Energiforbrug
Fra : Jakob Jensen

Dato : 06-05-02 16:53

Kan nogle af jer topatleter hjælpe mig og svare på følgende

På én af mine ugentlige lange løbeture, har jeg spekuleret på, om ens
energiforbrug er proportionalt med pulsen?
Eksempel: Jeg løber 10 km på 45 min og min gennemsnitspuls er 150. Ugen
efter løber jeg den samme tur på 40 min, men med samme gennemsnitspuls. Har
jeg (i teorien) brugt lige meget energi på begge ture eller kan man ikke
stille det sådan op?
Grunden til jeg spørger er, at I kender nok alle samme dage, hvor man
bare ikke kan flytte fødderne. Hele løbeturen er hård og man er forpustet og
træt hele vejen. Andre dage er det lige omvendt: man løber som aldrig før,
man svæver næsten og føler ikke det er hård overhovedet. Jeg har oplevet at
man godt kan have sammen gennemsnitspuls på sådanne dage, og jeg ku netop
derfor godt tænke mig at vide, om man ud fra pulsen kan konkludere at man
har brugt samme mængde energi, eller man skal indtage større mængder
kalorier på de dage, hvor det føles hårdt?
Håber I kan hjælpe mig?
Mvh
Jakob

Fra : J.H. Kongaa

Dato : 10-05-02 23:29

Ja, dit energiforbrug er proportionalt med pulsen - jo højere puls, desto
mere energiforbrænder du. Men du har ikke forbrændt lige meget på de to
løbeture, da du jo ikke har løbet i lige lang tid, den samlede effekt er
mindre på den gode dag (effekt joule/sekund).
Årsagen til at du "flyver" af sted på den gode dag kan søges mange steder:
medvind f.eks., forbedret løbeøkonomi (bedre løbestil), bedre
restitution fra anden/tidligere træning, o.s.v.
Hvis du fører træningsdagbog, vil du måske kunne se et mønster.