Mormon Ånden??
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-05-02 12:43

Om Åndens gaver
v1 Om Åndens gaver, brødre, vil jeg ikke holde jer i uvidenhed. v2 I ved,
hvordan I viljeløst blev drevet med til de stumme afguder, dengang I var
hedninger. v3 Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved
Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre!
undtagen ved Helligånden. v4 Der er forskel på nådegaver, men Ånden er den
samme. v5 Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. v6 Der er
forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i alle.
v7 Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. v8 Én får
gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd
meddele kundskab. v9 Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til
at helbrede ved den ene og samme ånd, v10 og igen en anden får kraft til at
gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen
til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til
at tolke tungetale. v11 Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud
til hver enkelt, som den selv vil.

Når alle Nådegaverne fås ved samme Ånd, er det så ikke for mormonernes
vedkommende en underlig ånd der giver dem deres "Tungetale" som kan være
engelsk, tysk, fransk, rusisk osv. ved studieophold og hårdt arbejdte, men
ved studier og skoleophold får de ikke de Åndsgaver der kan udføre mægtige
gerninger og helbredelser?

Er mormonerne så kun tungen på kristi legeme når de kun får den "sprogelige"
Nådegave, eller de deres Ånd forskelligt fra Guds Ånd der giver ALLE
Nådegaverne (Ifølge 1 Koe 12)??

--
Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-05-02 16:56

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message
> [...]
"sprogelige"
> Nådegave, eller de deres Ånd forskelligt fra Guds Ånd der giver ALLE

Kære Erik.
Du er bare ude på skrammer - så lad nu være med
dette her. Jeg gider ikke slås med dig, du ved jo
godt, at det ikke er sandt, det du skriver.

Hav en god søndag.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-05-02 17:47

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd555dc$0$97304$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Du er bare ude på skrammer - så lad nu være med
> dette her. Jeg gider ikke slås med dig, du ved jo
> godt, at det ikke er sandt, det du skriver.

Nå ikke, hvad sprog er din tungetale???? Og hvem i mormonbevægelsen har
nogensinde haft Helbredelsens Nådegave???

Jeg kender også jeres tro på de Guds Nådegaver som f.eks. Pinsekirken
modtager fra Gud , er det ikke noget med I mener de er ukulte???

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-05-02 17:53

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Klip!

> [...]
> ved studier og skoleophold får de ikke de Åndsgaver der kan udføre mægtige

Er du nu også helt sikker på at simple _tillærte_ sprogkundskaber i SDH
betragtes som "tungetale"?
Tungetale er - ifølge historien om Pinseunderet - jo netop at man spontant
og uforklarligt kan kommunikere på fremmede sprog.
(Og ikke at man bare rabler uintelligibelt nonsens af sig, som det ofte ses
i visse Frikirkelige kredse...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 06:45

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Klip!

> Er du nu også helt sikker på at simple _tillærte_ sprogkundskaber i SDH
> betragtes som "tungetale"?

Ja, 100%, og kun udrustet med en cykel, et jakkesæt, en bibel og det nye
sprog /tungetale drager de unge mormoner til det land deres tungetale kan
forstås og prædiker mormonlæren i 2 år,

> Tungetale er - ifølge historien om Pinseunderet - jo netop at man spontant
> og uforklarligt kan kommunikere på fremmede sprog.

Det er rigtigt, men de fleste får den Åndelige tungetalen af Gud på stedet
og ikke ved skoleophold.

> (Og ikke at man bare rabler uintelligibelt nonsens af sig, som det ofte
ses
> i visse Frikirkelige kredse...)

1 Kor 14 v2 For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker, men til
Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 07:09

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd6185c$0$11952$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> 1 Kor 14 v2 For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker,
> men til Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er
> hemmeligheder.

Så du mener altså at uforståelig tale er tungetale - bare fordi det er
uforståelig tale?

Læs denne artikel:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 10:06

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> [ ... ]
>
> Så du mener altså at uforståelig tale er tungetale - bare fordi det er

Er det mig eller Paulus der har skrevet Korenterbrevet???

