Mit første forsøg på at installere en RPM-~
Fra : _ cjt

Dato : 08-05-02 10:47

Hej!

Jeg yhar for første gang forsøgt at installere en RPM-pakke.
RH 7,2
Men der er en ting jeg ikke forstår...

1) Jeg går ind i mnt/cdrom/RedHat/RPMS og skriver
rpm -i rp-pppoe-3.2
Package ... is already installed"

2) Hvis jeg så (i samme dir) skriver
rpm -e rp-pppoe-3.2
error: Package .. is not installed

Mystisk ???

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-05-02 11:42

cjt> Hej! Jeg yhar for første gang forsøgt at installere en
cjt> RPM-pakke. RH 7,2 Men der er en ting jeg ikke forstår...

cjt> 1) Jeg går ind i mnt/cdrom/RedHat/RPMS og skriver rpm -i
cjt> rp-pppoe-3.2 Package ... is already installed"

cjt> 2) Hvis jeg så (i samme dir) skriver rpm -e rp-pppoe-3.2 error:
cjt> Package .. is not installed

cjt> Mystisk ???

Næh, egentlig ikke... Jeg mener at du ikke skal angive
versionsnummeret når du laver en -e (uninstall), afhænger muligvis af
pakken

Du kan evt. prøve at lave en

rpm -qp rp-pppoe-3.2(.i386.rpm)

Så kan du måske se hvad selve pakken hedder... og så kan du lave en

rpm -e rp-pppoe

(hvis det er det den hedder), tag evt. et kig i man siden til RPM (man
rpm)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 08-05-02 11:51

On 08 May 2002 12:42:26 +0200, Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk>
wrote:

> [...]

Du _skal_ ikke specifere versionens nummeret, prøv med en "rpm -e
rp-ppoe".

>Næh, egentlig ikke... Jeg mener at du ikke skal angive
>versionsnummeret når du laver en -e (uninstall), afhænger muligvis af
> [...]

eller en "rpm -qa | grep rp-ppoe" den vil finde alle pakker der
indeholder strengen "rp-ppoe".

Fra : _ cjt

Dato : 08-05-02 12:15

Tak for hjælpen...

Har taget kig på man rpm!

Er det lige meget hvilket dir man står i når man installerer / afinstallerer
pakker ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-05-02 12:38

cjt> Tak for hjælpen... Har taget kig på man rpm!

cjt> Er det lige meget hvilket dir man står i når man installerer /
cjt> afinstallerer pakker ?

Jep... den bliver installeret der hvor vedligeholderen af pakken har
fortalt hvor den skal installeres... typisk i
/usr/local/etellerandetsted men desværre er Redhat/RPMs ikke så
standard, så det kan variere.

Det kan vistnok lade sig gøre at override den indstilling, men det kan
jeg ikke huske hvordan man gør... køre personligt selv debian

/Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-05-02 16:09

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> fortalt hvor den skal installeres... typisk i
> /usr/local/etellerandetsted men desværre er Redhat/RPMs ikke så

Jo, de er ret standard på det område og installerer alt med /usr som prefix
ligesom debian. Det efterlader /usr/local til programmer installeret 'i
hånden'.

Der har naturligvis været ting, som er blevet flyttet rundt (f. eks.
/usr/man til /usr/share/man), men det har så mange andre distributioner jo
også gjort...

> Det kan vistnok lade sig gøre at override den indstilling, men det kan
> jeg ikke huske hvordan man gør... køre personligt selv debian

Ja, hvis pakken er 'relocatable' - men hvorfor skulle man have brug for det?

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 08-05-02 23:38

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> fortalt hvor den skal installeres... typisk i
> /usr/local/etellerandetsted men desværre er Redhat/RPMs ikke så

Det er jo ikke helt ligegyldigt rpm skal jo kunne se den nye pakke
så hvis man ikke står i dir skal man angive fuld sti eller rpm pakken
skal ligge i et directory der er i path.

--
-
Poul-Erik Andreasen