Kalender funktion i Oracle Forms6i
Fra : Rune Klausen

Dato : 06-05-02 10:26

Hvordan kan man lave en kalender i Forms6i ?

Min ide, går på at lave 30 felter, som tager sysdate + x og sætte i hvert
felt, men der må være en nemmere og smartere måde.
Jeg ville blive glad hvis der var nogen som kunne sende nogle links, så jeg
havde noget at læse på.

--
Rune

Fra : Michael Hjorth

Dato : 10-05-02 00:46

Rune Klausen wrote:

> Hvordan kan man lave en kalender i Forms6i ?
>
> Min ide, går på at lave 30 felter, som tager sysdate + x og sætte i hvert
> felt, men der må være en nemmere og smartere måde.

30 dage er ikke altid nok

> Jeg ville blive glad hvis der var nogen som kunne sende nogle links, så jeg
> havde noget at læse på.

Hvis du vil generere den internt i formen, så er det nok en udemærket
måde, men du kan jo så kun bruge den i den ene form.

Jeg ville nok vælge at lave en kalender tabel, det giver mulighed for
f.eks. at tilføje oplysninger om f.eks. helligdagsnavne eller
regnskabsperioder osv. osv. i nogle ekstra felter. Det har jo ydermere
den fordel at kalenderen også kan bruges fra andre forme, stored
procedures, Reports mv.

Michael.

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-05-02 07:17

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote in message

> 30 dage er ikke altid nok

i mit tilfælde er jeg ret sikker på at det burde kunne gøre det :)
Men man kan aldrig være helt sikker.

> [...]
> regnskabsperioder osv. osv. i nogle ekstra felter. Det har jo ydermere
> den fordel at kalenderen også kan bruges fra andre forme, stored

Hvordan får du fyldt datoer i en tabel, så smertfrit som muligt ?

-Rune

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 10-05-02 17:21

Hej Rune,

svar er nedenfor:

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> wrote in message

> "Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote in message
>
> Hvordan får du fyldt datoer i en tabel, så smertfrit som muligt ?

Du kan jo bruge Oracle's LAST_DAY(SYSDATE) funktion, der giver dig den
sidste dag i måneden.
Uden at have tal på det, så vil jeg tro, at:

begin
bDate:=to_date('01-'||to_char(sysdate,'MON-YYYY'),'DD-MON-YYYY'); --start
dato
bDay:=to_char(bDate,'DAY'); --start dag
eDate:=last_day(sysdate); --slutdato
for .... loop
end loop
end;

koster mindre tid, end at spørge til sysdate hele tiden. -Beklager hvis
ovenstående ikke kører cut'n'paste -jeg har ikke lige den kære oracle i
nærheden... ;)

I øvrigt er jeg MEGET enig i Michael's betragtninger om at lave det til en
generel funktion.

vh. Jørgen Østergaard

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-05-02 19:20

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> koster mindre tid, end at spørge til sysdate hele tiden. -Beklager hvis
> ovenstående ikke kører cut'n'paste -jeg har ikke lige den kære oracle i

går nok.

> I øvrigt er jeg MEGET enig i Michael's betragtninger om at lave det til en
> generel funktion.

Men når jeg putter dato'er i en tabel, så skal tablen jo nødvendig vis
opdateres engang i mellem, det kunne jo laves så når programmet starte, så
tilføjer den en månede ekstra i forhold til den månede som den befinder sig
i.

Det som vi er ved at lave i den gruppe, jeg er i, er at i forms, så vælger
den sysdate, og så laver den 30 felter, hvor der står sysdate+1, sysdate+2
osv.

Man kan så klikke på 2 dage, hvor dagene imellem bliver reserveret/farvet
røde, og så er udstyret reserveret i de følgende dage.

-Rune