Jesu brødre
Fra : Ole Madsen

Dato : 08-05-02 10:07

Hvem er Jesu brødre?

Matthæus 25:40 Og Kongen skal svare og sige til dem: Sandelig, siger jeg
eder: Hvad I have gjort imod een af disse mine mindste Brødre, have I gjort
imod mig.

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Johnsen

Dato : 08-05-02 12:54

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Matthæus 25:40 Og Kongen skal svare og sige til dem: Sandelig, siger jeg
> eder: Hvad I have gjort imod een af disse mine mindste Brødre, have I

Mattæus 12:50: "For den, der gør min himmelske faders vilje, er min bror og
søster og mor."

Johannes 20:17: "Jesus sagde til hende: "Hold mig ikke tilbage, for jeg er
endnu ikke steget op til Faderen; men gå hen til mine brødre og sig til dem:
Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud."

Jesu brødre må altså være sande tilbedere, åndelige brødre. De tjener den
samme Gud som Jesus, og følger Jesu Guds vilje.

Hebræerne 2:11: "For den, der helliger, og de, der helliges, har alle samme
fader; derfor skammer han sig ikke ved at kalde dem brødre."

Hebræerne 2:17: "Derfor måtte han i ét og alt blive som sine brødre for over
for Gud at blive en barmhjertig og trofast ypperstepræst, der kunne sone
folkets synder."

Hebræerne 3:1: "Derfor, hellige brødre, I som har fået det himmelske kald
...."

De har fået et himmelsk kald, og har altså som kristne et håb om en
opstandelse til himmelsk liv.

I Mattæus 25:31-46 taler han altså om at mennesker blandt andet skal dømmes
ud fra deres handlemåde overfor disse brødre. Disse menneskers handlemåde
overfor Jesu brødre, hvilke de åbenbart ikke selv hører til, kan tilkendes
liv her udfra.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-02 13:20

"Johnsen" <filip.johnsen@12move.dk> skrev i en meddelelse

> Mattæus 12:50: "For den, der gør min himmelske faders vilje, er min
> bror og søster og mor."

Hertil kan vi da sagens være enige, idet alle sande troende er Guds
børn, og dermed Jesu brødre og søstre.

[ ... ]
> [...]
> menneskers handlemåde overfor Jesu brødre, hvilke de åbenbart
> ikke selv hører til, kan tilkendes liv her udfra.

Og så knækker filmen og dit tilhørsforhold til Vagttårnets lære og
undervisning skinner tydeligt igennem.

Og nej Jesu brødre er ikke Vagttårnets ledelse og/eller de 144.000 i
Vagttårnets forståelse deraf. Jesu brødre og søstre, Guds børn, er
alle dem der kommer til at tilhøre den frelste skare.

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Johnsen

Dato : 08-05-02 13:45

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vagttårnets forståelse deraf. Jesu brødre og søstre, Guds børn, er
> alle dem der kommer til at tilhøre den frelste skare.

Ja, jeg er et af Jehovas Vidner.

Jeg mener ikke at det væsentligste er mit tilhørsforhold. Jeg er
interesseret i Bibelen og hvordan Bibelen fortolker sig selv. Jeg henviste
til nogle vers hvor Jesus og Paulus giver udtryk for at Jesus med udtrykket
"brødre" henviser til sine åndelige brødre, trosfæller.

Tager vi så hans billedtale i Mattæus 25:31-46 taler han om andre menneskers
handlinger, ikke overfor dem selv, men overfor Jesu brødre. På dette
grundlag skal de dømmes. Det er i hvert fald min umiddelbare konklusion af
hans billedtale.

Jeg forstår lignelsen som at der er tre grupper (udover Jesus og hans
engle): fårene, bukkene og Jesu brødre. Hvis Jesu brødre er alle sande
troende, hvem er så de får, der hjælper og støtter dem?

Men så når vi måske ud i en mindre interessant drøftelse om holdninger og
fortolkninger.

