Labidochromis Caeruleus+85L akvarie?
Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 17:06

Hej..
Hvordan ville det gå, hvis jeg puttede 4 (2 hunner og 2 hanner)
Labidochromis Caeruleus(Golden spec.) ned i et 85L akvarie sammen med 8
neonfisk?
-og så måske et par mysteriesnegle til algerne?

Jeg har så et 30L akvarie til hunnerne når du får æg ...

Har froste rejer og normal flagefoder - køber nok snart lidt myggelarver -
det kan de vel godt leve af?

Så bare sand i bunden af de 2 akvarier, en masse sten stablet og så måske en
enkelt plante i hvert akvarie... så er den hjemme?

Vandskift: skal jeg skifte vand hyppigt (forhold: 4 Labidochromis Caeruleus
og 8 neonfisk i 85L) hvor meget/hvor tit?

mvh dennis

Fra : katja

Dato : 06-05-02 19:03

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd6a9ad$0$97277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> neonfisk?
> -og så måske et par mysteriesnegle til algerne?

Tjeh Golden spec burde nok have lidt mere plads.. men de vil da kunne
overleve i et 85 liters, hvorfor de så skal gå sammen med neonfisk forstår
jeg så ikke.. - Neonfisk har helt andre krav til vandkvaliteten og
indretningen osv!.

> Jeg har så et 30L akvarie til hunnerne når du får æg ...
Jeg går ud fra du taler om Goldenspec hunnerne.. som godt nok får æg, som de
dog tager i munden staks og gumler på til de er små levedygtige unger - så
dit 30 liters er så til unger og ikke æg! - medmindre det var neonfiskene du
talte om

> Har froste rejer og normal flagefoder - køber nok snart lidt myggelarver -
> det kan de vel godt leve af?
Frosnerejer ? - Mbunaer - altså goldenspec skal have forholdsvis vegetabilsk
foder frem for proteinindholdigfoder! så hellere lidt grønsager og lign frem
for alt for meget protein

> Så bare sand i bunden af de 2 akvarier, en masse sten stablet og så måske
en
> enkelt plante i hvert akvarie... så er den hjemme?
Tjaeh.. eftersom jeg personligt mener at nogle af dine spørgsmål viser en
smule uvidenhed, så vil ejg vove og påstå den ikke bare er hjemme, men du
vitterligt skal have læst lidt op på de fisk du har!
men i teorien.. så var den bare hjemme ja

> Vandskift: skal jeg skifte vand hyppigt (forhold: 4 Labidochromis
Caeruleus
> og 8 neonfisk i 85L) hvor meget/hvor tit?

Altså det er svært.. jeg kender ikke så meget til neonfiskene, dine golden
spec vil elske dig for det hvis du skifter minimum en tredjedel hver uge -
måske neonfiskene vil dø af det ?

> mvh dennis

Katja

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 19:23

Neonfiskene er ren og skær for pyntens skyld... de "er-der-bare" hvis du
forstår.

Har hørt, at når hunden har æg i munden, så får man det beste resultat, hvis
man sætter hende i et lille akvarie for sig selv, når underne så er
udklækket, sættes moderen tilbage i det store akvarie... er det da helt hen
i vejret?

Skal jeg fodre dem med grøntsager ? - har sq læst myggelaver ect.skulel være
ok...

Men har det nogen indflydelse på hvorvidt de yngler, at akvariet er lige
underkanten?

Neonfiskene skader jo ikke, vel?

Fra : katja

Dato : 06-05-02 20:12

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd6c9d7$0$68674$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Neonfiskene er ren og skær for pyntens skyld... de "er-der-bare" hvis du
> forstår.

Well selvom de bare er til pynt.. ville jeg nu ikke smide dem sammen med
Malawicichlider - men nej, der sker nok ikke noget ved det, andet en de har
det skidt!

