Ikke ønskede skrifttype, hvad går galt?
Fra : Søren Blom

Dato : 03-05-02 14:59

hej

hvad går galt i denne stump kode, siden at jeg ikke får den ønskede
skrifttype og størrelse, hvad overser/glemmer jeg?

<TABLE BORDER="0" CELLSPACING="3" FONT FACE="Verdana"><FONT SIZE="-1">
<TR>
<TD>Side</TD>
<TD><A HREF="http://www.blom.dk/bryllup1.php">1

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-05-02 15:44

Fri, 3 May 2002 15:59:25 +0200, skrev "Søren Blom"
<soren@blom.dk>:

>hvad går galt i denne stump kode, siden at jeg ikke får den ønskede
>skrifttype og størrelse, hvad overser/glemmer jeg?

Fordi den skal laves i hver celle.
<TD><FONT FACE="Verdana" FONT SIZE="-1">Side</font></TD>

PS. Kig dog på css, så vil du få det meget nemmere, så behøver du
kun at skrive det et sted.
Og du bruger Stones, den kan godt håndtere css.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Søren Blom

Dato : 03-05-02 16:13

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> kun at skrive det et sted.
> Og du bruger Stones, den kan godt håndtere css.

OK, så er jeg med.

Alt det med CSS osv. det er desværre stadig noget sort snak for mig, så jeg
holder mig til det jeg nogenlunde kan og lære resten hen af vejen.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-05-02 17:02

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> hvad går galt i denne stump kode, siden at jeg ikke får den ønskede
> skrifttype og størrelse, hvad overser/glemmer jeg?

Prøv med følgende:

<th class="minCelle">Side</th>
class="minCelle">1</a></td>
class="minCelle">2</a></td>
class="minCelle">3</a></td>
class="minCelle">4</a></td>
class="minCelle">5</a></td>
class="minCelle">6</a></td>
class="minCelle">7</a></td>

og smid så følgende ind lige efter <head>

.minCelle{
font-family:verdana;
font-size:8pt;
/* Ændr skrift størrelse efter behov */
}

Og hvis det er sort snak så kig på http://www.html.dk og specielt CSS
tutorialen.

--
Jakob Andersen

Fra : Rune Glerup

Dato : 04-05-02 12:32

Jakob Andersen skrev:

[...]
> font-size:8pt;

Det er ikke hensigtsmæssigt at angive fonte i points, når der er til
skærmen.

Her kan man vælge at

* angive det i pixels, hvilket har den ulempe, at man ikke kan ændre
størrelse til sin egen preference i eXPlorer

* bruge keywords som medium, small, large mv. (absolut) og smaller,
larger (relativt) -- der en fejl i IE5, man bør være opmærksom på
<http://www.alistapart.com/stories/sizematters/>

* angive det i em, ex el. procent der relative størrelser og kan bruges
godt sammen med ovennævnte keywords

Relevant:
<http://www.htmlhelp.com/reference/css/units.html#length> (reference)

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-05-02 17:51

"Rune Glerup" <usenet@kaboom.dk> wrote in message
> Det er ikke hensigtsmæssigt at angive fonte i points, når der er til
> skærmen.

Det kommer vel an på hvad man vil.

--
Jakob Andersen

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-02 11:52

Jakob Andersen skrev:

> "Rune Glerup" <usenet@kaboom.dk> wrote in message
>
> Det kommer vel an på hvad man vil.

Det er ikke hensigstmæssigt.

Points er en enhed meget præcist angivet i tommer. Udfaldet af et
dokument med en font-size-angivelse i points er derfor meget afhængigt af
systemets angivelse af PPI (pixler pr. tomme) og delvist af, hvor præcist
skærmen følger dette. Det medfører, at skriften kan se meget lille ud på
nogle systemer og meget stor ud på andre, da de kan køre med vidt
forskellige PPI.

Hvis man bruger de relative enheder (keywords, ems mv.), er man sikker
på, det bliver vist i en fornuftig størrelse, da de så er relative i
forhold til, hvordan brugeren har konfigureret systemet eller browseren.

Points er derimod langt mere hensigstmæssigt at bruge i stylesheets
beregnet på udskrift.