Køb af bærbar i Tyskland - hvordan
Fra : Peter L. Bentsen

Dato : 03-05-02 03:23

Kære gruppe.

Jeg har netop startet et en mands IT-firma og er på udkig efter en
bærbar til mit firma, da jeg arbejder en del som konsulent.

Mit problem er nu at jeg ikke kan få den maskine jeg gerne vil have i
Danmark, fordi Sony ikke fører denne model i Danmark.

Derfor søgte jeg i online i Tyskland efter min bærbare og vil nu gerne
købe den af et Tysk firma. Men hvad nu momsen. Jeg er helt nystartet og
har ikke råd til computeren, hvis ikke momsen kan blive trukket fra.

Kan der lade sig gøre at få den tyske moms trukket fra?

Og hvor meget af computerens pris kan jeg egentligt få fradrag for? Den
skal bruges 100% i forettnings øjemed.

Mvh. Peter L.Bentsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-05-02 06:45

Butikken i Tyskland bør kunne sælge dig varen uden moms, hvis du opgiver
dit SE nummer. Det har jeg selv prøvet med noget software fra England.
Men du skal selvfølgelig spørge først i butikken. Alternativt skal du
efterfølgende selv få momsen tilbagebetalt fra den tyske pendant til
"Told og skat" og hvordan det foregår aner jeg ikke - det er måske
heller ikke umagen værd for blot én pc.

Du kan selvfølgelig trække hele pc'en fra, hvis den kun er til
erhvervsbrug. Princippet er, at man trækker X % af restværdien fra hvert
år indtil restbeløbet er under X kr, så kan man trække resten fra på én
gang. Jeg mener, at ovennævnte X er noget i retning af 30% og 10.000 kr,
men det er der sikkert andre i gruppen, som husker bedre.

Hilsen
Uffe

"Peter L. Bentsen" <mellow@mellow.dk.spamfilter.remove.me> wrote in
message news:3CD1F49E.7000502@mellow.dk.spamfilter.remove.me...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-05-02 09:36

"Peter L. Bentsen" wrote:

> Mit problem er nu at jeg ikke kan få den maskine jeg gerne vil have i
> Danmark, fordi Sony ikke fører denne model i Danmark.

Kan du få den med dansk tastatur i Tyskland? - Eller kan du leve med tysk
tastatur?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter L. Bentsen

Dato : 04-05-02 01:07

Hej alle.

Tak for alle de gode svar. Det virker som om man skal holde øje med
denne gruppe, siden der er en masse guldkorn.

Mht. Keyboard, da tænker jeg på at få et engelsk. Evt. kunne man putte
lidt klistermærker på tasteren.

Desuden har den bærbare computer en 16" TFT skærm, der går op til
1600*1200 og den er mest ment som erstatning for min gamle stationære.
Jeg ville mest bruge den hjemme, med seperat keyboard og mus.

En 16" TFT skærm svarer til en ca. 18" billedrørsskærm og til 21.000 m.
tysk moms, er det ret billigt, når man får 1.6 Ghz P4, cdrw+dvd, 256MB
Ram, og Radeon 7500 grafik. Jeg ser det som en stationær, som er lettere
at slæbe med sig rundt i ny og næ. Men personen i sædet ved siden af en
i IC3 toget, syntes måske at man maser ham lidt med den her bærbare :)

Mvh. Peter

Fra : Michael

Dato : 06-05-02 08:36

> Desuden har den bærbare computer en 16" TFT skærm, der går op til
> 1600*1200 og den er mest ment som erstatning for min gamle stationære.
> Jeg ville mest bruge den hjemme, med seperat keyboard og mus.

Hvad er det lige for en model? Det lyder helt vildt med 16"! Jeg kan kun
finde Sony Vaio bærbare med op til 15"

Har du evt. et link til en beskrivelse af den?

--
Michael

Fra : flemming

Dato : 11-05-02 10:01

Hej Peter

Ja, hvor kan man købe den computer du nævner ?

mvh
Flemming

Fra : IMB

Dato : 03-05-02 15:51

"Peter L. Bentsen" <mellow@mellow.dk.spamfilter.remove.me> skrev i en
meddelelse news:3CD1F49E.7000502@mellow.dk.spamfilter.remove.me...
Klip

> Kan der lade sig gøre at få den tyske moms trukket fra?

Man kan tilmelde sig eks. Eurocard/Diners, mod et årligt gebyr sørger at
hjemtage moms fra alle EU-land mod fremsendelse at original-bilag 2 gang
årligt (det gælder især hotel- og restaurationsregninger) men også andet
køb. Af det momsbeløb de får fra de respektive lande sender de til dig
mod yderligere et gebyr, så man skal have meget af den slags før det er
en god forretnng, men et større firma-måske.

> Og hvor meget af computerens pris kan jeg egentligt få fradrag for?
Den
> skal bruges 100% i forettnings øjemed.

Hvis den koster f.eks. kr.20.000 omregnet incl. moms, som du vælger ikke
at få refunderet, kan du årligt afskrive på driftsmidler: 25% indtil den
nedskrevede saldo er under 10.100 straks-afskriver du resten det år.

Hilsen
Inge

Fra : Lars Gosvig

Dato : 04-05-02 17:02

> [...]
> mod yderligere et gebyr, så man skal have meget af den slags før det er
> en god forretnng, men et større firma-måske.

Det er under ingen omstændigheder en god forretning at få andre til at søge
momsrefusion for et enkelt køb, og heller ikke så svært, at gøre det selv.
http://www.bff-online.de/ust/ustv/ustvm.html kan du finde det, du skal
bruge.

I øvrigt, har du ikke brug for momsrefusion. Giv leverandøren dit danske
CVR-nummer, hvorefter du kan købe udstyret momsfrit. Herhjemme krediterer
du 25% af købsprisen på "Moms af EU-varekøb" og debiterer beløbet på
"Købsmoms. Begge beløb tager du med på næste momsangivelse, hvor du også
oplyser købsprisen (omregnet til DKK) i angivelsens rubrik A.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-05-02 16:53

On Fri, 03 May 2002 04:23:26 +0200, "Peter L. Bentsen"
> [...]

>købe den af et Tysk firma. Men hvad nu momsen. Jeg er helt nystartet og
>har ikke råd til computeren, hvis ikke momsen kan blive trukket fra.

Du skal være opmærksom på at en pc som er købt i Tyskland
sandsynligvis også har et tysk tastatur

Mvh
Knud

--
Berggreen Shareware Registration Service
Denmark - Norway - Sweden - Finland - Germany - Austria