/ Forside / Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Delphi/Pascal
#NavnPoint
oldwiking 603
jrossing 525
rpje 520
EXTERMINA.. 500
gandalf 460
gubi 270
DJ_Puden 250
PARKENSS 230
technet 210
10  jdjespers.. 200
Klient/Server
Fra : Harald


Dato : 07-05-02 23:23

Hej

Hvad betyder det egentlig at et system er et klient/server baseret system?
Gerne nogle eksempler.

Mvh
HK




 
 
Ukendt (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-02 07:41


"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd853de$0$18425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvad betyder det egentlig at et system er et klient/server baseret system?
> Gerne nogle eksempler.
>
> Mvh
> HK

HUH - *ryster lidt* inden jeg kommer med en længere teknisk udredning, vil
jeg gerne vide hvad du allerede ved om computere og teknologierne.

Så - den korte version (og noget mangelfulde) er at en Klient (det kan være
alt fra en stump kode, over browsere til fuldt færdige applikationer)
forespørger en Server et eller andet (afhængig af miliøet de to processer
arbejder i) - den lange version er (hvis den ikke skal blive FOR lang)
rimeligt teknisk.

John




Harald (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Harald


Dato : 08-05-02 11:52

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:3cd8c961$0$11906$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd853de$0$18425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Hvad betyder det egentlig at et system er et klient/server baseret
system?
> > Gerne nogle eksempler.
> >
> > Mvh
> > HK
>
> HUH - *ryster lidt* inden jeg kommer med en længere teknisk udredning, vil
> jeg gerne vide hvad du allerede ved om computere og teknologierne.
>
> Så - den korte version (og noget mangelfulde) er at en Klient (det kan
være
> alt fra en stump kode, over browsere til fuldt færdige applikationer)
> forespørger en Server et eller andet (afhængig af miliøet de to processer
> arbejder i) - den lange version er (hvis den ikke skal blive FOR lang)
> rimeligt teknisk.

Kom bare med den lange version, jeg tror jeg ved nok om det til at kunne
forstå det. Jeg har rodet en del med databaser og TCP/IP protokoller.

Mvh
HK




Peder Hanghøj (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Peder Hanghøj


Dato : 08-05-02 15:41

Når man deler en database kan man vælge mindst 2 forskelig muligheder

En fil-server-løsning, hvor al kode bliver afviklet på klienterne og data
ligger 'dødt' på serveren.
eller
En klient/server-løsning, hvor der foregår program-aktivitet på både
klient-maskinen og serveren.
Ved den sidste mulighed skal der installeres noget programmel på serveren og
også på klienten.
Det kan være My-SQL, Interbase, MS-SQL m.fl.
Det skulle være mere sikkert og hurtigere på lidt større systemer.

Det er hvad jeg ved.

Peder


"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd9035f$0$58769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd8c961$0$11906$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3cd853de$0$18425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Hej
> > >
> > > Hvad betyder det egentlig at et system er et klient/server baseret
> system?
> > > Gerne nogle eksempler.
> > >
> > > Mvh
> > > HK
> >
> > HUH - *ryster lidt* inden jeg kommer med en længere teknisk udredning,
vil
> > jeg gerne vide hvad du allerede ved om computere og teknologierne.
> >
> > Så - den korte version (og noget mangelfulde) er at en Klient (det kan
> være
> > alt fra en stump kode, over browsere til fuldt færdige applikationer)
> > forespørger en Server et eller andet (afhængig af miliøet de to
processer
> > arbejder i) - den lange version er (hvis den ikke skal blive FOR lang)
> > rimeligt teknisk.
>
> Kom bare med den lange version, jeg tror jeg ved nok om det til at kunne
> forstå det. Jeg har rodet en del med databaser og TCP/IP protokoller.
>
> Mvh
> HK
>
>
>



Konrad (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 09-05-02 09:51

"Peder Hangh?" <peder@hanghoej.dk> wrote in message news:<3cd938ed$0$97297

> En fil-server-løsning, hvor al kode bliver afviklet på klienterne og data
> ligger 'dødt' på serveren.
> eller
> En klient/server-løsning, hvor der foregår program-aktivitet på både
> klient-maskinen og serveren.
> Ved den sidste mulighed skal der installeres noget programmel på serveren og
> også på klienten.

