09:27

Hejsa
Tak for svaret, jeg har fået det til at virke.
Men hvad gør følgende linie :

Combo1.ItemData(Combo1.NewIndex) = adoRs(0)

Det ser ud til at det virker selv om jeg ikke tager denne linie med ?

Henrik

Fra : Harald Staff

Dato : 11-05-02 15:57

Hei Henrik

En combobox og en listbox kan lagre et Long nummer sammen med hvert item. Så
jeg pleier å legge IDnr der.

Combo1.List(5) returnerer "Harald"
Combo1.Itemdata(5) returnerer 999 -om dette nå er mitt idnummer.

Så slipper du å ha en separat list eller array til å huske korresponderende
id-numre.

HTH. Beste hilsen Harald