Hvordan fjerner jeg Lilo Boot loader?
Fra : ThomasJ

Dato : 06-02-01 22:41

Hejsa,

Jeg har fået rodet mig ind i et problem. Jeg er ikke sikker på at dette er
den rette nheds grupe, men hHere goes....

Da jeg den anden dag ville installere Corel Linux disablede jeg min Primary
harddisk i bios, og enabled secondary. Begge to placeret på den primære
ide-kanal. Derefter startede jeg op med Corel Linux cd'en i cd-drevet,
bootede fra den og installerede Linux. Desværre tænkte jeg kke videre over
det, da Linux spurgte hvilken disk jeg ville installere systemet på, og jeg
valgte gladeligt disk 2, i den tro at jeg så fremover kunne bede bios om at
boote på denne, når jeg vil køre Linux.

Jeg er fuldstændig grøn udi i Linux, og har faktisk stort set kun fået den
på nettet, og jeg er derfor ikke villig til at skille mig af med min Win2K
disk. Denne ønsker jeg at boote på, og det med valgmuligheden for hvilket
system jeg skal boote, henlagt til bios, og dennes mulighed for at boote på
det harddisk drev jeg måtte ønske.

Nu er mit spørgsmål så, om jeg kan fjerne Lilo bootloaderen fra min primære
disk, og hvorledes dette i så fald gøres, så jeg kan vende tilbage til den
konfiguration jeg havde på denne disk tidligere??

På forhånd tak!

ThomasJ

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 06-02-01 00:00

On Tue, 6 Feb 2001 22:41:19 +0100, ThomasJ wrote:

> Nu er mit spørgsmål så, om jeg kan fjerne Lilo bootloaderen fra min primære
> disk, og hvorledes dette i så fald gøres, så jeg kan vende tilbage til den
> konfiguration jeg havde på denne disk tidligere??

Du fjerner _bootloaderen_ ved at køre 'fdisk /mbr'. Det
overskriver LILO (når den er installeret i MBR) og geninstallerer
den gode, gamle Dos/Win bootloader. Kør derefter fdisk og check
at den partition, som du vil boote fra (din Win2k) også er sat
aktiv. Når den er det, så reboot.

fdisk er vist ikke med win2k, men er med til win98 og ned.

Men jeg er ikke lige sikker på at det løser dit problem, eller
hvor udvidet dit problem egentligt er. Fortæl gerne noget mere
inden du fdisk'er derudaf..

Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-01 17:18

Den Tue, 6 Feb 2001 22:41:19 +0100 skrev ThomasJ:
> [...]
>disk, og hvorledes dette i så fald gøres, så jeg kan vende tilbage til den
>konfiguration jeg havde på denne disk tidligere??

Som jeg læser dit spørgsmål: du har installeret lilo på den sekundære
disk, og vil nu fjerne den fra den primære?????

Det kan ikke lade sig gøre.

Eller er det mig der har overset noget?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede uploadet: moon.png

Fra : ThomasJ

Dato : 07-02-01 20:19

Jeg er ikke 100% sikker på hvor lilo ligger, men burde den ikke ligge på den
primære disk, når jeg ikke kan boote op, hvis jeg fjerner den sekundære?