Siger ordet transaktionsstyring dig noget? Man kan næppe nævne en
database i dag, udover sådan noget som Paradox eller MySQL, hvor der
ikke foregår temmelig meget "bag om ryggen" i forhold til clienterne,
på serveren. Og hvis ikke, er det temmelig flot at bruge ordet
"server" om den computer data ligger "dødt" på...Så er det i
realiteten blot en PC'er (eller anden type computer) der indeholder
data, og det kan jo så blot være én af clienterne.

Men din sondring er da helt sikkert valid nok, det er blot svært at
komme i tanker om nutidige systemer der er fil-server baserede...

Ukendt (09-05-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-02 12:15


"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ddf3034d.0205090050.8b04ade@posting.google.com...
> "Peder Hangh?" <peder@hanghoej.dk> wrote in message news:<3cd938ed$0$97297
>
> > En fil-server-løsning, hvor al kode bliver afviklet på klienterne og
data
> > ligger 'dødt' på serveren.
> > eller
> > En klient/server-løsning, hvor der foregår program-aktivitet på både
> > klient-maskinen og serveren.
> > Ved den sidste mulighed skal der installeres noget programmel på
serveren og
> > også på klienten.
>
> Siger ordet transaktionsstyring dig noget? Man kan næppe nævne en
> database i dag, udover sådan noget som Paradox eller MySQL, hvor der
> ikke foregår temmelig meget "bag om ryggen" i forhold til clienterne,
> på serveren. Og hvis ikke, er det temmelig flot at bruge ordet
> "server" om den computer data ligger "dødt" på...Så er det i
> realiteten blot en PC'er (eller anden type computer) der indeholder
> data, og det kan jo så blot være én af clienterne.
>
> Men din sondring er da helt sikkert valid nok, det er blot svært at
> komme i tanker om nutidige systemer der er fil-server baserede...

En Server *kan* principielt sagtens være en klientmaskine også, og af
nutidige systemer er såmænd hele Windows netværks tanken og de (også store)
systemer jeg kender baseret på netop Paradox. Der er intet i Client/Server
teknologien der foreskriver applikationsaktivitet på serveren, det *kan*
være et simpelt spørgsmål om transportmetoden, altså kabler og protokoller.

John



David A. D. Konrad (27-05-2002)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 27-05-02 08:30

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:3cda5c13$0$68635

> En Server *kan* principielt sagtens være en klientmaskine også, og af
> nutidige systemer er såmænd hele Windows netværks tanken og de (også
store)
> systemer jeg kender baseret på netop Paradox. Der er intet i Client/Server
> teknologien der foreskriver applikationsaktivitet på serveren, det *kan*
> være et simpelt spørgsmål om transportmetoden, altså kabler og
protokoller.

Jeg er ikke enig - det er alt for bredt. Med denne definition bliver enhver
application der på én eller anden måde er koblet til et netværk identisk med
client/server, og hvordan vil du så sondre imellem c/s og
enterprisesystemer, peer to peer eller master/slave? Disse "store" systemer
du beskriver er i realiteten blot klienter der deler et par fysiske filer på
et netværksdrev, det er der imho ikke meget client/server over.

