Netværks collision med kun 2 maskiner ???
Fra : Mikael Jensen

Dato : 07-05-02 10:14

Det kan godt værer at jeg har misforstået noget.. Men i følge min ordbog så
er en collision lig med en fejl, som skyldes at 2 maskiner har prøvet at
"snakke" på samme tid... Men... Jeg har en gammel 3com 100Mbit hub, og der
sidder kun 2 maskiner på, og ikke destomindre, så blinker collision lampen
som et stroboskop. Hvad går da galt og skal jeg værer bange???

Facts :
Filoverførsel med WinCommander
PC 1
2000 server, broadcom gigabit,
PC 2
NT 4.0 Server, Intel pro
Netværk:
PC1 -> 3com hub -> HP Switch -> PC2
Switchen viser kun 30-50% belastning

På forhånd tak
Mikael Jensen
--
MJe@doms.DenmarK ????
Take a guess

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-05-02 09:23

On Tue, 7 May 2002 10:13:58 +0100, "Mikael Jensen"
<MJe@doms.DenmarK> wrote:

> [...]
> sidder kun 2 maskiner på, og ikke destomindre, så blinker collision lampen

Hvad får dig til at tro, at de to maskiner ikke forsøger at sige
noget samtidig? Hvis du laver en filoverførsel fra A til B, vil B
jo samtidig stå og sende kvitteringer til A.

> Hvad går da galt og skal jeg værer bange???

Det kan også være fysiske fejl, der giver kollissioner. Men hvis
performance i øvrigt er, hvad du forventer, så er der jo ingen
grund til at gøre et problem ud af det.

-A

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-05-02 09:32

In <ab82bh$7eh$1@sunsite.dk> "Mikael Jensen" <MJe@doms.DenmarK> writes:

> [...]
>sidder kun 2 maskiner på, og ikke destomindre, så blinker collision lampen
>som et stroboskop. Hvad går da galt og skal jeg værer bange???

Kollisioner på et ethernet skal være der, ellers er der for
lidt trafik

Det er simpelthen den måde trafikken fordeles på efter den
protokol, så kollisioner er ikke en fejl, men bare et udtryk
for at der er mere end en maskine på det pågældende netsegment.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : C D

Dato : 07-05-02 21:12

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> protokol, så kollisioner er ikke en fejl, men bare et udtryk
> for at der er mere end en maskine på det pågældende netsegment.

Hej Birger

Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret hvorfor der SKAL være kollisioner
på et ethernet ????

Hvad nu når du kører full duplex ?
Hvordan opstår så de kollisioner du mener der skal være ?

\Claus

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-05-02 22:28

"C D" <claus@danielsens.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret hvorfor der SKAL være kollisioner
>på et ethernet ????
>
>Hvad nu når du kører full duplex ?

Så er der naturligvis ikke kollisioner.

>Hvordan opstår så de kollisioner du mener der skal være ?

Der skal være kollisioner på et halv-duplex-æternet som det spørgsmålet
handlede om (en hub kan kun køre halv duplex).

(Når folk hjælper ved at fortælle noget der faktisk er relevant for den
situation et spørgsmål handler om, så er det ikke smart at kritisere dem
for at sige noget der ikke er relevant i alle mulige andre situationer
som er irrelevante for spørgsmålet - så bliver folk nemlig hurtigt
trætte af at hjælpe.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ole Junker

Dato : 08-05-02 00:29

On Tue, 7 May 2002 22:12:16 +0200, "C D" <claus@danielsens.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret hvorfor der SKAL være kollisioner
>på et ethernet ????
>
>Hvad nu når du kører full duplex ?
>Hvordan opstår så de kollisioner du mener der skal være ?

Hej Claus

Det er nok lidt bedre at sige, at på Ethernet er kollisioner
uundgåelige. Sådan er Ethernetprotokollen.

Når du kører full duplex med 2 eller flere maskiner på en hub, så er
hver maskine forbundet med hubben med 4 par parsnoede ledninger.
Ellers kan det ikke fungere. Et par anvendes til at sende. Et par
anvendes til modtagning. Et par anvendes til "carrier detect". Og det
sidste par anvendes til "collision detect".

Man siger, at den fysiske topolgi er stjernetopologi. (Alle PC'ers
kabler samler sig i midten hos hubben). Men den logiske topologi er
stadigvæk bustopologi. Bussen befinder sig inde i hubben, og det er
her kollisionerne opstår, når 2 maskiner sender på bussen samtidig.

-------------------
Ole Junker
ojunker[hos]e-box.dk

Fra : Mikael Jensen

Dato : 08-05-02 12:19

Tak for alle de gode svar... Nu er jeg lidt mere rolig.. Men det forklare
stadig ikke hvorfor jeg kun har 30-50% belastning, når den burde udnytte
100% (eg. fil overførsel). Der var desværre ikke belastnings måler på huben
så spørgsmålet er om switchen bare undlader at måle alle collisionerne, og
dermed får en lavere belasningsgrad da "halvdelen" ikke bliver talt med ?!?

Fra : Ole M

Dato : 10-05-02 00:12

Mikael Jensen <MJe@doms.DenmarK> skrev:
> [...]
> collisionerne, og
> dermed får en lavere belasningsgrad da "halvdelen" ikke bliver talt
Det er de færreste hjemmePC'er som kan sende data med 100Mbit. Jeg
tror du skal være godt tilfreds med dine ca. 40Mbit/s. Prøv at sætte
en PC mere på dit net, så skal du se kollisioner