> [...]
> man sætter hende i et lille akvarie for sig selv, når underne så er
> udklækket, sættes moderen tilbage i det store akvarie... er det da helt

Det er korrekt hunnen går med æggene i munden. Omkring "tømningen" af fisken
er der mange måder at gøre det på, mangle lader moderen gå i akvariet og
spytte ungerne ud der . kræver en del gemmesteder for de skal overleve,
andre flytter hunnen og helt andre Tømmer vitterligt hunnen og sætter hende
såtilbage med det samme igen.

> Skal jeg fodre dem med grøntsager ? - har sq læst myggelaver ect.skulel
være
> ok...
Altså.. med grønsager, mente jeg jo ikke lige hvad du nu havde tilovers i
køleskabet *GG* - men kogte agurker, ærter og salat giver en masse godt til
disse fisk, som primært lever af alger og andet grønholdigt i
virkeligheden. - nogle steder fraråder de totalt at fodre med f.eks.
myggelarver - med en udtalelse om at deres tarme ikke kan holde til det,
andre steder - siger de at det må man gerne fodre med engang imellem! - og
well må erkende at jeg da kender nogle som en sjælden gang giver deres
Mbunaer røde myggelarver og fiskene ser da ud til at trives!

> Men har det nogen indflydelse på hvorvidt de yngler, at akvariet er lige
> underkanten?

De skal nok kunne yngle selvom de i et lille

> Neonfiskene skader jo ikke, vel
-som tidligere nævnt.. nej de skader ikke, men de passer heller ikke ind
overhovedet!

katja

og svar til den anden mail.. jeps godt med sten og lign så du k an lave
klippeformationer og massere små huler og huller

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 21:05

ok, så skulle jeg da være ved at have styr på det :)
Skal jeg bare normalt koge ex. agurker? -virker forkert ...
Hva' med flagefoder?

-det med neonfiskene;
Jeg har iøjeblikket 2 blålæbede mundrugere til at gå sammen med 8 neonfisk,
og så en enkelt tetra... og så en gul sugemalle... Jeg ville så skaffe mig
af med de 2 mundrugere (har en nabo der er interesseret) og så den ene
tetra...
Ved faktisk ikke med den sugemalle... skulle jeg også skaffe mig af med den?

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 21:22

lad os nu sige, at jeg ahr en moderfisk med æg i munden i mit lille
akvarie...
Så når de er færdigudruget passer moderen på dem, så når de er store nok til
at kalre sig selv, hva så? lader moderen dem så bare svømme rundt? - eller
æder hun dem? -du sagde der skulle være godt med gemmesteder?

:)

Fra : katja

Dato : 06-05-02 22:14

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd6e5a2$0$18628$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

tetra...
Ved faktisk ikke med den sugemalle... skulle jeg også skaffe mig af med den?

klippeklistrede lige mailene sammen

først omkring yngleadfærden - når du sætter hunnen med æg over i
yngleakvariet.. er der flere fordele.. dels bliver hun ikke stresset rund af
de andre fisk [hun spiser jo ikke i den periode hun har æg - dvs hærdede
ældre hunner gør *GG*] - men hun vil også først åbne munden og lede dem ud
til friheden når de er helt klar - -hvornår hun ender som kanibal ved jeg
ikke.. har aldrig brugt denne metode selv faktisk.. men tror nu nok hun
efter et stykke tid så vil spise ungerne... - så det er bare at smide hende
tilbage i det store akvarie så hurtigt som muligt! - en dårlig ting kan
være.. at hun kommer ud af "fælleskabet" og må til at klatre op af rangstien
igen.. forfra !

Grønsager skal koges.. - det frigir et eller andet stof.. som jeg ikke kan
huske hvad hedder. men hvis de ikke bliver kogt først.. vil fiskene ikke
kunne fordøje dem ordentligt.. mener det er noget i den stil!

Flagefoder er skam også fint nok.. det er jo bare trist for fiskene at leve
af det dag ud og ind. når man kan fodre med alternativer..

Neonfiskene osv

Så en der havde svaret som havde dårlig erfaring med det.. de blev
simpelthen spist *GG* - såeh.. jeg ville heller ikke putte dem i - den
lille gule sugemalle er fin nok.. - måske du endda skulle købe et par
stykker til ?

katja

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 19:25

ang. dekoration osv. ved godt de skal ha man huler, dem ville jeg så danne
af stenene, ikke okay?

