Ny-installeret SuSE 8 Pro, men kan ikke bo~
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 06-05-02 15:58

Hej alle,

jeg har lige installeret en SuSE 8.0 Pro på min maskine, til erstatning
for Mandrake 8.2.

Jeg startede med at smutte en tur i Mandrake, og i en console skrive
"lilo -u /dev/hda" for at fjerne lilo.

Det virkede også, og min maskine bootede så Windows, uden nogen
bootmanager af nogen art.

Gik igang med SuSE installationen (som jeg iøvrigt ikke lige heeelt
synes var alt for heldig på et tidspunkt). Den blev installeret. Og da
så jeg bootede maskinen, bootede den i XP ?

Nu, har jeg så en SuSE 8 installeret. Men kan ikke boote på den. Er der
nogen som kan hjælpe mig til at få installeret noget lilo osv., så jeg
kan boote ? (Den grafiske boot-klient).

--
Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 06-05-02 16:00

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Nu, har jeg så en SuSE 8 installeret. Men kan ikke boote på den. Er der
> nogen som kan hjælpe mig til at få installeret noget lilo osv., så jeg
> kan boote ? (Den grafiske boot-klient).

Du skal boote fra floppy hvis du har har både linux og windovs på
maskinen. Det fortæller suse dig under installationen.
Hvis du har lavet bootdisketten under installation skal du blot sætte
den i drevet under opstart.

Hilsen Claus.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-02 17:05

Den Mon, 06 May 2002 17:00:28 +0200 skrev Claus Christian Larsen:

>Du skal boote fra floppy hvis du har har både linux og windovs på
>maskinen. Det fortæller suse dig under installationen.

Hvornår har de lavet det om? De gamle SuSE-versioner (mindst indtil 7.0)
har da nok kunnet finde ud af at installere LILO i dual-boot.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-05-02 17:46

Kent Friis wrote:

<snip>

> Hvornår har de lavet det om? De gamle SuSE-versioner (mindst
> indtil 7.0) har da nok kunnet finde ud af at installere LILO i
> dual-boot.
<snip>

Som standard pille SuSE 7.2 & 7.3 (og 8.0) ikke ved MBR når der
er andet på maskinen, man skal selv huske at bede YaST om det
under installationen.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 06-05-02 18:15

Kent Friis wrote:

> Hvornår har de lavet det om? De gamle SuSE-versioner (mindst indtil 7.0)
> har da nok kunnet finde ud af at installere LILO i dual-boot.

ok jeg har ikke lagt så meget mærke til det da jeg kun kører med et
operativsystem på en maskine.

Men suses "varemærke" er jo en meget let installation så jeg er rimelig
sikker på at der er svaret "forkert" på et trin under installationen.

Hilsen Claus.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 06-05-02 19:21

In article <3CD6BA2A.8030607@netscape.net>, Claus398@netscape.net
says...

> Men suses "varemærke" er jo en meget let installation så jeg er rimelig
> sikker på at der er svaret "forkert" på et trin under installationen.

Det var faktisk lidt derhen ad. Ikke et forkert svar, men uvidenhed

I Mandrake er der en dejlig nem knap. Den hedder "Lav det hele for mig"
(Ok, det gør den ikke helt, men...), og opretter alle de partitioner for
dig der er brug for.

Det skal man selv gøre i SuSE 8. Jeg vidste f.eks. ikke at der åbenbart
skal være en /boot partition. Derfor havde jeg bare en swap og en /.

Jeg gjorde simpelthen det at jeg re-installerede den fra scratch, og
prøvede at slå op i en af de medfølgende bøger

Oprettede en /boot, / og swap, så var den der... Og SuSE's grafiske
bootmanager er MEGET lækker synes jeg iøvrigt.

I det hele taget er SuSE 8 faktisk ret god at arbejde med (umiddelbart
indtryk).

Og for en gangs skyld er jeg faktisk glad for de penge jeg har givet ud
for et operativsystem. Ikke noget med at det koster mig en halv million
(ligesom 2000/XP Pro), og jeg har fået en pakke med bøger, CD'ere, DVD
og en lækker pakke. Til under kr. 700,-.

Så kan man da ikke lade være med at tænke sit omkring MS og deres
priser...

--

Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-02 20:01

Den Mon, 6 May 2002 20:21:16 +0200 skrev Jacob Saaby Nielsen:
> [...]
>
>Det skal man selv gøre i SuSE 8. Jeg vidste f.eks. ikke at der åbenbart
>skal være en /boot partition. Derfor havde jeg bare en swap og en /.

Det er en god ide, men det burde ikke være noget krav.

>Jeg gjorde simpelthen det at jeg re-installerede den fra scratch, og
>prøvede at slå op i en af de medfølgende bøger

re-install? Tror du det er windows?

>Oprettede en /boot, / og swap, så var den der... Og SuSE's grafiske
>bootmanager er MEGET lækker synes jeg iøvrigt.

Er det ikke bare den nye LILO?

Mvh
Kent

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 07-05-02 12:25

In article <ab6jsf$r3l$2@sunsite.dk>, leeloo@phreaker.net says...

> Det er en god ide, men det burde ikke være noget krav.

Ok ? Tjah, jeg ved ikke bedre, så sådan blev det

> re-install? Tror du det er windows?

Hehe... =)

> Er det ikke bare den nye LILO?

Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg ved at Mandrake og SuSE hver har deres
måde at vise den på. Mandrake's understøtter åbenbart ikke whitespace.
De bliver vist med underscore. Den er nu meget pæn, det er så noget helt
andet.

SuSE's er bare... ja... dens udseende tiltaler mig meget. Om der så
derudover er forskel på dem, det ved jeg endnu ikke.

--

Jacob Saaby Nielsen
http://www.kode-fu.net