> Læs denne artikel:
> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Jeg har ikke skrevet; at alt der er uforståentligt tale er fra Gud, jeg har
kun skrevet at Gud giver Nådegaven at fale i nye tunger og Paulus skriver
at Man taler i Hemmeligheder med Gud, hvad jeg mener må være rart for den
enkelte at kunne tale med Gud uden om forviringens præsteskab.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 11:53

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd64768$0$11916$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> Er det mig eller Paulus der har skrevet Korenterbrevet???

Det er da heldigvis ikke dig, for så havde det da været noget
uforståeligt selvmodsigende bavl der var kommet ud af det!

> [...]
> og Paulus skriver at Man taler i Hemmeligheder med Gud, hvad
> jeg mener må være rart for den enkelte at kunne tale med Gud

Ja, og disse nye tunger bliver i Bibelen defineret som rigtige sprog
der tales af rigtige mennesker! Bibelen definerer ingen steder
tungetale som uforståelig kvababbelsestale, som nogle af nutidens
kristne gerne vil gøre det til!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 15:44

> [...]
>
> Det er da heldigvis ikke dig, for så havde det da været noget
> uforståeligt selvmodsigende bavl der var kommet ud af det!

Godt; så læs hvad Paulus skriver, 1 Kor 14 v 2 For den, der taler i tunger,

**** ingen fordtår ham jo, det, han taler ved Ånden , er hemmeligt******

> [...]
> der tales af rigtige mennesker! Bibelen definerer ingen steder
> tungetale som uforståelig kvababbelsestale, som nogle af nutidens

Fordi du og "det evige evangelium" ikke kan forstå Tungetalen,
udleder/beviser jo ikke, at det ikke skulle være fra Gud???

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 17:32

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd6969d$0$11909$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]

> Fordi du og "det evige evangelium" ikke kan forstå Tungetalen,
> udleder/beviser jo ikke, at det ikke skulle være fra Gud???

Den form for såkaldt tungetale der ikke hviler på et sålidt Bibelsk
grundlag er ikke sand tungetale, men må stamme et andet sted fra end
fra Gud!

Bibelen definerer klart og tydeligt at tungetalen er evnen til at
kunne tale et reelt sprog uden at have lært dette reelle sprog.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 20:15

> [...]
>
> Den form for såkaldt tungetale der ikke hviler på et sålidt Bibelsk
> grundlag er ikke sand tungetale, men må stamme et andet sted fra end

Ifølge din udlægning vil ingen uforståeligt Tungetale blive accepteret ad
dig, hverken på Svarheli, Zulu, Kinisisk, Japansk, eller Guds Tungetale,
fordi du ikke kan forstå en eneste af dem og kan derfor ikke bedømme dem.

> Bibelen definerer klart og tydeligt at tungetalen er evnen til at
> kunne tale et reelt sprog uden at have lært dette reelle sprog.

Det er lige nøjagtigt hvad mormonerne siger og lære de unge mormoner før de
drager udenlands med deres nye tungetale. Men om du har ret er sværet at
sige, fordi du kan måske side og tale en dialekt af kinesisk uden de andre
kan forstå det du taler til Gud om.

Men er sådan et sprog så indlært eller det kommer inden for 10 sekunter som
et mirakel fra Gud. Jeg tror her og nu, fordi man i Jerusalem fik det uden
at have talt det før. Kære Andreas ????

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 22:26

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd6d61e$0$68670$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Men er sådan et sprog så indlært eller det kommer inden for 10
> sekunter som et mirakel fra Gud. Jeg tror her og nu, fordi man
> i Jerusalem fik det uden at have talt det før. Kære Andreas ????

Hvis du nu ellers tog dig sammen og *LÆSTE* hvad jeg skrev, så er det
jo lige netop det der jeg siger!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-02 08:20

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Ja, 100%, og kun udrustet med en cykel, et jakkesæt, en bibel og det nye
> sprog /tungetale drager de unge mormoner til det land deres tungetale kan
> forstås og prædiker mormonlæren i 2 år,

Hola Bodil med flere.

Jeg forstår det godt, hvis I ikke længere gider besvare Eriks angreb,
men lige præcis den her vil jeg egentlig gerne høre jeres svar på, om
muligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 10:12

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hola Bodil med flere.
>
> Jeg forstår det godt, hvis I ikke længere gider besvare Eriks angreb,
> men lige præcis den her vil jeg egentlig gerne høre jeres svar på, om
> muligt.

