[OSS] Afsnit om message digest
Fra : Christian Andersen

Dato : 03-05-02 22:10

Hejsa.

Jeg har en tilføjelse til OSS'ens afsnit "Hvordan kan jeg beskytte mine
filer?" - http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte

Det handler om message digests og jeg vil gerne have kommentarer.
Eksemplerne i teksten er lavet med java-koden på
http://www.jonh.net/~jonh/md5/ - rettelser modtages gerne.

Et message digest er et 'fingeraftryk' af en tekst.

Fingeraftrykket bliver lavet ved at køre en tekst af vilkårlig længde igennem
noget talmagi og få et 128-bit nummer ud i den anden ende. Dette fingeraftryk
kaldes også en 'hash'.

Matematisk set er det næsten umuligt at producere to forskellige tekster med
den samme hash eller at producere en tekst der har en bestemt hash. Det
engelske fagudtryk for dette er "infeasible" der nærmest kan oversættes med
"uladsiggørligt".

Et lille eksempel:

Input      Den lille brune ræv.
MD5-hash   e039d911a354b1a1828addd53943f7e0

Input      Den lille brune røv.
MD5-hash   4468b62e48a2a1757869ccc6b85c0efa

Som det ses gør selv en lille ændring i input en stor forskel i hashen.

Videre læsning:

http://www.faqs.org/rfcs/rfc1321.html

..signature

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 04-05-02 13:58

On Fri, 3 May 2002 21:10:27 +0000 (UTC),
Christian Andersen <7kf2z58ugb001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
> igennem noget talmagi og få et 128-bit nummer ud i den anden ende.
> Dette fingeraftryk kaldes også en 'hash'.

Et message digest er et ``fingeraftryk'' af en tekst. Givet en tekst
(fil), kan man anvende en message digest algoritme på denne og derved
skabe dette unikke fingeraftryk. Algoritmen er konstrueret således, at
det matematisk set er meget svært at producere en tekst med et givent
fingeraftryk, eller producere to forskellige tekster med samme
fingeraftryk.

Der findes en række algoritmer til skabelse af disse fingeraftryk. Nogle
af de mest kendte er MD5 og SHA160. Fælles for disse algoritmer er, at
de for vilkårligt store input skaber et unikt fingeraftryk på en fast
længde. Længden af dette nummer er afhængig af algoritme, men måles
normalt i bit. Fingeraftrykket kaldes det også en 'hash'.

Så er der lidt mere at arbejde med :)

Fra : Alex Holst

Dato : 04-05-02 14:26

Jesper Louis Andersen <jlouis@alfrigg.diku.dk> wrote:
> Christian Andersen <7kf2z58ugb001@sneakemail.com> wrote:
[..]

Begge jeres input er nuppet til OSS'en med mindre sproglige aendringer
af redaktoeren. Tak.

Maaske ham den anden Alex (den dovne af os) endda faar gjort den nye
opdatering faerdigt og den lagt online snart. Det ville jo vaere stort!

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-05-02 14:49

Jesper Louis Andersen wrote:

<snip>