Denne definition er imho udemærket
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci211796,00.html





Ukendt (27-05-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-02 17:26


"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:acsn66$6s5$1@sunsite.dk...
> "John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev i en meddelelse
> news:3cda5c13$0$68635
>
> > En Server *kan* principielt sagtens være en klientmaskine også, og af
> > nutidige systemer er såmænd hele Windows netværks tanken og de (også
> store)
> > systemer jeg kender baseret på netop Paradox. Der er intet i
Client/Server
> > teknologien der foreskriver applikationsaktivitet på serveren, det *kan*
> > være et simpelt spørgsmål om transportmetoden, altså kabler og
> protokoller.
>
> Jeg er ikke enig - det er alt for bredt. Med denne definition bliver
enhver
> application der på én eller anden måde er koblet til et netværk identisk
med
> client/server, og hvordan vil du så sondre imellem c/s og
> enterprisesystemer, peer to peer eller master/slave? Disse "store"
systemer
> du beskriver er i realiteten blot klienter der deler et par fysiske filer

> et netværksdrev, det er der imho ikke meget client/server over.
>
> Denne definition er imho udemærket
> http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci211796,00.html

Set ud fra det oprindelige spørgsmål stillet i gruppen, så er jeg enig (det
er sågu da meget godt)

Men....... Du har faktisk ret, hvis men ser på (den oprindelige) definition
af C/S så er enhver maskine sat op i et netværk client/server (en klient der
bliver serviceret), skulle jeg derfor sondre ville jeg gøre det i et hieraki
hvor client/server er TL og derefter forgrener sig til mere og mere
specialiserede netværks- og applikationsstrukture. Respekt for din mening,
men jeg er ikke enig Et udemærket link, men hvis du nærlæser første
paragraf så står der :

[snip]

Client/server describes the relationship between two computer programs in
which one program, the client, makes a service request from another program,
the server, which fulfills the request.

[snup]

Jeg ser ikke fildeling udelukket her, da (i et windowsmiljø) explorer er
klienten der beder Fil- og udskriftsdeling til MicroSoft-netværk (serveren)
om en fil (eller et print, eller anden delt resource).

Så summasumarum - jeg er enig med dig i at definitionen er MEGET bred, og
IKKE fyldestgørende for det oprindelige spørgsmål, så lad der blive fred
og hav en forrygende god dag.

John



Ukendt (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-02 22:36


"Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
news:3cd9035f$0$58769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kom bare med den lange version, jeg tror jeg ved nok om det til at kunne
> forstå det. Jeg har rodet en del med databaser og TCP/IP protokoller.


OK - Men så starter vi lige med at sige at Client/Server ikke nødvendigvis
har noget med databaser og TCP/IP at gøre

Client/Server teknologi er i princippet uafhængigt af protokoller, da det er
en beskrivelse *ikke* et system, man kan opbygge systemer Client/Server.

Når det er sagt så er netop database et meget godt eksempel på en typisk
Client/Server opgave.

I virkeligheden er Client/Server en tanke, eller et koncept på nydansk -
hvor man forestiller sig at een proces forspørger en service fra en anden
proces der servicerer, Grunden til at man anvender Client/Server er at, ved
at opdele processerne kan man uafhængit af hardware og styresystemer lægge
de processer på den hardware/software konfiguration der er bedst egnet til
at styre den pågældende proces. For at tage databaser, kan man snilt
forestille sig en UNIX maskine med en skovlfuld RAM og en passende
processor, der egner sig godt til FireBird - men måske mangler lidt i GUI,
tilgengæld har vi så en Windows der ser godt ud på overfladen - men mangler
lidt i stabilitet, disse egner sig glimrende til den alm. bruger ved et
brugervenligt design og flotte farver, at kører klientprogrammet på (dit
program). Dit program behøver ikke bruge alverdens resourcer på at sende en
forespørgsel til FireBird, maskinen med FireBird behøver ikke bruge alverden
af resourcer på at give et flot indtryk.

Da en DatabaseServer (FireBird og de servere jeg kender til) kan arbejde i
adskildte processer (tråde) kan de således besvare forespørgsler fra flere
klienter af gangen, og skal kun holde rede på transaktionerne for at sikre
at to (eller flere) brugere *ikke* opdaterer den samme record på samme
tidspunkt. I Client/Server miljøet er det Serveren der udfører arbejdet, og
klienten skal så at sige "bare" vente på et svar.

