Linux og NetExpress
Fra : _ cjt

Dato : 06-05-02 10:49

Jeg har ADSL-abonnement (NetExpress).
Normalt kobler jeg op via et stykke software der kan håndtere PPoE (dét
følger med NetExpress)

Da jeg ikke har router vil jeg sætte en Linux-box op som router og NAT'te
til flere IP-adresser.

Kan man det med Linux, så Linux håndterer PPoE og holder forbindelsen til
Internettet?

Mange hilsner fra
Carsten

DK-2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Flummer

Dato : 06-05-02 12:13

> Kan man det med Linux, så Linux håndterer PPoE og holder forbindelsen til
> Internettet?

Jeg vil nok sige at den er mere eller mindre lavet til det ! :)
Men det kommer an på hvilken linux distrobution du har.
For konfigurering af PPPOE i redhat 7.1 el. nyere bruger du adsl-setup.
For at lave ip masquerading (det er navnet på at nat'e sit netværk) skal du
bruge iptables (netfilter.samba.org)
For at have en dhcp server kan du finde pakken på rpmfind.org. Dokumentation
kan findes i bla. bogen Linux - Friheden til at vælge - Administrator. Den
kan findes på www.sslug.dk.
Det hele er ret let når man får fat i det. Men du skal være opmærksom på når
du installere iptables er der INGEN firewall. Altså alt er åbnet. Det skal
du konfigurer.
Held og lykke med det.

// Flemming

Fra : _ cjt

Dato : 06-05-02 23:10

Hej Flemming!

Tak for dit indlæg...

Jeg har installeret RH 7.2
Er der en feature her som hedder adsl-setup ???
Kan den køre i text-mode??? (jeg har ikke installeret X).
Ved du hvor man kan finde info om for konfigurering af PPPOE.
(Har kigget i Linux - Friheden til systemadministration), men der står
intet!

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-02 06:19

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote:

>Er der en feature her som hedder adsl-setup ???

Prøv.

>Kan den køre i text-mode??? (jeg har ikke installeret X).

Prøv.

>Ved du hvor man kan finde info om for konfigurering af PPPOE.

adsl-setup er så simpel og selvforklarende, at jeg tvivler på, at
nogen har gidet skrive dokumentation til den.

--
Allan

Fra : _ cjt

Dato : 07-05-02 08:54

> Prøv.
> Prøv.

Ja, selvfølgelig har jeg prøvet!
Jeg har ledt efter kommandoen "adsl-setup", men programmet er IKKE på min
Linux-maskine.
Hvor ligger adsl-setup henne på RH 7,2 - CD-rommen ???

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-02 20:06

"_ cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote:

>Hvor ligger adsl-setup henne på RH 7,2 - CD-rommen ???

Gå ind i det bibliotek, hvor rpm-pakkerne ligger på din CD.

Skriv 'rpm -qpli *.rpm > ~/rh72pakker.txt'.

Gå til dit home-bibliotek og søg eller grep i filen
rh72pakker.txt efter strengen 'adsl-setup'.

Gem filen til en anden gang, du har samme problem.

--
Allan