Jeg synes generelt at beretningen om Jesu tale på Oliebjerget i Mattæus 24,
25 og i parallelberetningerne er interessant fordi den tale om noget meget
væsentligt for kristne, nemlig Jesu genkomst, og også fordi at det synes som
om mange af tegnene bliver meget tydelige nu. Og hertil hører blandt andet
beretningen om brødrene, fårene og bukkene.

Håber ikke at vi er blevet uvenner, jeg ville bare gerne bidrage med mine
egne tanker.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-02 13:53

"Johnsen" <filip.johnsen@12move.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Håber ikke at vi er blevet uvenner,

Selvfølgelig er vi da da ikke blevet uvenner, - på ingen måde da!

> jeg ville bare gerne bidrage med mine
> egne tanker.

Det er du selvfølgelig mere end hjertelig velkommen til. Her i gruppen
har alle lov til at deltage uanset hvilket tilhørsforhold de har.
Gruppen er ikke for bestemte mennesker, for for afgrænsede emner,
nemlig kristendom og krsitendomsrelaterede emner. Selv ateister
deltager i denne gruppe, og flere af dem endda på en særdeles
konstruktiv og seriøs måde.

Resten af dit indlæg vil jeg nok vende tilbage til ved en senere
lejlighed! Campingvognen står og råber på min tilstedeværelse i dette
pragtfulde sommervej.

--
Med venlig broder hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-05-02 15:06

On Wed, 8 May 2002 14:45:01 +0200, "Johnsen" <filip.johnsen@12move.dk>
wrote:

> [...]
>troende, hvem er så de får, der hjælper og støtter dem?
>
>Men så når vi måske ud i en mindre interessant drøftelse om holdninger og

Næh - det er da først der det begynder at blive interessant

Der har SVJV ikke været JV'ere her i gruppen længe og det er svært at
finde noget uvildigt (og ikke hvidglødende fjendtligt) om JV's
kristendomsforståelse. Den med at der er tre kategorier mennesker
kommer du nok i mindretal på, men kan du argumentere for den, så er
jeg da interesseret i at høre argumenterne.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
8 maj AD 2002
Skt. Desideratus

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-05-02 14:56

On Wed, 8 May 2002 14:19:42 +0200, "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk>
wrote:

>Og så knækker filmen og dit tilhørsforhold til Vagttårnets lære og
>undervisning skinner tydeligt igennem.

Verdensdommen gør det på ingen måde åbenbart at der er en klassedeling
mellem Kristi brødre og søstre og så nogle mennesker som kan frelses
ved at behandle dem pænt, men var det det der mentes? Handlede det
ikke bare om de fortabte?

Jeg kan ikke rigtig forstå sætningen "Disse menneskers handlemåde
[...] kan tilkendes liv her udfra.", men hvis det er JV-kode vil jeg
gerne have det forklaret.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
8 maj AD 2002
Skt. Desideratus

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-05-02 09:34

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke rigtig forstå sætningen "Disse menneskers handlemåde
> [...] kan tilkendes liv her udfra.", men hvis det er JV-kode vil jeg
> gerne have det forklaret.

Det er netop speciel "JV-kode" idet det forstås således at det drejer
sig om hvordan mængden behandler det styrende råd, Vagttårnets
ledelse. Tager vi åbent imod de budskaber de kommer med, støtter vi
dem økonomisk med vore midler, lever vi efter de retningslinier de
fremkommer med, - da gør vi gode handlinger mod Jesu brødre =
Vagttårnets ledelse.

Vi kan altså blive frelst, eller gå fortabt, alt afhængig af om vi vil
underlægge os dette råd af styrende medlemmer af Vagttårnet A/S eller
ej!

Fra : Johnsen

Dato : 10-05-02 14:04

> [...]
>
> Vi kan altså blive frelst, eller gå fortabt, alt afhængig af om vi vil
> underlægge os dette råd af styrende medlemmer af Vagttårnet A/S eller

Jeg er som sagt selv et af Jehovas Vidner.

