Hvorfor helbreder Gud ?
Fra : Live4Him

Dato : 04-05-02 17:09

Når Gud helbreder er det så pga. medfølelse og medynk med den syge hvor Han
ønsker at afhjælpe lidelse, eller helbreder Han primært i forbindelse med
mission hvor helbredelse skal fungere som tegnet på at Hans rige er kommet
nær ?

jørgen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-05-02 18:58

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> mission hvor helbredelse skal fungere som tegnet på at Hans rige er kommet

Jeg tror, at der kan være mange årsager til, at Gud helbreder et menneske.
En af grundene kan være, at det enkelte menneske kan gøre bedre gavn
som helbredt end som syg - en anden at helbredelsen i sig selv kan
animere til større tro hos såvel den helbredte som helbrederen (den, der
lægger hænderne på den syge) - og hos evt. tilskuere eller tilhørere.
Der kan helt sikkert også være andre årsager, men det var lige dem, der
først faldt mig for.

Du skal ikke tage fejl af, at et menneske kan gøre stor nytte som syg.
Det giver andre mennesker lejlighed til at vise medfølelse og medynk,
hjælpsomhed og forståelse og mange andre gode egenskaber - som de
trænger til at "øve" sig i.

At være syg er desværre ikke så morsomt - slet ikke, når det går over
længere tid, evt. hele livet. Men vi må forlade os på, at Gud har en
mening med det, og prøve at være tålmodige i lidelsen. Prøv at lave
en liste over dine daglige "taknemmeligheder" - se positivt på tilværelsen
trods de mange negative ting, der kommer hver dag.
Hvis du gør dette over en stykke tid, vil jeg love dig, at dit syn på
tilværelsen
lige så stille vil forandres.

(Et eksempel kunne være, at jeg i mandags var vikar i en gymnastiktime - det
har jeg betalt af på resten af denne uge. Jeg har haft ondt i ryggen og haft
svært ved at gå m.m. Det er selvfølgelig ikke så godt. Til gengæld har det
givet mig mulighed for at sætte mig stille ned og tænke lidt over tingene.
Min familie har også været nødt til at hjælpe mig mere end ellers. Det lærer
jeg at sætte pris på, ligesom de lærer forskellige færdigheder, de ellers
ikke ville få. De lærer også at respektere mine svagheder - de bliver lige
så stille bedre mennesker, end de ellers ville være blevet gennem denne
uge.).

Tæl hans gaver, som du nyder her,
tæl dem alle, nævn dem hver især,
se hvor Herren, kærlig, mild og god,
dagligt lader strømme ud sin nådes flod.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-05-02 20:01

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd4212d$0$97314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> lægger hænderne på den syge) - og hos evt. tilskuere eller tilhørere.
> Der kan helt sikkert også være andre årsager, men det var lige dem, der

Gøre bedre gavn helbredt end som syg???

Det med at der er andre årsaget til at helbredelser, må jeg antage der er en
af mormonernes vitløftige bortforklaringer af de Åndelige nådegave som fås
ved én og samme Ånd 1 Kor 12.

"1 Kor 12v9 " Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til at
helbrede ved den ene og samme ånd " Her er det en katastroft for Jer der
ikke får tungetalen eller som her helbredelsend nådegave ved samme Ånd, for
som I får tungetalen ved hårdt skolearbejde og udenlandsophold, kan I ikke
opnå heldbredelsens nådegave ved studier. Det må være pinligt for jer?

> [...]
> Det giver andre mennesker lejlighed til at vise medfølelse og medynk,
> hjælpsomhed og forståelse og mange andre gode egenskaber - som de

Som en gammel vits ; "Gud helbred mig ikke, for så mister jeg min pension".

> [...]
> Hvis du gør dette over en stykke tid, vil jeg love dig, at dit syn på
> tilværelsen lige så stille vil forandres.

Jørgen spørger ikke om, vi skal vedblive at være syge eller om vi skal
affinde os dermed!

Og så er der absolut ingen ting der er positive i at være syg.

> [...]
> så stille bedre mennesker, end de ellers ville være blevet gennem denne

Tror du virkeligt at Gud giver os helbredelsens nådegave for at vi skal være
syge???

> Tæl hans gaver, som du nyder her,
> tæl dem alle, nævn dem hver især,
> se hvor Herren, kærlig, mild og god,
> dagligt lader strømme ud sin nådes flod.

Helbredelsen er en af dem!

Erik L

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-05-02 20:20

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> haft
> lærer
>
> Tror du virkeligt at Gud giver os helbredelsens nådegave for at vi skal

Jeg tror, at vi ikke kan kommandere Gud til at helbrede
et menneske, hvis han har andre planer med dette menneske.
Det kan vi ikke se - fordi vi er mennesker.

Din antagelse med at vi burde kunne helbrede alle
har jeg set føre til drabelige selvbebrejdelser, fordi
en person ikke blev rask. Personen mente, at der måtte
være synd i hans liv, som han skulle omvende sig fra,
trods det, at denne person var en af Guds bedste lam.

Vi må forlade os på, at vi kan bede om helbredelse,
men at Gud helbreder den, han vil, ikke den, vi vil.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 05-05-02 12:31

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd4345b$0$97300$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg tror, at vi ikke kan kommandere Gud til at helbrede
> et menneske, hvis han har andre planer med dette menneske.
> Det kan vi ikke se - fordi vi er mennesker.