NEJ; jeg ved ikke så meget om det
er ny i faget ...

Fra : John Pedersen

Dato : 06-05-02 20:24

Hej Dennis

Af bitter erfaring ved jeg Labidochromis elsker Neon fisk, men det er som en
lille snack i ny og næ.

Så hvis du gerne vil beholde dine neon fisk så "smid" dem ikke i samme
akvarie som dine Ciclider

Mvh
John

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 22:21

doh
meeeen: neonfiskene er ret store.. og jeg regner med at købe mine
Labidochromis så små som muligt...
tror du så der ville ske noget da?

Fra : Davidsen

Dato : 06-05-02 22:58

Bare en sidebemærkning...
Hvis din "gule sugemalle" tilfældigvis er en Gyrinocheilus aymonieri (og med
et utal af salgsnavne, bl.a. Flying Fox, algeæder, kinesisk ditto, sugemalle
osv.) vil jeg da bare lige råde dig til at skille dig af med den i tide, da
den bliver alvorligt aggressiv med tiden, og desuden ikke er en voldsom god
algeæder...

se evt her http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/algeater.htm
og her http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/

MVH
Davidsen

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 07-05-02 14:05

Ja, det er så sådan en :)
I starten da jeg puttede mine andre mundrugere ned til den (sugemallen) i
akvariet, jagede den også vildt rundt med dem osv. og der røg et par fisk
:/ - men da den største af mundrugerne kom til sig selv var det sq
omvendt... nu er sugemallen ofret :/
Så den skal bare sættes på plads... :D - men ved dog ikke om jeg tør satse
på det...

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 06-05-02 22:43

Så har jeg hørt noget med flamingo i bunden af et sandakvarie... kan godt se
det smarte i det... men bliver den ikke muggen el. lign. når den ligger et
par år under vand?

Fra : katja

Dato : 06-05-02 23:58

Dennis Mortensen <psyco_dm@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd6f899$0$78791$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
se
> det smarte i det... men bliver den ikke muggen el. lign. når den ligger et

Når man har cichlider har man bundlag der er cichlide egnet - dvs - cichlide
grus.. som er grus.. i forhold til alm nærmst sten.. man har i bunden af sit
selskabs akvarie.. - grusset eller sand som nogle har i bunden, bruger
cichliderne til at rense gælder med... - desuden så har nogle af
cichlidetyperne tendens til at lege indretningseksperter og kan nå at flytte
ret mange kilo grus/sand! - dette gør.. at ens fundament jo er temmelig
ustabilt og ens stenopsætninger knapt så stabile.. derfor bør man smide en
flamingo plade i bunden af akvariet!

og nej den rådner skam ikke!

katja

Fra : Dennis Mortensen

Dato : 08-05-02 19:12

Hej igen...
Er løbet over et par artikler hvor der står at Labidochromis Caeruleus
spiser ex. muslinger og myggelarver...

http://www.akva-net.subnet.dk/caeruleus.htm
http://www.lassechristiansen.subnet.dk/labidochromis_caeruleus.htm
http://www.akvariewest.dk/Galleri/Cichlider/Malawi/Labidochromis/Labidochrom
is_caeruleus.html

Men snakker med forhandleren om det :)

-Har nu købt 2 sække sand til akvarierne, og jeg kører til Aalborg efter
fisk (og snegle) fredag...
Desuden har jeg skåret 2 dejlige flamingostykker ud :)
Bare synd jeg skal "dræbe" 8 fisk...

Men ang. planter... hvad foreslår i jeg gør der?
-Malawicichlider skulle jo grave dem op? men har oz hørt, at golden spec
langt fra er de værste til det...
Nogen siger; potte med grus/plante i under sandet... men der kommer jo ik så
meget grus i at det kan dække en hel urtepotte...

Vil så ved samme lejlighed sige tak for alle de dejlige svar...

mvh
dennis