Det er nok naturligt at "fagnørder" hurtigt får sig et eget ordforråd. Hos
Jehovas Vidner bruger vi meget bibelske udtryk internt for at give udtryk
for noget bibelsk. Men vi har ingen intention om at tale "hemmeligt" eller
"kodet".

Det kan være at jeg ikke skriver særligt klart, men det vil jeg så forsøge
nu.

Jeg skrev: "Jeg forstår lignelsen som at der er tre grupper (udover Jesus og
hans
engle): fårene, bukkene og Jesu brødre."

Jeg forsøgte mig blot med at skabe et simpelt overblik over Jesu lignelse.
Og i den oversigt ser jeg tre grupper af mennesker repræsenteret: 1) Fårene,
2) bukkene og 3) Jesu brødre.

Afkodet er forklaringen som anført ovenfor, at jeg simpelthen mener at
lignelsen umiddelbart arbejder udfra tre grupper: De Gode, De Onde, og dem
som de har handlet overfor.

Hvis I ikke synes at Fårene, Bukkene og Jesu Brødre behandles på denne måde
i Jesu lignelse, ville jeg meget gerne udbede mig en kommentar baseret ud
fra lignelsen. Mine ord er ikke ufejlbarlige, og man vil uden tvivl kunne
analysere mange ting ud fra det jeg skriver, det er ikke mit formål. Jeg
ville blot gerne høre jeres kommentarer til denne ganske simple lignelse.

Igen, mit spørgsmål var: hvis Jesu brødre repræsenterer alle Jesu åndelige
brødre, hvem repræsenteres så ved fårene?

P.S. Jehovas Vidner er ikke en økonomisk organisation, og velvilje afhænger
ikke af økonomiske bidrag. Alle bidrag er anonyme og ingen ved hvem der yder
hvad. Mht hvem der bliver frelst, er det vel næppe "Vagttårnet A/S" der
bestemmer det. Så vidt jeg ved er al dom overladt Jesus Kristus, hvem vi
altså også anerkender. Det indregistrerede selskab "Vagttårnets Bibel- og
Traktatselskab" og det parallelle amerikanske "Watchtower Bible & Tract
Society" er indregistrerede selskaber, som vi har af juridiske årsager. Vi
betragter dem ikke som en ledelse, men som redskaber. Hver enkelt troende er
personligt ansvarlig overfor Kristus, og ingen frelses blot pga medlemskab
af en organisation - ligesom ingen fortabes pga manglende medlemskab.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-05-02 19:38

"Johnsen" <filip.johnsen@12move.dk> wrote in message news:hzPC8.59
> [...]
> personligt ansvarlig overfor Kristus, og ingen frelses blot pga medlemskab
> af en organisation - ligesom ingen fortabes pga manglende medlemskab.

Det lyder godt nok (stort set) i mine ører, men
det er jo ikke sådan, det forvaltes i virkelighedens
verden.

For nogle år siden fik jeg ofte besøg af et ægtepar
fra Jehovas Vidner - de troede faktisk, at de havde
en chance for at omvende mig - jeg var bare nysgerrig.
De havde besluttet, at de ikke ville have børn, fordi de
ville bruge al deres tid på forkyndelse.
Nu er det så bare lige, at jeg er nødt til at spørge:
Hvornår har Gud sat sin første befaling til menneskene
ud af kraft (befalingen om at mangfoldiggøre sig selv)?

Det var meget hårdt for dette ægtepar, især kvinden,
fordi på det tidspunkt var min yngste og yndigste datter
4 år, og kvinden led ved at se hende. Hvorfor tvinger I
mennesker til sådanne uhyrligheder?