Samme system gør sig gældende ved en filserver, det behøver også bare være
en UNIX maskine uden et GUI, men med en skovlfuld GB (eller TB harddisk
kapacitet), og derudover have en proces der tager sig backup, og en proces
der tager sig af alm. disk vedligeholdelse, evt. en proces der tager sig af
virusdetektering, klienten loader så fra denne maskine og gemmer igen på
samme maskine.

Eller som det er skrevet, på Internettet er det en WebServer der modtager en
forespørgsel og sender siden afsted til Browseren (klienten) på
modtagermaskinen.

Lidt mere komplekst (Perl og PHP) forespørger klienten et script, serveren
beder en anden proces interpreteren om at oversætte til noget den forstår,
evt. beder interpreteren databasen om at hente og bearbejde nogle data, som
sendes retur til interpreteren, der sender en fortolket udgave tilbage til
WebServeren der serverer det hele for Klienten, klientens maskine gør
*intet* andet end at sende en forespørgsel om scriptet, webserveren virker
som middelware, databaseserveren ligger højst sandsynligt på en anden
maskine på netværket.

Så for at summere op :

Er det en kombination af en front-end klient der virker mod brugeren (oftest
et GUI nu om dage), og en server der virker som back-end mod de delte
resourcer (database, filer, printere, modem, scanner o.s.v.). Normalt er
front-end og back-end konfigureret meget forskelligt, med hensyntagen til
deres specifikke rolle i samspillet.Ofte er der tale om forskellige
styresystemer, til forskellige opgaver. OG meget vigtigt når man opbygger et
Client/Server "system" vil det velgennemtænkte system kunne skaleres UDEN
omkostning for systemet som sådan, altså med andre ord det skal være uden
betydning for systemet om der kommer en, to eller tre nye workstations
(klienter) på eller ej, og det skal uden at systemet lider voldsomt under
det være muligt at opgraderer enkelte dele eller hele systemet (her tænkes
specifikt på back-end, da det oftest vil være her behovet opstår).

OG alt dette sagt, vi har end ikke berørt tree-tier/n-tier, distribuerede
objekter. Vi har ikke berørt specifikker arkitekturer som IBM, Sun og Apple
m.fl. så der er nok at tage fat på

Var lige henne og grave lidt i bogstakken, så her lige et par titler jeg
selv har brugt :

Patrick Smith
Client/server computing
Fra SAMS

og

David Linthicum
David Linthicum's Guide to Client/Server and Intranet Development
Fra Wiley

Jeg håber jeg hjalp mere end jeg forvirrede, denne tekst er skrevet over
mange timer, hvor jeg passede mit arbejde, min familie og en telefon
bær over med stavefejl og sig endelig til hvis det fremstår som totalt
sludder (hvilket det nok gør sine steder

