.NET: Skriverettigheder
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 04-05-02 02:36

Jeg er i gang med at lære min asp.net og vil gerne modificere xml-filer, men
kan ikke få lov at skrive til serveren (localhost). Så vidt jeg kan se
bruger .net-frameworket en særskildt identiet og det forvirrer mig, især da
mine "gamle" asp-sider kører uden problemer.

Fejlmeddelelsen giver et handleforslag (se nedenfor), men jeg kan ikke
finde, hvor de indstillinger skal laves (jeg kører WinXp pro).

Jeg er ingen ørn til serveropsætning og har nu brugt en hel dag på
trial-and-error uden at have fundet en løsning, så please...

Kim

**** fra fejlmeddelelsen ****

The ASP.NET process is not authorized to access the requested resource. For
security reasons the default ASP.NET process identity is
'{machinename}\ASPNET', which has limited privileges. Consider granting
access rights to the resource to the ASP.NET process identity.

To grant ASP.NET write access to a file, right-click the file in Explorer,
choose "Properties" and select the Security tab. Click "Add" to add the
"{machinename}\ASPNET" user. Highlight the ASP.NET account, and check the
Write box in the Allow column.

****

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-05-02 08:03

"Kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> wrote in message
> [...]
da
> mine "gamle" asp-sider kører uden problemer.

Højreklik på den XML fil du prøver at skrive til, vælg egenskaber -> Vælg
fanens sikkerhed -> Tryk på tilføj knappen -> Og skriv ASPNET eller evt.
NavnPåDinMaskine\ASPNET

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 04-05-02 11:35

> Højreklik på den XML fil du prøver at skrive til, vælg egenskaber -> Vælg
> fanens sikkerhed -> Tryk på tilføj knappen -> Og skriv ASPNET eller evt.
> NavnPåDinMaskine\ASPNET

Mnhja... - se det fremgår jo klart nok af fejlmeddelelsen, men problemet er
bare, at der ikke findes en fane med sikkerhed (i explorer), så instruksen
er svær at følge. Under IIS kan jeg godt få en fane med 'filsikkerhed', hvor
jeg kan definere brugeren med anonym adgang, men det ser ikke ud til, at
indholdet gør den store forskel her heller.

Kim

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-05-02 17:28

> Mnhja... - se det fremgår jo klart nok af fejlmeddelelsen, men problemet
er
> bare, at der ikke findes en fane med sikkerhed (i explorer)

Jeg vil gætte på at du bruger XP: hvis dette er rigtigt skal du i din
explorer vælge menuen tools -> folder options -> View (fane) og herefter
fjerne krydset i "Use simple file sharing(Recommended)"

Så skulle security fanen komme frem.

--
Jakob Andersen