Command line parametre
Fra : Kaj Nicolaisen

Dato : 04-05-02 10:04

Jeg har et problem med command lines. jeg har lavet en windows
brugergrænseflade til MySQL databaser. Mit ønske er nu at kunne køre shell
kommandoer således at alt kan styres fra mit program. For at indlæse et
sql-script har jeg prøvet forskellige ret = shell() kommandoer hvor cmd.exe
kaldes, men uden succes.
Det nærmeste jeg er kommet til et resultat er brugen af en god gammeldags
batch fil som ser således ud:

@echo off
start /de:\mysql\bin mysql dbName < c:\mysql\script\ptdagbog.sql

men det sarter blot en prompt med mysql startet:

mysql>

Nogen der kan se løsningen!?

vh.
Kaj

Fra : Carsten Jessen

Dato : 04-05-02 10:18

Hej Kaj
Jeg er ikke helt sikker på dit problem, men hvis du kan få konstrueret en
batch fil der kan udføre det ønskede kan du kalde denne batch fil med
"shell" kommandoen. Herved åbnes cmd.exe automatisk og så kører det derfra.

En anden mulighed er at kigge på ShellExecute Api'en. Denne funktion svarer
til Windows' egen Start>Kør kommando.

MVH Carsten

Fra : Kaj Nicolaisen

Dato : 04-05-02 10:41

Hej Carsten og andre.

Jeg har prøvet at køre det fra windows start>kør og dermed vel også fra
ShellExecute API'en, men det virker slet ikke. Det eneste der tilsyneladende
næsten virker er at køre det i en dos-prompt. Min batch fil åbner cmd.exe i
det ønskede directory når jeg kører den ved shell("minbatch.bat)" og jeg
kunne selvfølgelig indtaste mine parametre der, men mit ønske er at alle
uden særlige kundskaber til MySQL kommandoer skal kunne gøre bruge det så
det bør foregå automatisk kun ved angivelse af stien til sql-scriptet.

Mit problem, som jeg godt kan se ikke fremgår helt klart, er at når jeg
indtaster følgende i dos promten stående i det rigtig dir:

mysql dbName < c:\mysql\script\ptdagbog.sql

indlæses sql scriptet korrekt, men når jeg kører det fra batchfilen åbnes
dos prompten, og udfører kun programmet mysql.exe uden parametre, hvorved
der skiftes til mysql kommando prompten uden indlæsning af sql-scriptet:

mysql>

Håber det gør det klarere.

vh.
Kaj