Men grunden til at Bodil ikke vil svare er ganske simpel fordi de betragter
vores tungetale med uforståentlige lyde for ukulte, hvad store dels af dit
eget kirkesamfund også gør, f.eks. IM og LM mf.

Erik L

Næst efter ondskab er uvidenked om en ting det ondeste!

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 11:53

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd648ea$0$11934$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> [...]
> de betragter vores tungetale med uforståentlige lyde for ukulte,
> hvad store dels af dit eget kirkesamfund også gør, f.eks. IM

Uforståelige dyrelignende lyde så som grynten og kaglen m.m. har intet
med bibelsk tungetale at gøre. Bibelen definerer klart disse tungemål
som værende ægte reelle sprog der tales af mennesker.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-02 12:39

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

> Uforståelige dyrelignende lyde så som grynten og kaglen m.m. har intet
> med bibelsk tungetale at gøre.

Det er der heller ingen der påstår, så vidt jeg ved.

> Bibelen definerer klart disse tungemål
> som værende ægte reelle sprog der tales af mennesker.

Ja, det er der også enighed om. Spørgsmålet er, om det er ægte, reelle
sprog, der _forstås_ af mennesker.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 12:50

> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

[ ... ]

> Ja, det er der også enighed om. Spørgsmålet er, om det er
> ægte, reelle sprog, der _forstås_ af mennesker.

Læs Ap.g. 2, der forklarer det tydeligt og forståeligt!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-02 13:06

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

> Læs Ap.g. 2, der forklarer det tydeligt og forståeligt!

ap.g. 2 beskriver en enkelt, særlig situation.

I vers 44-45 står der "v44 Men alle de troende var sammen, og de var
fælles om alt. v45 De solgte deres ejendom og ejendele og delte det
ud til alle efter enhvers behov."

Betyder det, at vi alle skal gøre det samme?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 13:43

> ap.g. 2 beskriver en enkelt, særlig situation.

Hvad enkelt, særligt er der ved tungetale-situationen på pinsedagen
sammenlignet med de øvrige tungetale-situationer der er omtalt i NT?

Læs artiklen: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm den giver et
godt og fyldestgørende svar på hvad der i Bibelen læres om tungetalen,
også Paulus' udtalelser til Korinter-menigheden.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 15:37

> [...]
> godt og fyldestgørende svar på hvad der i Bibelen læres om tungetalen,
> også Paulus' udtalelser til Korinter-menigheden.

Ifølge din trosretning gør den måske nok, Men vi der kan tale i Nye Tunger
mener af erfaring noget andet, end jer der kun har læst jer til en tungetale

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 17:32

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd694f3$0$11951$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]

> Ifølge din trosretning gør den måske nok, Men vi der kan tale i
> Nye Tunger mener af erfaring noget andet, end jer der kun har
> læst jer til en tungetale fra Gud.

Hvis du taler et tungetale-sprog som der ikke er bibelsk belæg for, da
må dine Nye Tunger stamme et andet sted fra end fra Gud.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 20:18

> [...]
>
> Hvis du taler et tungetale-sprog som der ikke er bibelsk belæg for, da
> må dine Nye Tunger stamme et andet sted fra end fra Gud.

Mener du Paulus lyver om nådegaverne og de er slet ikke nådegaver fra Gud,
men alt er fra Satan????

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 22:26

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd6d6c1$0$68598$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Mener du Paulus lyver om nådegaverne og de er slet ikke nådegaver
fra Gud,
> men alt er fra Satan????

*LÆS* hvad jeg skriver og lad være med at digte dig til hvad du tror
jeg måske kunne have skrevet!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-05-02 01:22

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> writes:

> *LÆS* hvad jeg skriver og lad være med at digte dig til hvad du tror
> jeg måske kunne have skrevet!

Det kan du lige så godt lægge ind i en makro.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I Århus putter de brun sovs på bøfsandwich!
The RockBear. ((^)) Jeg har selv oplevet det, og det fik mig næsten til

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 06:52

> Det kan du lige så godt lægge ind i en makro.

Man er nød til at stille spørgsmålene på forskellige måder for at finde ud
af hvad I oprigtigt mener, for det er jo ikke altid det samme hver dag for
dit vedkommende!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 06:49

> [...]
>
> [ ... ]
> fra Gud,
>
> *LÆS* hvad jeg skriver og lad være med at digte dig til hvad du tror

Du skriver da elles at tungetalen kommer fra et andet sted end Gud???

Citat news:ab5tpn$v2c$1@egon.worldonline.dk...

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-05-02 07:03

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd76aba$0$78775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du skriver da elles at tungetalen kommer fra et andet
> sted end Gud???

Nej, *DÉT* er jo slet ikke hvad jeg skriver! - Lad være med læse alt
jeg *IKKE* har skrevet!

> Citat news:ab5tpn$v2c$1@egon.worldonline.dk...
> Hvis du taler et tungetale-sprog som der ikke er bibelsk
> belæg for, da må dine Nye Tunger stamme et andet sted
> fra end fra Gud.

Prøver du at sige at UBIBELSK tungetale alligevel er fra Gud, eller
hvad er det du prøver på at sige?

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 19:38

> [...]
> hvad er det du prøver på at sige?

Nej, *DÉT* er jo slet ikke hvad jeg skriver! - Lad være med læse alt
*DET* jeg *IKKE* har skrevet!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-02 15:56

> Hvad enkelt, særligt er der ved tungetale-situationen på pinsedagen
> sammenlignet med de øvrige tungetale-situationer der er omtalt i NT?

Det er en enkeltstående situation. Apostlene taler til folk, der
tilfældigt passerer. Det er ikke den typiske brug af tungetalen.

Det er tydeligvis ikke det samme, Paulus taler om i f.eks. 1. kor
14,2, hvor han skriver: "For den, der taler i tunger, taler ikke til
mennesker, men til Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved
Ånden, er hemmeligheder."

Når der nu står "ingen forstår ham jo", er det vel oplagt, at det ikke
er en af de tilstedeværendes modersmål, han taler om, ikke?

> Læs artiklen: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm den giver et
> godt og fyldestgørende svar på hvad der i Bibelen læres om tungetalen,
> også Paulus' udtalelser til Korinter-menigheden.

Vi _har_ altså diskuteret din artikel indgående, Andreas. Og din
fortolkning af korinter-tingen er mig lige lovlig kreativ. Den bærer
præg af, at du har en holdning, som pinedød skal passes ind i teksten.

Diskussionen starter med <9859q4$b4c$1@egon.worldonline.dk> og kan
findes på google.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-05-02 17:33

> [...]
>
> Når der nu står "ingen forstår ham jo", er det vel oplagt, at
> det ikke er en af de tilstedeværendes modersmål, han taler

Dette bliver jo også ganske godt forklaret i artiklen. Læs den igen!

> [...]
> fortolkning af korinter-tingen er mig lige lovlig kreativ. Den bærer
> præg af, at du har en holdning, som pinedød skal passes ind i

Det er lige modsat, - det er tilhængerne af den moderne form af det
man kalder tungetale, der har en kreativ tolkningsholdning. Jeg
forholder mig ganske enkelt til det der rent faktisk står, og med den
ordlyd og den sammenhæng hvori ord og formuleringer optræder. - Jeg
har ikke brug for underlige og kreative tolkningstiltag for at presse
en mening ind i teksten.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 15:33

> [...]
> ud til alle efter enhvers behov."
>
> Betyder det, at vi alle skal gøre det samme?

Jeg ejer ingenting, så jeg er med på den!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 15:32

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Læs Ap.g. 2, der forklarer det tydeligt og forståeligt!

Det er din forførende lærer om tungetelen der mener sådan, Jeg kom til at
tro på noget helt andet end din vertion af tungetale, da Gud gav mig
tungetalen. Måske hvis du søgte at få del i de Åndelige gaver, vil Gud selv
ved Helligånden vise dig noget andet en det du tror på idag!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 15:26

> [...]
> med bibelsk tungetale at gøre. Bibelen definerer klart disse tungemål
> som værende ægte reelle sprog der tales af mennesker.

Hvor står det i Bibelen at tungetalen er uforståelige dyrelignende lyde så
som grynten og kaglen m.m.????

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-05-02 17:13

> [...]
> vores tungetale med uforståentlige lyde for ukulte, hvad store dels af dit
> eget kirkesamfund også gør, f.eks. IM og LM mf.

Hvorfor skulle jeg besvære mig med at svare,
når Erik ser sig i stand til at svare på mine vegne?

))))))))

Med venlig hilsen
Bodil.

P.S. Jeg prøver lidt længere nede, hvis ellers jeg får tid,
dagen er lidt "stram" idag.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-05-02 17:32

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Hola Bodil med flere.
>
> Jeg forstår det godt, hvis I ikke længere gider besvare Eriks angreb,
> men lige præcis den her vil jeg egentlig gerne høre jeres svar på, om
> muligt.

Lad os lige skille tingene lidt ad:
1. Tungemålsgaven:

Jeg citerer fra en bog fra vores kirke, " Håndbog i evangeliske principper",
s. 104:
"Tungemålsgaven.
Somme tider er det nødvendigt at kommunikere evangeliet på et sprog, vi ikke
har lært. Når det sker, kan Herren velsigne os med evnen til at tale det
sprog. Mange missionærer har modtaget tungemålsgaven, når der var krævende
behov for det. F.eks. var ældste Alonzo A. Hinckley missionær i Holland, og
forstod og talte kun meget lidt hollandsk, skønt han havde bedt og studeret
meget. Da han kom til et hjem, hvor han før havde været, åbnede en dame
døren og talte meget vredt til ham på hollandsk. Til sin forbavselse forstod
hvert eneste ord. Han følte et stærkt ønske om at bære sit vidnesbyrd for
hende på hollandsk. Han begyndte at tale og hans ord kom let og ubesværet på
hollandsk. Men da han kom tilbage og ville vise sin missionspræsident, at
han nu kunne tale hollandsk, havde evnen forladt ham. Mange trofaste
medlemmer er blevet velsignet med tungemålsgaven."

2. Alle de andre, åndelige gaver:
Her er jo et væld af åndelige gaver, lad mig nævne: Gaven til udlægning af
tungemål, oversættelsens gave, visdomsgaven, kundskabsgaven, gaven til at
kunne undervise i visdom og kundskab, gaven til at vide, at Jesus Kristus er
Guds Søn, gaven til at tro på andres vidnesbyrd, profetiens gave,
helbredelsens gave, gaven til at kunne udvikle mirakler, troens gave.

Vi tror, at vi kan have disse åndelige gaver. Det er dog yderst sjældent at
se et menneske, som har alle disse gaver, men det sker.

Én ting, som vi skal være opmærksomme på, er, at Satan kan imitere Åndens
gaver, vi ser det f.eks. med Moses i Ægypten, hvor Farao's troldkarle også
kan "kogle kunster", men det er ikke fordi, de bruger de åndelige gaver.

Og som Erik så rigtigt udlægger min mening (HAHAHAHAHA),
så bruger vi ikke tungetale på samme måde som jeg f.eks. har set
det brugt i pinsemenighederne.
Et menneske, som var med i denne slags tungetale i pinsekirken,
fortalte bl.a. sådan om hendes oplevelse: Først følte jeg mig utilpas
og utryg ved denne underlige uforståelige sprog, men alle de andre gjorde
det, og så begyndte jeg også bare................."
Altså hun tog del i denne tungetale for ikke at være "udenfor", ikke fordi
Helligånden på nogen måde har overbevist hende om rigtigheden i at gøre
sådan.
Det skræmmer mig - det lyder altså også temmelig tåget!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-05-02 20:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd6afeb$0$68548$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Lad os lige skille tingene lidt ad:
> 1. Tungemålsgaven:
>
> Jeg citerer fra en bog fra vores kirke, " Håndbog i evangeliske

Skrevet af mormoner til mormoner, i den danske retsal vil den være indhabil
og er derfor ikke nogen særlig god bevis.

> [...]
> sådan.
> Det skræmmer mig - det lyder altså også temmelig tåget!

Ingen har sagt, det ikke skulle lyde temmeligt tåget for udenforstående,

1 Kor 14 v22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de
ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de ikke-troende, men for de
troende. v23 Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger,
og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de
så ikke sige, at I er vanvittige?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-05-02 15:15

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message
> Skrevet af mormoner til mormoner, i den danske retsal vil den være
indhabil
> og er derfor ikke nogen særlig god bevis.