Ligeledes er jeg bekendt med, at der også er en vis form
for rangorden hos jer, alt efter hvor mange timer man kan
bruge på forkyndelse.
Er det bibelsk?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-05-02 13:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Det var meget hårdt for dette ægtepar, især kvinden,
>fordi på det tidspunkt var min yngste og yndigste datter
>4 år, og kvinden led ved at se hende. Hvorfor tvinger I
>mennesker til sådanne uhyrligheder?

Jeg havde engang en veninde. Hun var blevet kristen som voksen og kom ud af en
ikke-kristen familie. Hun martredes dagligt over visheden om, at hendes
familie, der ikke blev døbt, ikke kunne være sammen med hende i evigheden.
Hvorfor tvinger I mennesker til sådanne uhyrligheder?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-05-02 14:39

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> familie, der ikke blev døbt, ikke kunne være sammen med hende i evigheden.
> Hvorfor tvinger I mennesker til sådanne uhyrligheder?

Gud kan ikke tvinge mennesker, vi kan heller ikke, det er bare sådan, nogle
vil, andre vil ikke

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-05-02 15:06

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:

>Gud kan ikke tvinge mennesker, vi kan heller ikke, det er bare sådan, nogle
>vil, andre vil ikke

Ok. Måske skal jeg uddybe, da det ser ud til, at det faktisk *kan* misforstås.
Jeg mener selvsagt ikke, at Bodil (eller Ole, for den sags skyld) er skyld i
eller "tvinger mennesker til sådanne uhyrligheder." Min hensigt med
ovenstående (konstruerede) eksempel var at påpege den tilsvarende fejlslutning
(eller urimelighed, alt efter temperament) i Bodils argumentation.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-05-02 12:55

> [...]
> familie, der ikke blev døbt, ikke kunne være sammen med hende i evigheden.
> Hvorfor tvinger I mennesker til sådanne uhyrligheder?

Jeg vidste ikke, at du var blevet Jehovas Vidne?

Mvh. Bodil.

P.S. Hun kan da umuligt være kommet i den kirke, jeg tilhører,
for det er ikke den slags, vi lærer dér.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-05-02 21:09

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg vidste ikke, at du var blevet Jehovas Vidne?

Hvorfor skulle jeg da være blevet det?

>P.S. Hun kan da umuligt være kommet i den kirke, jeg tilhører,
>for det er ikke den slags, vi lærer dér.

Tror du da, at Filip Johnsen selv mener, at hans kirke begår uhyrligheder mod
folk?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But it comes with a free Froghurt!"

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-02 13:52

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> mælte sligt:

> Hvorfor skulle jeg da være blevet det?

Fordi du svarer på et spørgsmål, jeg har stillet
til Jehovas Vidner, men de ønsker øjensynligt
ikke at svare på dette indlæg?

> Tror du da, at Filip Johnsen selv mener, at hans kirke begår uhyrligheder
mod
> folk?

Så må han jo op af stolen og forsvare hans kirkes synspunkter?!

Mvh. Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 15-05-02 13:24

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> familie, der ikke blev døbt, ikke kunne være sammen med hende i evigheden.
> Hvorfor tvinger I mennesker til sådanne uhyrligheder?

Det kan kun være din humør der er høj idag, go vitighed makker???

Så er der også den med den rige præst, der når kirkebøssen tømmes, smider
alle pengene op i luften og råber; " Kære Gud tag hvad du vil have og lad
falde ned på jorden, hvad du vil skænk din tro tjener"

Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-02 22:46

On Fri, 10 May 2002 15:04:01 +0200, "Johnsen"
> [...]

>Igen, mit spørgsmål var: hvis Jesu brødre repræsenterer alle Jesu åndelige
>brødre, hvem repræsenteres så ved fårene?

Fårene er dem i hvem troen har båret den uundgåelige frugt, og de som
troens frugter er gået ud over er *som særlig gruppe* ikke interessant
- de kan være både får og bukke. Jeg mener kun der er to grupper.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
10 maj AD 2002
Skt. Gordion og Epimachus