Hmm... jeg kan ikke rigtig komme igang.
Fra : Jeppe Birkebæk

Dato : 07-05-02 15:25

Hej NG.

Jeg sidder her og prøver på, at komme igang med, at lave lidt flash. Jeg
bruger forresten Flash 5. Ikke noget vildt til, at starte med, bare lige en
enkelt lille menu.
Jeg har siddet og læst en masse af de her spørgsmål og svar for, at se om
jeg kunne skaffe lidt inspiration / tips&tricks, men lige meget hjælper
det...

Hvis jeg vil lave en menu, hvor udgangspuntet bare er en firkantet kasse og
når man køre musen hen over, skal der "folde" nogle menupunkter ud. Jeg har
nået til den konklusion, at det nok skal være et MC. Men hvordan kommer jeg
videre.

1) Jeg tegner kassen
2) Jeg trykker F8 og laver den til et movie Clip
3) Hvad så... skal jeg klikke et eller andet sted i TL og sige: "Så langt
skal det være" - Eller skal jeg tegne alle menupunkterne førs.
-
Det kan godt være, at jeg måske er lidt sløv i betrækket, men er der ikke
en, der vil hjælpe mig igang

på forhånd tak.
Jeppe Birkebæk

P.S. Jeg har lavet alle de der tutorials der er i Flash.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 07-05-02 16:19

Jeppe Birkebæk <jeppe@NOSPAMelysia.dk> wrote:

> [...]
> nået til den konklusion, at det nok skal være et MC. Men hvordan kommer jeg

Hej Jeppe

En hurtig søgning efter "dropdown menu" på www.flashkit.com under
"Tutorials" (vælg Flash 5), giver bl.a. følgende resultat:

http://www.flashkit.com/tutorials/Interactivity/Navigation/Creating-Adri
an_W-200/index.shtml

Vælg "Roll Over" istedet for "Press/Release" som mouse event, så foldes
menuen ud "når man køre musen hen over".

God fornøjelse,
Henrik

Fra : Jeppe Birkebæk

Dato : 07-05-02 21:13

Tak for det

Hilsen
Jeppe

Fra : Bo Dudek

Dato : 07-05-02 17:52

> [...]
>3) Hvad så... skal jeg klikke et eller andet sted i TL og sige: "Så langt
>skal det være" - Eller skal jeg tegne alle menupunkterne førs.

efter du har kreeret dit MC, skal du gå ind i det (db.klik) og
herinder har du en timeline ligesom du har en maintimeline.. MC's
timeline skal indeholde en animation, hvor menuen folder sig ud, og
hvor den folder sig ind..

man kun fx forestille sig, at i frame 1 var den helt inde.. i frame 10
var den helt ude.. og i frame 20 var den helt inde igen.. på den måde
kunne du hoppe fra frame 20 til frame 1 uden at brugeren opdager det

et MC afspiller sig selv og looper, hvis ikke man putter en Stop
action i det.. så der skal være en stop action i frame 1 og en i frame
10 og derudover skal der være en GotoAndStop(0) i frame 20 - håber du
forstår dette

det eneste du nu mangler er en knap.. knapper bruger man til at
aktivere ting i flash.. endvidere snakker man meget om usynlige
knapper, som er en knap, der ikke har noget grafisk indhold, men som
alligevel kan starte noget.. en sådan knap kan du lave ved at der kun
er indhold i sidste (4.frame) i en button..

læg en knap i frame 1, som dækker menu'en, når den er foldet ind.. læg
yderligere en i frame 10 som dækker hele menuen, når den er foldet
ud..

der skal nu være nogle actions på disse knapper der hedder..

frame 1 knap:
on (rollOver) {
tellTarget (this) {
play ();
}
}

frame 10 knap:
on (rollOut) {
tellTarget (this) {
play ();
}
}

(copy'n'paste ovenstående actions, så er du sikker på, at det bliver
rigtigt)

nu skulle din menu faktisk virke.. men ellers ER www.flashkit.com
faktisk ret god ;)

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Jeppe Birkebæk

Dato : 07-05-02 21:12

Tak for det

Hilsen
Jeppe

Fra : Jeppe Birkebæk

Dato : 10-05-02 21:56

Bo.

Jeg er kommet en del videre (dog har jeg ikke haft meget tid), men jeg er
ikke helt med på det der med de "Usynlige knapper". Hvordan laver jeg sådan
en ?

Fra : Jeppe Birkebæk

Dato : 10-05-02 22:02

Ok .. jeg fik en lavet. Men de der actions med Rollover og RollOut. Dem vil
den ikke være med til, at jeg paster ind.

Jeppe