Det behøver bestemt slet heller ikke.
Der blev spurgt om vores mening, og her
er den så.

> [...]
tunger,
> og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de

Du går måske også ind for "at tage på slanger",
som en bestemt amerikansk sekt gør det, fordi
der står i Bibelen, at "de skal tage på slanger,
og de skal ikke skade dem." (Frit efter hukommelsen).

Efter min mening, så læser du Bibelen, lige som du
selv vil, du er din egen Herre, og i dette tilfælde
har du altså besluttet, at tungetale handler om
mysteriøse anfald af religiøs hysteri.

Hvordan ville du have det med at falde i den
slags religiøs ekstase og tungetale, hvis Jesus Kristus
stod viden siden af?
Jeg tror, at han ville få sig et billigt grin.))))))))))

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-05-02 16:08

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd7e12c$0$11947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

snip!

> Du går måske også ind for "at tage på slanger",
> som en bestemt amerikansk sekt gør det, fordi
> der står i Bibelen, at "de skal tage på slanger,
> og de skal ikke skade dem." (Frit efter hukommelsen).

Udmærket pointe.

Husk også lige at bælle et bæger gift, mens du er igang?

> [...]
> stod viden siden af?
> Jeg tror, at han ville få sig et billigt grin.))))))))))

Jeg tror snarere at Han ville tage sig til hovedet, rømme Sig, og køre Sin
"DemonSweep 7.0"-besværgelse eller i hvert fald tale strengt til Erik...

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 20:09

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3cd7e12c$0$11947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> snip!

> Udmærket pointe.

Nej det er en dum undskyldning for ikke at skulle tage stilling til det
Markus skriver i Mark 16, om dåb, tungetale og helbredelser alt hvad der har
åndeligt bibelsk betydning, Guds Tungetale og helbredelser er vås fordi i
også skal tage på slanger.

Desuden ved vi godt hvem slangen er i bibelsk forstand og hvad gift drikken
er i bibelsk forstand, men trods dette prøver mange at slime sig igennem
skriftstedet som sejerherre.

> Husk også lige at bælle et bæger gift, mens du er igang?

> Jeg tror snarere at Han ville tage sig til hovedet, rømme Sig, og køre Sin
> "DemonSweep 7.0"-besværgelse eller i hvert fald tale strengt til Erik...

Bodil har taget et standpunkt, men hvad Religion tilhøre du?????

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-05-02 23:40

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> "DemonSweep 7.0"-besværgelse eller i hvert fald tale strengt til Erik...

Hvor kan man downloade den fra?
Har du et godt link?

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 19:49

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
> [...]

KLIP???

> Du går måske også ind for "at tage på slanger",
> som en bestemt amerikansk sekt gør det, fordi
> der står i Bibelen, at "de skal tage på slanger,
> og de skal ikke skade dem." (Frit efter hukommelsen).

Hvorfor skulle man tage på slanger, jeg ser ingen formål????

> Efter min mening, så læser du Bibelen, lige som du
> selv vil, du er din egen Herre, og i dette tilfælde
> har du altså besluttet, at tungetale handler om
> mysteriøse anfald af religiøs hysteri.

Det jeg har læst om jeres indlærte Tungetale, har jeg under ingen
omstændighed læst i Bibelen

> Hvordan ville du have det med at falde i den
> slags religiøs ekstase og tungetale, hvis Jesus Kristus
> stod viden siden af?
> Jeg tror, at han ville få sig et billigt grin.))))))))))

Hvilken Jesus af dem, Mormonen Jesus eller Treenighedens Jesus????

Mormonen Jesus vil nok opføre sig som dig, for I er jo Mormoner! Derudover
er det igen lykkedes dig at tage af stand for Bibelens kristendom, hvad
treenighedens Jesus ville sørge over fordi han elsker også dig!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-05-02 23:39

> Hvorfor skulle man tage på slanger, jeg ser ingen formål????

Selv om sarkasme ikke er særlig smukt, føler jeg mig
næsten fristet til at udbryde: Nej, det tror jeg gerne.
Men det må jeg jo hellere lade være med!? ))))

> Det jeg har læst om jeres indlærte Tungetale, har jeg under ingen
> omstændighed læst i Bibelen

Du mener : din udlægning af Bibelen!