John



Harald (08-05-2002)
Kommentar
Fra : Harald


Dato : 08-05-02 23:44

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:3cd99ba9$0$68572$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Harald" <swobu@kroning.dk> skrev i en meddelelse
> news:3cd9035f$0$58769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Kom bare med den lange version, jeg tror jeg ved nok om det til at kunne
> > forstå det. Jeg har rodet en del med databaser og TCP/IP protokoller.
>
>
> OK - Men så starter vi lige med at sige at Client/Server ikke nødvendigvis
> har noget med databaser og TCP/IP at gøre
>
> Client/Server teknologi er i princippet uafhængigt af protokoller, da det
er
> en beskrivelse *ikke* et system, man kan opbygge systemer Client/Server.
>
> Når det er sagt så er netop database et meget godt eksempel på en typisk
> Client/Server opgave.
>
> I virkeligheden er Client/Server en tanke, eller et koncept på nydansk -
> hvor man forestiller sig at een proces forspørger en service fra en anden
> proces der servicerer, Grunden til at man anvender Client/Server er at,
ved
> at opdele processerne kan man uafhængit af hardware og styresystemer lægge
> de processer på den hardware/software konfiguration der er bedst egnet til
> at styre den pågældende proces. For at tage databaser, kan man snilt
> forestille sig en UNIX maskine med en skovlfuld RAM og en passende
> processor, der egner sig godt til FireBird - men måske mangler lidt i GUI,
> tilgengæld har vi så en Windows der ser godt ud på overfladen - men
mangler
> lidt i stabilitet, disse egner sig glimrende til den alm. bruger ved et
> brugervenligt design og flotte farver, at kører klientprogrammet på (dit
> program). Dit program behøver ikke bruge alverdens resourcer på at sende
en
> forespørgsel til FireBird, maskinen med FireBird behøver ikke bruge
alverden
> af resourcer på at give et flot indtryk.
>
> Da en DatabaseServer (FireBird og de servere jeg kender til) kan arbejde i
> adskildte processer (tråde) kan de således besvare forespørgsler fra flere
> klienter af gangen, og skal kun holde rede på transaktionerne for at sikre
> at to (eller flere) brugere *ikke* opdaterer den samme record på samme
> tidspunkt. I Client/Server miljøet er det Serveren der udfører arbejdet,
og
> klienten skal så at sige "bare" vente på et svar.
>
> Samme system gør sig gældende ved en filserver, det behøver også bare være
> en UNIX maskine uden et GUI, men med en skovlfuld GB (eller TB harddisk
> kapacitet), og derudover have en proces der tager sig backup, og en proces
> der tager sig af alm. disk vedligeholdelse, evt. en proces der tager sig
af
> virusdetektering, klienten loader så fra denne maskine og gemmer igen på
> samme maskine.
>
> Eller som det er skrevet, på Internettet er det en WebServer der modtager
en
> forespørgsel og sender siden afsted til Browseren (klienten) på
> modtagermaskinen.
>
> Lidt mere komplekst (Perl og PHP) forespørger klienten et script, serveren
> beder en anden proces interpreteren om at oversætte til noget den forstår,
> evt. beder interpreteren databasen om at hente og bearbejde nogle data,
som
> sendes retur til interpreteren, der sender en fortolket udgave tilbage til
> WebServeren der serverer det hele for Klienten, klientens maskine gør
> *intet* andet end at sende en forespørgsel om scriptet, webserveren virker
> som middelware, databaseserveren ligger højst sandsynligt på en anden
> maskine på netværket.
>
> Så for at summere op :
>
> Er det en kombination af en front-end klient der virker mod brugeren
(oftest
> et GUI nu om dage), og en server der virker som back-end mod de delte
> resourcer (database, filer, printere, modem, scanner o.s.v.). Normalt er
> front-end og back-end konfigureret meget forskelligt, med hensyntagen til
> deres specifikke rolle i samspillet.Ofte er der tale om forskellige
> styresystemer, til forskellige opgaver. OG meget vigtigt når man opbygger
et
> Client/Server "system" vil det velgennemtænkte system kunne skaleres UDEN
> omkostning for systemet som sådan, altså med andre ord det skal være uden
> betydning for systemet om der kommer en, to eller tre nye workstations
> (klienter) på eller ej, og det skal uden at systemet lider voldsomt under
> det være muligt at opgraderer enkelte dele eller hele systemet (her tænkes
> specifikt på back-end, da det oftest vil være her behovet opstår).
>
> OG alt dette sagt, vi har end ikke berørt tree-tier/n-tier, distribuerede
> objekter. Vi har ikke berørt specifikker arkitekturer som IBM, Sun og
Apple
> m.fl. så der er nok at tage fat på
>
> Var lige henne og grave lidt i bogstakken, så her lige et par titler jeg
> selv har brugt :
>
> Patrick Smith
> Client/server computing
> Fra SAMS
>
> og
>
> David Linthicum
> David Linthicum's Guide to Client/Server and Intranet Development
> Fra Wiley
>
> Jeg håber jeg hjalp mere end jeg forvirrede, denne tekst er skrevet over
> mange timer, hvor jeg passede mit arbejde, min familie og en telefon

> bær over med stavefejl og sig endelig til hvis det fremstår som totalt
> sludder (hvilket det nok gør sine steder

Ok, mange tak for den forklaring, så blev man igen lidt klogere :)

Mvh
HK




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste