|
| Hvad er forskellen på hard links og symobo~ Fra : _ cjt |
Dato : 07-05-02 09:44 |
|
Hvad er forskellen på hard links og symobolic links ?
--
Best regards
Mange hilsner fra
Carsten
DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 09:59 |
|
"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> writes:
> Hvad er forskellen på hard links og symobolic links ?
I et hårdt link henviser til selve filen på disken og giver mulighed
for at give en fil flere filnavne på fuldstændig symetrisk vis. Man
kan ikke se forskel på det oprindelige link til filen og senere
link. En fil bliver først slettet når alle hård links til filen bliver
fjernet.
Et symbolsk link er bare en henvisning til et filnavn. Hvis filnavnet
der henvises til ikke findes peger linket bare ud i den tomme luft.
Læs eventuelt kalendergave 12 fra sslugs julekalender sidste år:
< http://www.sslug.dk/julekalender/2001/12.php3>
--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |
http://hacking.dk |
| |
_ cjt (07-05-2002)
| Kommentar Fra : _ cjt |
Dato : 07-05-02 10:57 |
|
Hvad er forskellen på at bruge
su - root
og
su root
Har "stregen" en betydning... ???
Mange hilsner fra
Carsten
DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 11:33 |
|
"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> writes:
> Har "stregen" en betydning... ???
Ja, det står i manualsiden:
OPTIONS
- make this a login shell
At noget er en login-shell har blandt andet betydning for hvilke
opstartsfiler der bliver udført.
--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless
| |
_ cjt (08-05-2002)
| Kommentar Fra : _ cjt |
Dato : 08-05-02 08:17 |
|
Hej... tak for svaret!
Jeg fik vist både spurgt i denne tråd og i en anden!
Sorry - Dette indlæg er postet i forkert tråd!
| |
Torben Frøberg (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Torben Frøberg |
Dato : 07-05-02 16:00 |
|
Peter Makholm wrote:
> I et hårdt link henviser til selve filen på disken og giver mulighed
> for at give en fil flere filnavne på fuldstændig symetrisk vis. Man
> kan ikke se forskel på det oprindelige link til filen og senere
> link. En fil bliver først slettet når alle hård links til filen bliver
> fjernet.
>
> Et symbolsk link er bare en henvisning til et filnavn. Hvis filnavnet
> der henvises til ikke findes peger linket bare ud i den tomme luft.
Et hårdt link kan vel også blive "slettet" utilsigtet.
F.eks
mount /mnt/cdrom
ln /mnt/cdrom/test /tmp/test
umount /mnt/cdrom
emacs /tmp/cdrom /* Her får man vel en fejl ? */
Mvh. Torben
| |
Henrik Christian Gro~ (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Christian Gro~ |
Dato : 07-05-02 16:04 |
|
Torben Frøberg <torben.froberg@mail.dk> writes:
> Et hårdt link kan vel også blive "slettet" utilsigtet.
> F.eks
> mount /mnt/cdrom
> ln /mnt/cdrom/test /tmp/test
> umount /mnt/cdrom
> emacs /tmp/cdrom /* Her får man vel en fejl ? */
Nej, man kan ikke lave hårde links på tværs af enheder, sikkert for at
undgå netop den situation.
..Henrik
--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
arbejdet selv."
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 07-05-02 16:28 |
|
Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:
> Nej, man kan ikke lave hårde links på tværs af enheder, sikkert for at
> undgå netop den situation.
Nok mere fordi det vil goere fsck en HEL del mere komplekst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus
| |
DUdsen (07-05-2002)
| Kommentar Fra : DUdsen |
Dato : 07-05-02 16:34 |
|
Torben Frøberg wrote:
> Peter Makholm wrote:
>
>> I et hårdt link henviser til selve filen på disken og giver mulighed
>> for at give en fil flere filnavne på fuldstændig symetrisk vis. Man
>> kan ikke se forskel på det oprindelige link til filen og senere
>> link. En fil bliver først slettet når alle hård links til filen bliver
>> fjernet.
>>
>> Et symbolsk link er bare en henvisning til et filnavn. Hvis filnavnet
>> der henvises til ikke findes peger linket bare ud i den tomme luft.
>
>
>
> Et hårdt link kan vel også blive "slettet" utilsigtet.
> F.eks
> mount /mnt/cdrom
> ln /mnt/cdrom/test /tmp/test
> umount /mnt/cdrom
> emacs /tmp/cdrom /* Her får man vel en fejl ? */
Jeg pleger ikke at få lov at lave hard links på kryds af filsystemer in
info fil siger følgende hard links cannot cross
filesystem boundaries. (These restrictions are not mandated by POSIX,
however.)
--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 16:02 |
|
Torben Frøberg <torben.froberg@mail.dk> writes:
> Et hårdt link kan vel også blive "slettet" utilsigtet.
> F.eks
> mount /mnt/cdrom
> ln /mnt/cdrom/test /tmp/test
Det går ikke. Du kan ikke lave hårde links på tværs af filsystemer.
--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and the it
peter@makholm.net | breaks you heart. And if Antartcica doesn't do it
http://hacking.dk | Valerie Kenning might
| -- Antarctica
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 16:17 |
|
Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:
> Nej, man kan ikke lave hårde links på tværs af enheder, sikkert for at
> undgå netop den situation.
Næppe.
Hårde links implementeres ved at der henvises til samme inode fra
flere steder i katalogstrukturen. På det sted i filsystemet er der
ikke 'plads' til at genne et enhedsnavn hvorfor man selvfølgelig ikke
kan henvise til inoder på andre enheder.
Jeg ved ikke hvordan hårde links implementeres på inode-løse
filsystemer. Men de findes da på ReiserFS, ikke?
--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!
http://hacking.dk | -- Kurgan
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 07-05-02 16:27 |
|
Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:
> I et hårdt link henviser til selve filen på disken og giver mulighed
> for at give en fil flere filnavne på fuldstændig symetrisk vis. Man
> kan ikke se forskel på det oprindelige link til filen og senere
> link. En fil bliver først slettet når alle hård links til filen bliver
> fjernet.
Dette er en meget praecis beskrivelse. Du mangler blot at naevne at
man kun kan lave haarde links indenfor _samme_ filsystem, og at man
kan se antallet af navne en fil har ved at se antallet af inodes i "ls
-l". Antallet staar i anden soejle. Heraf kan det ogsaa udledes at
".." er hard links.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 16:37 |
|
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> kan se antallet af navne en fil har ved at se antallet af inodes i "ls
> -l". Antallet staar i anden soejle. Heraf kan det ogsaa udledes at
Ikke antallet af inoder, men værdien antallet af filnavne der peger på
samme inode. Der bruges én inode per fysisk fil. På ext2 gemmes
antallet i inode.i_links_count feltet.
--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice
http://hacking.dk | -- Sidney Freedman
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 07-05-02 16:47 |
|
Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:
> Ikke antallet af inoder, men værdien antallet af filnavne der peger på
> samme inode. Der bruges én inode per fysisk fil. På ext2 gemmes
> antallet i inode.i_links_count feltet.
En smutter. Det var det jeg mente.
Herudover foresvaever det mig, at store filer sagtens kan bruge masser af inodes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus
| |
Claus Rasmussen (08-05-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rasmussen |
Dato : 08-05-02 08:33 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Herudover foresvaever det mig, at store filer sagtens kan bruge masser
> af inodes.
Ja, det mener jeg også. Den første inode er blot indgangen til et
helt træ af inoder, der rummer information om de enkelte blokke i
filen. Den første inode er tilgengæld kun een af (altså uden at
det er en tautologi
-Claus
| |
Peter Makholm (07-05-2002)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 07-05-02 16:52 |
|
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> Herudover foresvaever det mig, at store filer sagtens kan bruge
> masser af inodes.
Tilsyneladende kan hver inode holde information til et sted mellem 12
til 15 diskblokke. Så det har du ret i.
--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and
http://hacking.dk | 2) not saying it
| |
_ cjt (07-05-2002)
| Kommentar Fra : _ cjt |
Dato : 07-05-02 10:57 |
|
Hvad er forskellen på at bruge
su - root
og
su root
Har "stregen" en betydning... ???
Mange hilsner fra
Carsten
DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk
| |
|
|