> [...]
> er det igen lykkedes dig at tage af stand for Bibelens kristendom, hvad
> treenighedens Jesus ville sørge over fordi han elsker også dig!

Tja, det kommer da lidt til at minde mig om Cyrils katolske-mormonske
vittighed forleden dag!

Mht. hvad Jesus føler for mig, det tror jeg, du gør klogest i ikke
at tage patent på, idet jeg har et personligt forhold til ham, og
det skal vi to nok klare helt alene, -uden din indblanding.
Han har vist mig, at han elsker mig - så mange gange.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-05-02 07:12

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd85741$0$78760$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote:

[ ... ]

> Du mener : din udlægning af Bibelen!

Nej, det han ikke kan skelne mellem er ganske enkelt forskellen på det
at lære at tale og forstå et sprog, og så det at man får dette som en
overnaturlig evne, en Åndens Gave.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 09-05-02 10:34

> [...]
>
> Nej, det han ikke kan skelne mellem er ganske enkelt forskellen på det
> at lære at tale og forstå et sprog, og så det at man får dette som en

Fis med dig Andreas; Gud gav mig Nådegaven at tale i Tunger for næsten 20
år siden, heldigvis før jeg landede i kløerne på folkekirkens præsteskab,
herlighedslæren og folk fra Alpha, det ene øjeblik kunne jeg ikke tale i
Åndens Tunger, men mindre end et minut senere gled munnden på mig uden
besvær, fordi Helligånden Han gik i forbøn for mig.

Hvad jeg har læret af sprog i Afrika og Tyskland er af en helt anden
besværligt dimention og meget hårdt arbejde.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-05-02 07:18

> [...]
> næsten fristet til at udbryde: Nej, det tror jeg gerne.
> Men det må jeg jo hellere lade være med!? ))))

Jeg er den eneste af os to der direkte henviste til Paulus skrivelse til
korent, DIREKTE

> [...]
> det skal vi to nok klare helt alene, -uden din indblanding.
> Han har vist mig, at han elsker mig - så mange gange.

Et personlig forhold til Mormonen Jesus der var i Amerika, eller et
personlig forhold til den letterlige ide om at Jesus var i Amerika ved sit
sande folk Inkaerne???

Jer er ikke i tvivl om, at du ikke skulle have et forhold til en eller anden
åndelig fenomen der ligger uden for treenigheden?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-05-02 11:46

> [...]
anden
> åndelig fenomen der ligger uden for treenigheden?

Jeg opgiver!

Hvad er det nu, selv guderne kæmper forgæves med?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 09-05-02 10:35

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd9019c$0$18597$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> anden
>
> Jeg opgiver!
>
> Hvad er det nu, selv guderne kæmper forgæves med?

Mormoner???

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-05-02 17:19

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3cd9019c$0$18597$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mormoner???

Vittig kan du åbenbart også være!

Nej, det var såmænd dumhed.

Mvh.Bodil.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-05-02 20:26

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> writes:

> 1. Tungemålsgaven:
> 2. Alle de andre, åndelige gaver:

Jeg takker for gennemgangen.

> [...]
> og utryg ved denne underlige uforståelige sprog, men alle de andre gjorde
> det, og så begyndte jeg også bare................."

JEg er enig i, at det er sørgeligt. Heri ligger - udover dåbssynet -
også min væsentligste tvist med den måde pinsemenighederne arbejder
på. Ikke desto mindre er det min klare overbevisning at bemeldte
uforståelige "variant" gives af Gud - og endda gives ofte. Men ikke -
som visse karismatiske grene mener - til alle, der har Helligånden.

Fra : Live4Him

Dato : 07-05-02 16:52

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote in message

> så bruger vi ikke tungetale på samme måde som jeg f.eks. har set
> det brugt i pinsemenighederne.
> Et menneske, som var med i denne slags tungetale i pinsekirken,
> fortalte bl.a. sådan om hendes oplevelse: ....

Jo, men synes du ikke det er lidt useriøst og unfair at stemple hele
pinsevækkelsens brug af tungetale på baggrund af ET tilfælde ? Hvad med alle
de som har gode erfaringer i pinsekirken med tungetale ?

