Hjælp til en kode
Fra : Chipmand

Dato : 07-05-02 00:45

Hejsa
Jeg har den del billeder på min side som jeg selv har taget. Findes
der en HTML kode som man kan ligge ind på siden så folk ikke kan
højreklikke for at gemme et evt. billed. Jeg har forsøgt denne men den
virker ikke:
function click()
{
if (event.button==2)
{
alert (' du må ikke snuppe mit billed uden tilladelse fra mig')
}
}
document.onmousedown=click
</SCRIPT>

Jeg har fundet den ovennævte på en anden side jeg er så ny i
hjemmesider at jeg ikke ved om den viste kode er HTLM.

Takker for hjælpen

MVH
Chipmand

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 01:16

Tue, 07 May 2002 01:44:58 +0200, skrev Chipmand
<chipmand@nospam.dk>:

>Jeg har den del billeder på min side som jeg selv har taget. Findes
>der en HTML kode som man kan ligge ind på siden så folk ikke kan
>højreklikke for at gemme et evt. billed.

Gå ind på en søgemaskine, f.eks. google og søg på »ingen
højreklik« eller »no right click« og du får masser af scripts at
vælge i mellem.

Men, hvad vil du opnå med det?
Det er en af de mest irriterende ting på en side, da det
forhindrer en i at bruge de fornuftige ting, som man kan med
højreklik, f.eks. gå frem og tilbage.

Og billederne kan alligevel så let som ingenting gemmes.
De ligger jo allerede på computeren i Temp. Internet Files, man
kan bruge filer => gem som, kigge i kildekoden og finde stien til
billedet osv.

Det er iøvrigt tilladt at gemme et billede på computeren til eget
personligt brug og dem du generer ved det er dem, der ikke er så
kyndige.

Hvis du har et billede af din Ferrari på din hjemmeside og en
tiårig knægt vil bruge det som baggrundsbillede på sit
skrivebord, hvad kan det gøre?

Er der nogen i ond tro, der vil bruge billedet på sin egen
hjemmeside, så er det ikke lovligt uanset højreklik eller ej og
de ved, hvordan man får fat i billeder på trods af alle
forhindringer på siden.

Så det er dem, der ikke vil misbruge dine billeder du rammer med
et »ingen højreklik« og ikke misbrugerne.

Så glem det, sæt evt. en tekst med foto: chipmand på billederne i
stedet for, det generer ikke dine besøgende som det gør, hvis man
ikke kan højreklikke på siden.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Kasper Christensen

Dato : 07-05-02 08:44

> [...]
> De ligger jo allerede på computeren i Temp. Internet Files, man
> kan bruge filer => gem som, kigge i kildekoden og finde stien til

Man kan skam ogaå bare trykke på både vnstre og højre musetast (På samme
tid) så dukker menuen op.

> Det er iøvrigt tilladt at gemme et billede på computeren til eget
> personligt brug og dem du generer ved det er dem, der ikke er så
> kyndige.

Må man godt bruge det til privat brug. Men der er jo ophavsret på det?

Mvh

Kasper

Fra : Chipmand

Dato : 07-05-02 09:18

On Tue, 7 May 2002 09:43:51 +0200, "Kasper Christensen"
<kasper@*SLET*kasperc.dk> wrote:

> [...]
>tid) så dukker menuen op.

>Må man godt bruge det til privat brug. Men der er jo ophavsret på det?

Jeg takker for tippet fandt en på google jeg kunne bruge.
Mvh
Chipmand

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 14:37

Tue, 07 May 2002 10:18:22 +0200, skrev Chipmand
<chipmand@nospam.dk>:

>Jeg takker for tippet fandt en på google jeg kunne bruge.

Dårlig ide.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-02 14:39

On Tue, 07 May 2002 10:18:22 +0200, Chipmand <chipmand@nospam.dk>
wrote:

>Jeg takker for tippet fandt en på google jeg kunne bruge.

Sandsynligheden taler for at den let kan omgås (klipkopiering af hele
siden, screendump, deaktivering af javascript, cache-filer,
muse-stunts, keyboard-genveje, etc.).

Du har således måske forhindret folk i at højreklikke. Men "højreklik"
er alt andet end en udtømmende liste over de muligheder, folk har.

Læs evt. Knuds indlæg igen, og overvej hvilket problem, det er, du
forsøger at løse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-02 14:37

Tue, 7 May 2002 09:43:51 +0200, skrev "Kasper Christensen"
<kasper@*SLET*kasperc.dk>:

>Må man godt bruge det til privat brug. Men der er jo ophavsret på det?

Ja, man må altid gerne bruge et billede på sin egen computer,
f.eks. som tapet på skrivebordet eller lave et print af billedet.

Men man må ikke udgive det på nogen måde eller overdrage det til
andre.

Fra : Chipmand

Dato : 08-05-02 21:44

On Tue, 07 May 2002 15:36:30 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>f.eks. som tapet på skrivebordet eller lave et print af billedet.
>
>Men man må ikke udgive det på nogen måde eller overdrage det til

Det jeg skulle var at beskytte nogle billeder som jeg selv har taget.
Jeg har sammen med koden skrevet copyright chipmand ind i billederne

mvh
Chipmand

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-05-02 22:09

Wed, 08 May 2002 22:44:24 +0200, skrev Chipmand
<chipmand@nospam.dk>:

>Det jeg skulle var at beskytte nogle billeder som jeg selv har taget.

Og du beskytter stadig ikke noget som helst med et »ingen
højreklik«, du generer blot de besøgende på din side.