Differensligninger
Fra : Terper

Dato : 03-05-02 12:57

Hej!

Jeg har fået udleveret et spørgsmål som lyder: "Opstil ligning (1) og (2)
som et system af to autonome differensligninger i K og P."

Jeg synes bare ikke at jeg har fået at vide hvad et system af AUTONOME
ligninger er for en størrelse. Er der nogen ekspert derude?

At systemet er autonomt, vil det sige at f.eks. lign. 1 kun er defineret i
K, mens lign. 2 kun er defineret ved P?

Hvis det hjælper, så er ligningernes form:

(1) K+1 = I(K,P)

(2) P+1 = P(1-z(K,P))

Ligningerne er defineret implicit. Håber der er nogen derude med viden om de
her ting!

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 03-05-02 15:29

Terper wrote:

> [...]
>
> Jeg synes bare ikke at jeg har fået at vide hvad et system af AUTONOME
> ligninger er for en størrelse. Er der nogen ekspert derude?

Jeg citerer lige fra http://mathworld.wolfram.com/Autonomous.html

A differential equation or system of ordinary differential equations is
said to be
autonomous if it does not explicitly contain the independent variable
(usually denoted t).

Terminologien i teorien om differensligninger stammer fra teorien om
differentialligninger,
så det skulle undre mig meget om du íkke kan tage ovenstående for gode
varer.

--
Jens Axel Søgaard