Og iøvrigt, hvis du ikke selv er kommet fast i pinsekirken kan du ikke
udtale dig om hvordan nådegaverne fungere i pinsekirken. Du udtaler dig i så
fald om noget du ikke ved en snus om.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-05-02 17:09

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, men synes du ikke det er lidt useriøst og unfair at stemple hele
> pinsevækkelsens brug af tungetale på baggrund af ET tilfælde?

Naturligvis er det unfair at dømme en hel bevægelse på grundlag af
blot *ét* enkelt tilfælde.

> Hvad med alle de som har gode erfaringer
> i pinsekirken med tungetale ?

Nu er der jo to sider af en sådan sag. Nemlig at "de gode erfaringer"
skal holdes op mod bl.a. hvad der er Bibelens lære om hvad tungetale
er.

De mennesker Jesus omtaler i Matt. 7, 22 som siger: "Herre, Herre! har
vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder
ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?"
har altså også en stor mængde af "gode erfaringer" og "særke
manifestationer" af og med "åndens kraft". Men alligevel siger Jesus
til dem: "Jeg har aldrig kendt jer".

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-05-02 20:20

> [...]
> har altså også en stor mængde af "gode erfaringer" og "særke
> manifestationer" af og med "åndens kraft". Men alligevel siger Jesus

Jeg giver Jørgen ret, et eksempel er ikke det samme som at komme der
ugentligt gennem mange år og haft kontakt med Gud gennem Helligånden. Men
dit problem er vel du afskyr det Åndelige, fordi du ikke har forstået at
Jesus lever ved Helligånden i de kristnes hjerte.

Rom 8v1 Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus.
v2 For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og
dødens lov. v3 Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund
af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og
for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, v4 for at lovens krav
skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed
mod Ånden. v5 De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det
åndelige. v6 Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. v7
For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov
og kan det heller ikke. v8 De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag.

Læs meget nøje resten!

v9 Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer.
Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til. v10 Men når Kristus er i
jer, er legemet ganske vist dødt på grund af synd, men ånden har liv på
grund af retfærdighed. v11 Og når hans ånd, han som oprejste Jesus fra de
døde, bor i jer, skal han, som oprejste Kristus fra de døde, også gøre jeres
dødelige legemer levende ved sin ånd, som bor i jer.

Læste du det; "" Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til. """

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-05-02 21:27

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd828de$0$11945$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg giver Jørgen ret, et eksempel er ikke det samme som at komme
> der ugentligt gennem mange år og haft kontakt med Gud gennem
> Helligånden.

Hvis du læste hvad jeg rent faktisk skrev, så gav jeg jo også Jørgen
medhold i at et enkelt eksempel langt fra er nok til at bedømme noget
som helst!

> Men dit problem er vel du afskyr det Åndelige,

Og hvoraf udleder du at jeg skulle afsky det åndelige?

> fordi du ikke har forstået at Jesus lever ved Helligånden
> i de kristnes hjerte.

Det er jo præcis det jeg mange gange har skrevet og gjort mig til
talsmand for. Hvornår lærer du at læse det man skriver og samtidig
lade være med at lyve andre mennesker en masse holdninger på som de
aldeles slet ikke har givet udtryk for.

[ ... ]
> Læste du det; "Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til."

Ja, Erik det læste jeg, og det har jeg læst mange gange, og det indgår
som en meget stor fast bestandel i min tro og forkyndelse. Det ville
du jo også kunne se hvis du virkelig læste hvad man skrev og lod være
med at digte dig til hvad du måske måtte formode at man muligvis kunne
have skrevet.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-05-02 23:32

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Og iøvrigt, hvis du ikke selv er kommet fast i pinsekirken kan du ikke
> udtale dig om hvordan nådegaverne fungere i pinsekirken. Du udtaler dig i

Det kender du jo lige så lidt som ingenting til.

Men jeg har tilfældigvis familie, der er pinsefolk.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Live4Him

Dato : 07-05-02 23:47

> Det kender du jo lige så lidt som ingenting til.
>
> Men jeg har tilfældigvis familie, der er pinsefolk.

Godt for dem

jørgen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-05-02 11:46