Hærdning: afkøling i vand og olie
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-05-02 10:41

Hvorfor bliver emner der er hærdet ved afkøling i olie en lille smule
hårdere end dem afkølet i vand? Jeg var for nogle ugers tid siden ude på
Aalborg Universitet for at lave nogle hårdhedsprøver af hærdet arnestål. det
viste sig at vores "olie-hærdede" emner blev en lille smule hårdere end de
andre.

for vand :
Min Vickers = 483
Max Vickers = 500

for olie
Min Vickers = 500
Max Vickers = 527

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Jesper Villadsen

Dato : 07-05-02 12:19

Jeg vil råde dig til at læse om det i Materiale & styrkelære......
3.g valgfag på HTX Aalborg har bogen i Maskin
hilsen jesper

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 07-05-02 12:40

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil råde dig til at læse om det i Materiale & styrkelære......
> 3.g valgfag på HTX Aalborg har bogen i Maskin
> hilsen jesper

Jo tak Jesper... Det kan jeg ikke fordi jeg har glemt min bog i mit
skab..

Vi ses i morgen

Fra : TR

Dato : 07-05-02 13:56

"Brian Axelgaard" <_I_HATE_SPAM_axelgaard@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3cd7a12e$0$10874$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hvorfor bliver emner der er hærdet ved afkøling i olie en lille smule
> [...]

hvordan har i behandlet emnerne ?
hvad var udgangs punktet (HV) ?
hvor lang tid er en lille smule ?
Hvad er den kemiske betegnelse for arnestål ??? (% legeringsstoffer)

jeg vil altså sige at dine målinger er forkerte, de målinger jeg har lavet
(dvs for 8 uger siden) var det i alle forsøg vandhærdningen der var hårdere
end den olieafkølede , hvilke det også er i kompendiet. (du er sikker på i
ikke har fået forbyttet målingerne under forsøget ???)
den vandhærdede kan evt være afkølet for kort tid i vandet, hvorved en for
langsomt afkøling opnåes, hvorved en anden ende den i en anden struktur
område....(måske bainit).

kan du ikke lige komme med en nærmere beskrivelse, da jeg syntes det er
svært at gå helt i dybden med, hvad det er du har lavet ?

hilsen TR