Ikke ifølge Bibelen ;

Jak v13 Lider nogen blandt jer ondt, skal han bede; er nogen glad, skal han
synge lovsange; v14 er nogen blandt jer syg, skal han tilkalde menighedens
ældste, og de skal salve ham med olie i Herrens navn og bede over ham. v15
Og troens bøn vil frelse den syge, og Herren vil gøre ham rask; og hvis han
har begået synder, vil han få tilgivelse for dem. v16 Bekend derfor jeres
synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En
retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er. v17 Elias var et menneske
under samme kår som vi, og han bad en bøn om, at det ikke måtte regne, og
det regnede ikke i landet i tre år og seks måneder; v18 og han bad igen, og
himlen gav regn, og jorden lod sin afgrøde vokse frem.

> [...]
> være synd i hans liv, som han skulle omvende sig fra,
> trods det, at denne person var en af Guds bedste lam.

Der vil være meget lidt fornuft i at Gud giver os Helbredelsens nådegave og
vi så ikke må bruge den???

> Vi må forlade os på, at vi kan bede om helbredelse,
> men at Gud helbreder den, han vil, ikke den, vi vil.

ApG, taler flere steder om at Apostelen helbreder de syge akurart som Jesus
gjorde, fordi de bar de Åndelige gaver fra Gud og brugte dem. Det samme kan
de Kristne der idag lever i lydighed til Guds Ord.

Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 04-05-02 20:14

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mission hvor helbredelse skal fungere som tegnet på at Hans rige er kommet

Gud helbreder ingen på grundlag at medyng, det har jeg aldrig hørt. Men jeg
har hørt at Gud pålægger folk sygdomme på grund af deres vilfarelse og ved
omvendelse til Ham fra vildfarelsen helbreder dem.

Omvendelse og aflæggelse af det gamle liv ender meget tit med kraft, styrke
og indsigt til at blive i omvendelsen, derved kommer også helbredelser.

~~~~~~~~
Men jeg er jo kun fuld af vranglære!

Fra : Live4Him

Dato : 04-05-02 23:32

> Men jeg
> har hørt at Gud pålægger folk sygdomme på grund af deres vilfarelse og ved
> omvendelse til Ham fra vildfarelsen helbreder dem.

Så du sætter altså lighedstegn mellem det at være syg og så være vildfaren,
således at de kristne som er mest syge altså er de som er mest vildfarne ?

Iøvrigt siger du at Gud har givet os helbredelsens nådegave for at vi skal
være raske, samtidig med det siger du at Gud påfører os sygdomme. Er det
ikke rimeligt ulogisk ?

Tænker du i det hele taget nogensinde over det du skriver og påstår ?

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 04-05-02 23:39

> [...]
styrke
> og indsigt til at blive i omvendelsen, derved kommer også helbredelser.

Så det at man er syg skyldes altså mangel på omvendelse og indsigt - at man
er en dårlig kristen ?
Jeg troede at helbredelse kom fra Gud alene pga. Hans nåde, og ikke vor
fortjeneste...

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-05-02 08:56

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Han

> Gud helbreder ingen på grundlag at medyng, det har jeg aldrig hørt.

Gud frelste sådan set os alle på grund af "medynk".

Hvis du således sætter "frelse" og "helbredelse" til ensbetydende størrelser
så er det faktisk sådan at Jesus helbreder på grund af medfølelse.

> Men jeg
> har hørt at Gud pålægger folk sygdomme på grund af deres vilfarelse og ved
> omvendelse til Ham fra vildfarelsen helbreder dem.

Ifølge Jobsbogen er det netop _Satan_ og ikke Gud, der fuldstændig
umotiveret prøver Job med ulykke og sygdom NETOP fordi Job er from.

Så dén holder ikke.

> Omvendelse og aflæggelse af det gamle liv ender meget tit med kraft,
styrke
> og indsigt til at blive i omvendelsen, derved kommer også helbredelser.

Vrøvl. Jørgen er mig bekendt så omvendt, som man kan blive. Du må lære at
acceptere at ulykke også rammer omvendte.
Det er for mig at se i praksis simoni, når nogen stiller sig op og "sælger"
garantier om Guds Velsignelse.

Det bygger på en hedensk forestilling om at man kan "gøre krav på" f.eks.
godt helbred eller god økonomi. Den slags ses sjovt nok også oftest i
frikirker, hvor der til gengæld betales "gebyr" på Guds Ord. En slags
moderne afladshandel?

Så vidt jeg kender Jørgen er een af hans største modstandere lige præcis den
spiral af selvanklager, som du desværre her bekræfter ham i.

Det minder til forveksling om Jobsbogsamtalerne mellem Job, Elifaz, Bildad
og Sofar.

Vi har ikke som kristne krav på at livet skal være en dans på roser, endsige
krav på "retfærdighed" i menneskelig forstand. Gud gør hvad Han vil, med
hvem Han vil og dèt må vi bare finde os i. Vi kan selv prøve at gøre det så
godt vi kan, men vi kan aldrig vide os sikre for ulykkelige tilskikkelser
her i livet. Det er simple eksistensielle grundvilkår.

> ~~~~~~~~
> Men jeg er jo kun fuld af vranglære!

Jeg er lettere tilbøjelig til at give dig ret i denne sag...

--
Mv
Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 05-05-02 13:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:
>"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev:

>Gud frelste sådan set os alle på grund af "medynk".

Snarere kærlighed, vel. "For således elskede Gud verden..."

> [...]
>godt helbred eller god økonomi. Den slags ses sjovt nok også oftest i
>frikirker, hvor der til gengæld betales "gebyr" på Guds Ord. En slags

Hvorfor netop "hedensk"? Den tanke, der gør sig gældende i
herlighedsteologien, er udbredt i GT - særligt i de deuteronomistiske dele.
Man behøver skam ikke at drage hedenskaben ind i dette.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.