validering af hjemmeside - øv 4 fejl !
Fra : [6300] Carsten H

Dato : 05-05-02 12:05

Efter at en større omkodning af min hjemmeside har jeg smidt den gennem
VDG-validatoren . Jeg får 4 fejl som jeg godt vil have løst.
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fweb.sonofon.dk%2Fc
arstenh&warnings=yes&input=yes

Mit spørgsmål går så i enkelthed ud på... Hvordan ???

De to fejl med <alt> er jeg klar over, men jeg ønsker ikke at der skal være
alternativ tekst til billedet

Det skal lige siges at alle undersiderne ikke er uploadet endnu.

min hjemmeside findes på

http://web.sonofon.dk/carstenh

Carsten H

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-05-02 12:47

"[6300] Carsten H" wrote:

> [...]
> alternativ tekst til billedet
>
> Det skal lige siges at alle undersiderne ikke er uploadet endnu.

når du gratis kunne skrive <body bgcolor="#FFFFFF"> ?

Det de prøver at sige til dig er at du ikke selv kan bestemme højden af
en tabel.
jeg mener at du har lov at prøve.

Men Jeg mener at det er forsvært at finde linkserne til dine undersider!

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-02 22:09

Peter Ole Kvint <haabet@mail.danbbs.dk> skrev:

> når du gratis kunne skrive <body bgcolor="#FFFFFF"> ?

Det var jo ikke det han spurgte om, Peter. Baggrunden er grå og
tabellen er hvid - det giver da en fin grå kant som sikkert er
tilsigtet

> Men Jeg mener at det er forsvært at finde linkserne til dine
> undersider!

Der er jo ingen undersider - han skriver:

Den grønne tekst i venstre side er links til undersider - er det ikke værre
hvis de er sorte som resten af teksten?

Jeg har faktisk anbefalet Carsten at lave dem med font-weight:bold; så
det træder mere tydeligt frem.

Har du en bedre ide?

--
Allan

Fra : [6300] Carsten H

Dato : 06-05-02 17:21

Hej alle
Tak for hjælpen.
Specielt til Allan Vebel, for letforståeligt svar på min mail

NB. Nu er alt på siden oppe igen.

Carsten H

http://web.sonofon.dk/carstenh

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-02 14:18

[6300] Carsten H skrev:

> Efter at en større omkodning af min hjemmeside har jeg smidt den gennem
> VDG-validatoren . Jeg får 4 fejl som jeg godt vil have løst.
> Mit spørgsmål går så i enkelthed ud på... Hvordan ???

Første fejl: man kan ikke sætte en højde på tabeller i HTML4; højden
afhænger af tabellens indhold.
Løsning: fjern height-attributten eller brug CSS. style="height:580px"

Anden fejl: background er fjernet fra HTML4 til fordel for CSS.
Løsning: lav det med CSS. style="background:url(logol.gif)"

> De to fejl med <alt> er jeg klar over, men jeg ønsker ikke at der skal være
> alternativ tekst til billedet

På det første billede bør du sætte alternativ tekst, da billedet er
tekst: alt="ham38"

På det andet billede kan man godt argumentere for, at en alt-tekst er
ligegyldig eller i vejen. Her sætter du blot: alt=""

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-05-02 14:28

> Mit spørgsmål går så i enkelthed ud på... Hvordan ???
>
> De to fejl med <alt> er jeg klar over, men jeg ønsker ikke at der skal være
> alternativ tekst til billedet

Ehm, hvad mener du? Du bør bare skrive alt="" så... så kommer der ingen boks, og
du opfylder alligevel standarderne!

HEIGHT må/skal ikke defineres i en tabel... men det virker dog alligevel med
alle velkendte browsere...

Ved background kunne du f.eks. i stedet bruge:
style="background-image(logo1.gif)"

mvh

Johan

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-02 14:53

Johan Holst Nielsen skrev:

> Ved background kunne du f.eks. i stedet bruge:
> style="background-image(logo1.gif)"

Skal være: style="background-image:url(logo1.gif)"

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 05-05-02 15:15

> Skal være: style="background-image:url(logo1.gif)"

Korrekt... sorry... hjernen slog fra.. ;)

mvh
Johan

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-02 15:19

Johan Holst Nielsen skrev:

> Korrekt... sorry... hjernen slog fra.. ;)

Du er tilgivet. ;) Det er bare lidt "farligt", da eXPlorer muligvis ville
godtage den ukorrekte syntaks.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-05-02 13:16

> Du er tilgivet. ;) Det er bare lidt "farligt", da eXPlorer muligvis ville
> godtage den ukorrekte syntaks.

Yes, bruger nu også selv URL... men når man sidder uden hele koden foran sig
kan det af og til være svært... det meste sidder jo i fingerne...

/Johan

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-05-02 22:01

Rune Glerup <usenet@kaboom.dk> skrev:

> Skal være: style="background-image:url(logo1.gif)"

Eller bare

style="background:url(logo1.gif)"

Jeg tror faktisk det vil fungere i flere browsere.

--
Allan